Dla przyszłych kierowców bieżący rok to swego rodzaju rewolucja. Nowe przepisy, nowy obieg dokumentów, a także związane z tym problemy oraz egzamin teoretyczny na nowych zasadach. Do tej pory zdały go cztery osoby.
Przypomnijmy, egzamin teoretyczny dla każdej kategorii prawa jazdy (objętej tymże egzaminem) składa się z części podstawowej, która dotyczy wiedzy ogólnej. System generuje 20 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym filmy, sytuacje lub zdjęcia. Na przeczytanie pytania i ocenę sytuacji zdający ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund czyli łącznie do dyspozycji ma 35 sekund. Wyboru dokonuje się pomiędzy odpowiedzą „tak” lub „nie”. Po rozwiązaniu 20 pytań następuje część specjalistyczna dotycząca wiedzy szczegółowej odnośnie poszczególnych kategorii. System generuje 12 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym zdjęcia lub pytania. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi zdający ma 50 sekund, wyboru dokonuje się spośród trzech podanych odpowiedzi, z czego tylko jedna jest poprawna. Osoba egzaminowana może poprawiać odpowiedzi zanim przejdzie do następnego pytania. Maksymalnie można uzyskać 74 pkt, aby uzyskać pozytywny wynik z części teoretycznej potrzeba 68 punktów. Czas trwania egzaminu nie zmienił się, natomiast baza pytań egzaminacyjnych jest tajna.
Na 30 osób, które dotychczas przystąpiły do nowego egzaminu teoretycznego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Elblągu pomyślny wynik uzyskały cztery.
– Największym problemem rozwiązujących testy był sam sposób udzielania odpowiedzi na wyświetlane pytania. Osoby przystępujące do nowego egzaminu, prawdopodobnie nie miały okazji zapoznać się z jego nową formułą w ośrodku szkolenia kierowców, ponieważ ich egzamin wewnętrzny przeprowadzony był jeszcze według „starych” zasad. To spowodowało, że nowy egzamin, z którym się zmierzyli był pierwszym, w którym zetknęli się z takim sposobem sprawdzenia swojej wiedzy. Do tego doszły emocje związane z samym egzaminem i okazało się, że dla większości to zbyt wiele – opowiada Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu. – Obecnie na rynku pojawiły się programy przedstawiające zasady przeprowadzania egzaminu wg nowych zasad. Instruktorzy powinni jak najszybciej poznać nowy program i zdać sobie sprawę z faktu, że to przede wszystkim na nich spoczywa obowiązek zapoznania swoich kursantów z nowymi zasadami egzaminu państwowego, a najbliższy czas wykorzystać na solidne przygotowanie przyszłych kierowców do egzaminu, a przede wszystkim do bezpiecznego poruszania się na drodze.
Kursanci zmagają się z nowym egzaminem, a dla 35 ośrodków egzaminacyjnych w kraju (dla tych, które wybrały ofertę ITS/Sygnity), w tym także dla elbląskiego WORD-u, jednym z ważniejszych problemów jest brak dostępu do profilu kandydata na kierowcę, czyli do tzw. PKK, generowanego w wydziałach komunikacji. Powodem jest spór, który toczy się pomiędzy ITS/Sygnity a PWPW/HP (na tym systemie pracują wydziały komunikacji). Sprawa jest dość zawiła, niemniej jak donoszą ogólnopolskie media, dyrektorzy WORD-ów, jak i samo ITS/Sygnity są zdania, iż dostęp do PKK powinien być nieodpłatny, czego z kolei nie chce uznać PWPW.
Zbigniew Lichuszewski wyraża nadzieję, że sprawa wyjaśni się do końca lutego i dodaje: - Rozmowy w tej sprawie wciąż trwają.
Na 30 osób, które dotychczas przystąpiły do nowego egzaminu teoretycznego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Elblągu pomyślny wynik uzyskały cztery.
– Największym problemem rozwiązujących testy był sam sposób udzielania odpowiedzi na wyświetlane pytania. Osoby przystępujące do nowego egzaminu, prawdopodobnie nie miały okazji zapoznać się z jego nową formułą w ośrodku szkolenia kierowców, ponieważ ich egzamin wewnętrzny przeprowadzony był jeszcze według „starych” zasad. To spowodowało, że nowy egzamin, z którym się zmierzyli był pierwszym, w którym zetknęli się z takim sposobem sprawdzenia swojej wiedzy. Do tego doszły emocje związane z samym egzaminem i okazało się, że dla większości to zbyt wiele – opowiada Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu. – Obecnie na rynku pojawiły się programy przedstawiające zasady przeprowadzania egzaminu wg nowych zasad. Instruktorzy powinni jak najszybciej poznać nowy program i zdać sobie sprawę z faktu, że to przede wszystkim na nich spoczywa obowiązek zapoznania swoich kursantów z nowymi zasadami egzaminu państwowego, a najbliższy czas wykorzystać na solidne przygotowanie przyszłych kierowców do egzaminu, a przede wszystkim do bezpiecznego poruszania się na drodze.
Kursanci zmagają się z nowym egzaminem, a dla 35 ośrodków egzaminacyjnych w kraju (dla tych, które wybrały ofertę ITS/Sygnity), w tym także dla elbląskiego WORD-u, jednym z ważniejszych problemów jest brak dostępu do profilu kandydata na kierowcę, czyli do tzw. PKK, generowanego w wydziałach komunikacji. Powodem jest spór, który toczy się pomiędzy ITS/Sygnity a PWPW/HP (na tym systemie pracują wydziały komunikacji). Sprawa jest dość zawiła, niemniej jak donoszą ogólnopolskie media, dyrektorzy WORD-ów, jak i samo ITS/Sygnity są zdania, iż dostęp do PKK powinien być nieodpłatny, czego z kolei nie chce uznać PWPW.
Zbigniew Lichuszewski wyraża nadzieję, że sprawa wyjaśni się do końca lutego i dodaje: - Rozmowy w tej sprawie wciąż trwają.
mw