UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Było dobrze, ma być jeszcze lepiej

 
Elbląg, Dla elbląskiego portu to był udany rok
Dla elbląskiego portu to był udany rok (fot. WS)

Większy przeładunek towarów, nowi armatorzy, więcej barek – poprzedni rok dla elbląskiego portu był udany. Władze miasta optymistycznie patrzą w przyszłość, do strategii rozwoju Elbląga wplatają rozwój portu oraz wielokrotnie przywoływaną, zwłaszcza podczas wyborów, budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Czwarty w Polsce
       To był udany rok dla elbląskiego portu. Przede wszystkim wzrósł przeładunek towarów (o 69 proc.), zwiększyła się ilość barek (teraz jest ich 12, w poprzednim roku było ich siedem), importowano głównie węgiel oraz zboże, eksportowano materiały budowlane oraz cukier, przede wszystkim do Kaliningradu i portów obwodu kaliningradzkiego. Zarząd portu skierował również wnioski do Urzędu Morskiego w Gdyni o pogłębienie toru wodnego do głębokości trzech metrów, co pozwoli na wpływanie większych jednostek transportowych i wzrost możliwości transportu. Ostatecznie port w Elblągu uplasował się na czwartym miejscu wśród portów w Polsce.
       Obecnie w elbląskim porcie funkcjonują cztery terminale wraz ze stocznią remontową, elewatorami zbożowymi i terminalami drobnicowymi.
      
       Ma być jeszcze lepiej
       Nowy rok, według dyrektora portu - Arkadiusza Zglińskiego - będzie równie dobry, jak nie lepszy. Szacuje on, że wielkość przeładunków w 2014 roku wzrośnie do 400 tys. ton.
       Port to również ważne przedsięwzięcie na gospodarczej mapie miasta, o czym z kolei wspominał prezydent Jerzy Wilk, który wymienił, jakie inwestycje z nim związane będą realizowane w bieżącym roku.
       A wśród nich znalazła się budowa nowego terminala wraz z nabrzeżami, magazynami, placami składowymi i dostępem do bocznicy kolejowej, co zapisano w dokumencie Strategii Rozwoju Elbląska 2020+. W tym samym dokumencie znalazły się również takie inwestycje, jak budowa mostów na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim wraz z układem komunikacyjnym, budowa bocznicy kolejowej i terminalu nr 2 w porcie morskim w Elblągu oraz budowa obrotnicy dla statków na rzece Elbląg.
       - To przedsięwzięcia związane z portem, które zapisaliśmy w Strategii, ważne dla rozwoju Elbląga. Wierzymy, że port jest jednym z ważniejszych działań, które będą tworzyły miejsca pracy i rozwijały Elbląg – mówił Jerzy Wilk, prezydent miasta.
       W dalszym ciągu Zarząd portu zabiega o kontrole fitosanitarne oraz weterynaryjne, co pozwoli znacznie zwiększyć ilość przeładunków. Jak dodał dyrektor Zgliński operatorzy przeładunków na poszczególnych terminalach będą pracowali w systemie 24 godzinnym
      
       Przekop musi być
       Tak przynajmniej mówi dokument, który ma określić najważniejsze cele rozwoju miasta.
       - W Strategii mamy również zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Co prawda to nie jest nasz teren, ale wiem, że w strategii rozwoju województwa pomorskiego oraz warmińsko- mazurskiego ta inwestycja jest również zapisana – mówił Jerzy Wilk.

  Elbląg, Arkadiusz Zgliński (po lewej) oraz Jerzy Wilk uważają, że kanał pomoże w rozwoju miasta
Arkadiusz Zgliński (po lewej) oraz Jerzy Wilk uważają, że kanał pomoże w rozwoju miasta (fot. WS)

