Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Elblągu przeszły ostatnio na produkcję własną, informował Elbląski Głos Wybrzeża z 17 lipca 1956 r.
Już w czerwcu wykończony miał być prototyp wagonu stanowiącego przedmiot dalszej produkcji.
Początki jednak zawsze są trudne. W czerwcu rozpoczęto więc budowę prototypu, ale niestety , nie zdołano go wykończyć. Powodem był brak potrzebnych materiałów. Budowę przeniesiono więc na lipiec.
Dyrekcja zakładu „urządziła się” jednak w ten sposób, że część niezbędnych materiałów pożyczyła po prostu od „bratnich” zakładów w kraju, a m. in. od wrocławskiego Pafawagu. Zielonogórskiego „Zastalu” i innych. Część materiałów otrzymano z Centrali Zbytu Stali w Gdańsku.
Po pokonaniu tych pierwszych trudności rozpoczęto produkcję prototypu „pełną parą” i wykonano wreszcie pierwszy wagon. W lipcu przewidziane jest też wykonanie dalszych trzech wagonów.
W sierpniu Zakłady Taboru Kolejowego dadzą dalszych 15 wagonów, a do końca br. wyprodukuje się ich 250.
Dziś przejdzie próbę pierwszy wagon. Ten właśnie prototyp szczególną dumą napawa całą załogę zakładów. Robili przecież co mogli, bardzo często roboty maszynowe wykonywano ręcznie, bo przecież zakład nie jest jeszcze wyposażony we wszystkie niezbędnie maszyny. Tym bardziej należą się słowa uznania ofiarnym pracownikom.
Początki jednak zawsze są trudne. W czerwcu rozpoczęto więc budowę prototypu, ale niestety , nie zdołano go wykończyć. Powodem był brak potrzebnych materiałów. Budowę przeniesiono więc na lipiec.
Dyrekcja zakładu „urządziła się” jednak w ten sposób, że część niezbędnych materiałów pożyczyła po prostu od „bratnich” zakładów w kraju, a m. in. od wrocławskiego Pafawagu. Zielonogórskiego „Zastalu” i innych. Część materiałów otrzymano z Centrali Zbytu Stali w Gdańsku.
Po pokonaniu tych pierwszych trudności rozpoczęto produkcję prototypu „pełną parą” i wykonano wreszcie pierwszy wagon. W lipcu przewidziane jest też wykonanie dalszych trzech wagonów.
W sierpniu Zakłady Taboru Kolejowego dadzą dalszych 15 wagonów, a do końca br. wyprodukuje się ich 250.
Dziś przejdzie próbę pierwszy wagon. Ten właśnie prototyp szczególną dumą napawa całą załogę zakładów. Robili przecież co mogli, bardzo często roboty maszynowe wykonywano ręcznie, bo przecież zakład nie jest jeszcze wyposażony we wszystkie niezbędnie maszyny. Tym bardziej należą się słowa uznania ofiarnym pracownikom.
oprac. Olaf B.