UWAGA!

Historia elbląskich ulic: Grunwaldzka i Plac Dworcowy (odcinek 19.)

 Elbląg, Widok na Plac Dworcowy dzisiaj...
Widok na Plac Dworcowy dzisiaj... (fot. archiwum autora)

Z uwagi na długość alei Grunwaldzkiej i jej bogatą historię, opisujemy tę ulicę w odcinkach. Dzisiaj część trzecia, którą jak zwykle przygotował Karol Wyszyński, przewodnik PTTK Elbląg. Opisał fragment alei Grunwaldzkiej od wysokości ulicy Lotniczej do Placu Dworcowego, w tym historię dworca kolejowego, pod który przed wojną można było podjechać tramwajem. A kto wie, gdzie mieściła się Bonanza? Co znajdowało się kiedyś w miejscu dworca PKS? Odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym artykule. 

 Przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Lotniczą znajduje się słynna amerykańska restauracja. Powstała w miejscu… szaletu, podobnego do tego, który znajduje się do dzisiaj przy ul. Rycerskiej. Szalet do 1945 r. miał duże obłożenie klienteli ze względu na istniejące wówczas w sąsiedztwie obiekty sportowe, o czym poniżej. Obok znajdowały też - jeszcze niemal do końca XX wieku - schrony przeciwlotnicze, pozostałości po II wojnie światowej.
      
       Pawilony dla piwoszy
      
Wzdłuż al. Grunwaldzkiej w latach 60. XX w. postawiono parterowy pawilon (w mieście były w sumie takie trzy), który miały służyć kulturalnemu spożyciu piwa, ale ta „kultura” nie była najwyższego lotu. Każdemu z pawilonów mieszkańcy nadali nazwy nawiązujące do Dzikiego Zachodu. Obiekt przy al. Grunwaldzkiej był… Bonanzą. Później, w latach 80., pawilon pełnił rolę sklepu z artykułami gospodarstwa domowego, w końcu został rozebrany.
       Za amerykańską restauracją znajduje się obecnie dworzec elbląskiego PKS, który został oddany do użytku w 1977 r. To w tym miejscu do 1945 r. znajdowało się kilka obiektów sportowych – korty, boiska, na których rozgrywano mecze piłkarskie, a zimą organizowano lodowisko. Ten sportowy kompleks nie miał trybun. Po zdobyciu miasta przez Armię Czerwoną, było to miejsce składowania zdobyczy wojennych, a w czasach PRL, do chwili budowy dworca, rozkładały się tutaj cyrki i wesołe miasteczka.

  Elbląg, ... i kiedyś
... i kiedyś (fot. autor)


       Dworzec z XIX wieku
      
Tam gdzie obecnie stoi budynek dworca PKS, istniał kiedyś mały park ze stawem. Okolice elbląskich dworców zyskały nowe oblicze dopiero kilka lat temu. Plac Dworcowy stał się jedną z wizytówek miasta, odnowiono zarówno budynki PKS, jak i PKP. Przy pętli autobusowej powstał nowy obiekt handlowo-usługowy.
       Sam budynek dworca PKP pochodzi z lat. 50. XIX wieku, zachował swój pierwotny wygląd, natomiast wnętrze zostało całkowicie przebudowane. Po prawej stronie dworca kolejowego w parterowym pawilonie od 1933 r. mieścił się posterunek policji, a po 1945 r. – komisariat kolejowy Milicji Obywatelskiej, przekształcony po 1989 r. w komisariat policyjny, następnie zlikwidowany pod koniec XX wieku.
       Dworzec kolejowy posiada połączenie z Elbląga w kierunku Malborka i Olsztyna z odgałęzieniem na Braniewo. Do 1945 r. posiadał też połączenie z Ostródą.
       Dopiero w 1999 r., z okazji pielgrzymki Jana Pawła II do Elbląga, na terenie dworca powstało podziemne przejście, dzięki któremu podróżni nie muszą nadkładać drogi, by dostać się na Zatorze.
       Po lewej stronie dworca PKP znajduje się parterowa przybudówka, w której funkcjonował pocztowy punkt ekspedycji, obsługiwał on przejeżdżające przez nasz dworzec wagony pocztowe. W czerwcu 1993 r. Poczta Polska oddało do użytku nową siedzibę tuż przy dworcu, która istnieje do dzisiaj.
       Tuż przy dworcu PKP, po lewej stronie, znajduje się wolnostojący budynek, który do 1945 r. był siedzibą urzędu katastralnego, a w czasach PRL Kolejową Przychodnią Zdrowia. Po jej likwidacji przez wiele lat niszczał. Udało się go wyremontować kilka lat temu, znajdują się w nim obecnie różnego rodzaju firmy.
      
       Tramwajem aż pod dworzec
      
Od 1895 roku, a więc od powstania trakcji tramwajowej w Elblągu, pod sam dworzec kolejowy podjeżdżały tramwaje. Jeździły od dworca przez Plac Słowiański – Stary Rynek – Studzienną aż do przystani nad rzeką Elbląg. W 1951 r. linię tramwajową przedłużono do ul. Druskiej, a sam podjazd pod budynek dworca został zlikwidowany.
      

WyKa

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Karol, na placu, gdzie znajduje się baza PKS, rolnicy od czasu do czasu organizowali wystawę płodów rolnych i zwierzęcych i jak napisałeś od czasu do czasu przyjeżdżał cyrk. A jeśli chodzi o Bonanzę to my byliśmy za mali aby tam chodzić. A co po wojnie lepszego mogło być w Elblągu oprócz kin (Syrena, Kolejowy, Promyk, Polonia, Meduza, Orzeł, teatru-przy ul. Ob. Pokoju, jednego stadionu piłkarskiego przy ul. Krakusa( 1960).
  • A co po wojnie lepszego mogło być w Elblągu ? Sala widowiskowa ZAMECH = Niemen, Czerwone Gitary. The Atoms itd. ..
  • teraz cyrk w mieście mamy na bieżąco wilki, bałwany cuda nie widy, za darmoche.
  • kaziuk47 kino Syrena wcześniej było kinem Stoczniowiec, a teatr był przy ul. Kościelnej (później Obr. Pokoju)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    kaziuk47(2014-09-15)
  • Do autora artykułu coś słabo z pamięcią albo jestes za młody ta pijalnia słynna w Elblągu nazywała się nie Bonanza tylko Texas była jeszcze Arizona i Kolorado wszyscy je znali nie tylko w Elblągu
  • Na terenie PKS-u przed 1945 znajdowały się także boiska sportowe, co widać na zdjęciach
Reklama