Trzeba jednak dodać, że o ile strategia województwa warmińsko- mazurskiego mówi o tym dość jasno (jednym z celów jest „stała dbałość o tor wodny przez Zalew Wiślany i rozwój portu w Elblągu oraz małych portów i przystani”), o tyle w zapisie strategii województwa pomorskiego pojawia się jedynie enigmatyczny zapis w tej kwestii (pomorskie chce, aby nastąpiła „aktywizacja transportowa drogi wodnej Dolnej Wisły oraz usunięcie wszystkich barier prawnych dla zapewnienia swobodnej międzynarodowej żeglugi po Zalewie Wiślanym”).
       Z prezydentem zgadza się również Arkadiusz Zgliński, który podkreślał nie tylko znaczenie gospodarcze tego przekopu, ale i turystyczne.
       – Kiedy jeszcze pracowałem w samorządzie elbląskim wielokrotnie rozmawialiśmy z organizacjami jachtowymi z naszego miasta partnerskiego, czyli z Ronneby. Padła wtedy krótka odpowiedź – skorzystamy z portu elbląskiego i Zalewu Wiślanego, ale tylko wtedy, gdy będziemy mieli do niego bezpośredni dostęp – wspominał dyrektor Zgliński. – Dlatego ten kanał jest tym oknem, które umożliwi wykorzystanie naszych warunków i inwestycji, które zostałe w Elblągu oraz w portach nadzalewowych zrobione.
      
      

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • W którym miejscu Strategi Rozwoju Elbląga 2020 + jest zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    1
    Pytek(2014-02-19)
  • Jarek !!! Gdzie są Twoje łopaty do przekopania ' Wielkiego Przekopu" im Lecha Kaczyńskiego " !!! To już brata " olewasz" ?
  • KIEDY PRZEKOP MIERZEI???? Czekanie do wyborów bo wygra PIS i przekopie wreszcie to strata czasu. Elbląg i cały region czeka na tę inwestycje.
  • Pan Wilk nie realizuje swoich obiecanek / przekop Mierzei, IV port /, jeno się podpina pod sukcesy innych osób.
  • Tak naprawdę to port się rozwija tylko i wyłącznie dzięki temu, że w Kaliningradzie trwają budowy przed mistrzostwami świata w piłce nożnej. Prezio Wilk sprytnie się podpiął we właściwym czasie w sukces i pokazał się z dyrektorem portu. Sprytne :)
  • Zysk portu jest mniejszy niż roczna pensja Wilka. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    5
    NowaPrawica(2014-02-19)
  • Mierzeję trzeba przekopać za Krynica Morską na szerokość 300 m i glębokość 15 m. 15 m głębokości powinen mieć tor wodny do nabrzeży w Tolkmicku, a do Elbląga 5m. W początkach XX wieku wykopano port w Gdyni. W XXI wieku można wykopać port na Zalewie Wiślanym.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    2
    JurekM(2014-02-19)
  • Panie " fotoreporterze" ! To, coś pan ustrzelił, to nie jest port. Radzę udać się na Most Unii i skierować aparat mocno w lewo. .. Najlepiej zapytać miejscowych, to pokażą palcem :))))
  • Anonimie, po prawej jest port pasażerki. Ale dla Twego lepszego samopoczucia zdjęcie zmienione :)
  • Nie bedzie zadnego przekopu!Nie ma to zadnego uzasadnienia logicznego a tym bardziej ekonomicznego dla tej glupoty chyba ze szalency, ktorzy wpadli na ten chory pomysl sami go sfinansuja
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    5
    powislak(2014-02-19)
  • Temat przekopu istnieje tylko w trakcie kampanii wyborczych. .. Podobnie jak temat stadionu w Elblągu. .. Taki żer dla naiwnych. ..
  • To żenujące i nad wyraz smutne - dotkliwy brak polotu i poukładanej rzeczywistości opartej o pracę i doświadczenie wielopokoleniowej, tak właśnie wielopokoleniowej, nie stowarzyszenia geriatrycznego i stowarzyszenia " JAJAKOBYŁY" - grupy samorządowej, której jak widać z historii jak i realu nie potrafiliśmy i jak widać nie potrafimy wykształcić i wyłonić. Miernoty na miarę swoich potrzeb i możliwości tworzą nasze otoczenie odrywając kolejne kupony z tego, co ruscy nie potrafili lub nie mogli z tego miejsca zagarnąć. Smutne to i bez perspektyw a króliczka nada gonić a więc do roboty. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    2
    MiejscowyAborygen(2014-02-20)
Reklama