UWAGA!

Ruszają rozmowy w sprawie cieśniny

 Elbląg, Posłowie Krzysztof Lisek i Tadeusz Naguszewski
Posłowie Krzysztof Lisek i Tadeusz Naguszewski (fot. PS).

6 marca ruszają rozmowy polskich i rosyjskich ekspertów na temat swobodnej żeglugi w Cieśninie Piławskiej. I nie chodzi wyłącznie o ruch polskich statków, ale statków bander krajów Unii Europejskiej, a w zasadzie wszystkich bander - powiedział poseł Krzysztof Lisek, gość dzisiejszej (3 marca) debaty z cyklu Forum Debaty Publicznej w Światowidzie.

Krzysztof Lisek jest przewodniczącym sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych, a więc osobą jak najbardziej kompetentną w sprawie stosunków polsko-rosyjskich.
     Przypomnijmy, że Forum Debaty Publicznej to propozycja Światowida dla młodzieży, studentów, ale także dorosłych, którym nie są obce sprawy publiczne. Na spotkania zapraszane są osoby publiczne - politycy, naukowcy, twórcy i liderzy organizacji. Spotkania mają zachęcić i uaktywnić, przede wszystkim młode osoby, do podejmowania działań i zabierania głosu w sprawach, które ich dotyczą.
     Dzisiejsza debata, zatytułowana „Stosunki polsko-rosyjskie z przekopem Mierzei w tle”, dotyczyła kwestii wywołujących od kilku lat emocje elblążan - portu w Elblągu, przekopu Mierzei Wiślanej, stosunków przygranicznych z Rosją i swobodnej żeglugi po Zalewie Wiślanym. Zainteresowanie było duże - mała sala kina Światowid była przepełniona.
     Jego uczestnicy poruszali bardzo wiele kwestii (pytania z sali padały nieustannie), my ograniczymy się do żeglugi na Zalewie Wiślanym i przekopu Mierzei.
     Według Krzysztofa Liska, do impasu w sprawie żeglugi na Zalewie przyczyniła się strona polska. Za rządów Jarosława Kaczyńskiego Rosjanie trzykrotnie słali do nas noty z zaproszeniem do podjęcia rozmów, każda pozostała bez odpowiedzi. Podczas niedawnej wizyty w Moskwie premier Donald Tusk uzyskał zapewnienie prezydenta, wówczas jeszcze Putina, że dołoży starań, by tę sprawę załatwić. Chodzi o zawarcie nowej umowy międzypaństwowej w sprawie żeglugi przez Cieśninę Piławską, bo ta wciąż obowiązująca pochodzi z 1945 r. Pierwszym krokiem w tym kierunku maja być rozpoczynające się w czwartek 6 marca rozmowy ekspertów, po nich przyjdzie czas na umowy polityczne. Zdaniem Krzysztofa Liska, doprowadzenie do porozumienia w tej sprawie z Rosją to kwestia kilku miesięcy.
     Sprawa przekopania Mierzei nie wygląda już tak optymistycznie. Elbląskie władze podają termin ukończenia studium wykonalności (w połowie marca) jako ważna datę dla tego przedsięwzięcia. Ze słów posła Liska wynika, ze ważniejsza datą będzie ukończenie raportu na temat ekonomicznej strony przedsięwzięcia, którego wykonanie zleci rząd.
     Jeden z uczestników debaty, prezes Elektrociepłowni Elbląg Robert Szaj dowodził opłacalności przekopu. Porównał koszty utrzymania ponad 90-kilometrowego toru wodnego od Cieśniny Piławskiej do Elbląga (i ewentualne kłopoty z zezwoleniem na te prace po stronie rosyjskiej), z kosztami utrzymania kilkunastokilometrowego toru z Elbląga do kanału przez Mierzeję. Z reakcji Krzysztofa Liska wynika, że rząd nie będzie oczekiwał od autorów raportu takich prostych wyliczeń, a dowodów, że przekopanie Mierzei ożywi gospodarczo Elbląg i cały region.
     W każdym razie, ekspertyzy zamówione przez rząd mają być gotowe również za kilka miesięcy.
     
     Poseł Krzysztof Lisek mówi o przekopaniu Mierzei Wiślanej:
     
     

 

Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • a po co te rozmowy? czy aby oni sa normalni? z kim? z ruskiem rozmowy? pistolet do głowy to wtedy można rozmawiac inaczej to nie żadne rozmowy tylko bicie piany,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    dziadek praktyk(2008-03-03)
  • czemu nie piszecie ze kolega z prawej glosowal przeciw rewitalizacji kanalu elblaskiego?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    obiektywny(2008-03-04)
  • Ludzi jest duzo, ale sala nie peka w szwach:P
  • Nareszcie po2 latach marazmu nadchodzi nadzieja na normalność. Rządy Kaczyńskich to jedna nieustanna Hucwa dobrze ze odchodzą w nicość nigdy więcej tego rodzaju ludzi przy władzy niech znikną z mediów polacy nie chcą ich oglądać.
  • Szanowni Państwo jeszcze raz należy podziękować organizatorom za to spotkanie. Należy się cieszyć, że będą prowadzone rozmowy z Rosjanami, przecież to bogaty sąsiad. Brak żeglugi na Zalewie Wiślanym to wina tylko Polski a ściśle lokalnych władz- nie chcę się powtarzać proszę zajrzeć do przepisów na stronie rafzen. pl Brak uprawiania sportów wodnych to wynik wielu uwarunkowań prawnych. Jeszcze jedna uwaga przy pławie granicznej nr 10 głębokość naturalna toru wodnego wynosi 4,6 m i po stronie rosyjskiej nie ma potrzeby ponosić kosztów utrzymania toru wodnego głębokości tego rzędu są wielkościami naturalnymi. Natomiast problemy występują po stronie Polskiej na podejściu do portu w Elblągu i zgodnie z zarządaniem Dyrektora Urzedu Morskiego w Gdyni wynoszą 2,4 m minus chwilowe obniżenie poziomu wody dochodzące do 1,0 m Jerzy Kulas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Jerzy Kulas(2008-03-04)
  • Wałkują ten temat już kilkanaście lat. .. i ciągle Ci sami na tym kasę robią. .. Rządy się zmieniają a pianę biją ciągle te same osoby i ciągle wmawiają, że port w naszym mieście to dochodowy interes. .. tylko nie mówią dla kogo. Juz tyle lat "port " istnieje, nic się w nim nie dzieje ale pewne "ludziki" co miesiąc dobrą pensję biorą, a to bicie piany nie ma nic innego na celu jak utrzymanie przez następne parę lat ich ciepluteńkich posadek. .. :))
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    eksploatator portów...(2008-03-04)
  • zastanawia mnie fakt, czy nasi "politycy" nie zauważyli w postepowaniu naszego sasiada ze wschodu jednej prawidłowości, jezeli zaczynamy coś budować natychmiast pojawiaja sie z oferta i z porozumieniem i są tacy milusi. Po jakim czsie sie okażemimo podpisanych porozumien ze i tak nnie bedzie można zeglować cieśniną i wrócimy do punktu wyjścia to znaczy czy kopać przez mierzeje czy nie. Na temat zeglugi przez ciesnine bylo już tyle porozumien i co stego nie pływaliśmy swobodnie i nie bedziemy pływać dopty beda decydować o tym rosjanie. proponuje kopmy swoje i rozmawiajmy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    jaś@wp.pl(2008-03-04)
  • WojŁawrynowicz Parafrazując Katona Starszego Cenzora, ,. .. POZA TYM UWAŻAM, ŻE TRUSO NALEŻY ZBUDOWAĆ” !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    WojŁawrynowicz(2008-03-04)
  • Zdrajcy, Liskowi sie nie dziwię, on nie nasz, ale Naguszewski?Zwykla marionetka z ekipy Tuska, partyjniactwo i olewanie wyborcow, oto cala platforma, niech się wezma za robote i skończa z tymi bzdurami, sa ludzie kompetentni, nie laicy, jak oni:( Alfik
  • Czy te rozmowy mają jakiś sens. Ile są warte umowy z rosjanami przekonali się niedawno porducenci mięsa. Moim zdaniem jedynym rezultatem snów o wolnej żegludze może być tylko przebudzenie z ręką w nocniku.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    realista(2008-03-04)
  • ta gadka rozmowy z kacapami to bicie piany zeby PO czyms sie wykazało. a kacapy chca gadac aby storpedowc budowe przekopu OT I WSZYSTKO JASNE i jezeli podpisza umowe z polkami to napewno beda zawarte w niej kruczki nie pozwalajace w przyszłości zrobic przekopu ai pewnie koszty utrzymania togu wodnego do ciesninyPilawskiej zrzucą na nas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    eto wsio(2008-03-05)
  • Przesmyk Piławski, Głębia Piławska, Nowa Głębia, Cieśnina Piławska - nazwy są w miarę prawidłowe, ale kiedyś używano nazwy "Nowa Głębia" (Neu-Tief), gdyż Głębia Piławska powstała jako "nowa" w wyniku pewnej sztormowej pogody, szkwału powyżej przyslowiowych 10 stopni w Skali Beauforta. W czasach krzyżackich i nieco później funkcjonowała Stara Głębia (Alte-Tief), albo Głębia Balgi (Balgaer-Tief), gdzieś na wysokości dzisiejszej Świetej Siekierki (Mamonowa). Władze Elbląga już przezd 1937 r. opracowały studium budowy nowego portu w Elblągu - w części północnej miasta, nieco dalej, gdzie później powstały ZWP. W tym celu powstała tam wyspa (dzisiaj połączona z nabrzeżem na wysokości d. ZWP. ). Był projekt przeniesienia Kolei Nadzalewowej z centrm miasta na odcinku Dworzec Wschodni (Główny) - Dworzec Angielska Studnia (Elbląg-Zdrój) - zrobiono to dopiero w 1982 r. - i budowy nowego mostu kolejowego, który miał przebiegać prawie w tym samym miejscu co obecny most kolejowy, obok Mostu Unii Europejskiej. A więc dzisiejsze "dyskusje", że most kolejowy i drogowy zamknęły wejście do portu w Elblągu są jałowe i pozbawione sensu. Przystań przy Moście Niskim miała być bowiem (przed wojną) tak jak i dzisiaj - tylko przystanią dla małych stateczków pływających w stronę jez. Druzno i Kanału Elbląskiego oraz na Zalew Wiślany.
Reklama