UWAGA!

Jakość paliw w 2012 roku

 Elbląg, Jakość paliw w 2012 roku
fot. AD

Ponad 5 proc. próbek paliw ciekłych skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku nie spełniało norm jakościowych – w ubiegłym roku nieprawidłowości stwierdzono w blisko 3 proc. Poprawiły się za to wyniki kontroli jakości gazu LPG. W powiecie elbląskim skontrolowano jakość oleju napędowego na trzech stacjach: dwóch w Elblągu i jednej w Nowakowie. Kontrolerzy nie mieli żadnych zastrzeżeń do jakości paliwa tam sprzedawanego.

Paliwo, które nie spełnia norm jakości może przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa, pogorszenia stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarii. W rezultacie użytkownik auta narażony jest na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy.
       Inspekcja Handlowa kontrolują niemal wszystkie dostępne na rynku rodzaje paliw: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy na każdym etapie dystrybucji. W okresie od stycznia do sierpnia 2012 r. zbadano paliwa w 839 stacjach i 46 hurtowniach.
      
       Stacje wybrane losowo
       Wyniki kontroli przeprowadzonych losowo w okresie do stycznia do sierpnia 2012 roku pokazują, że jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych pogorszyła się. Norm nie spełniało 5,18 proc. przebadanych próbek (w całym 2011 roku było to 2,99 proc.).
       W ramach losowej kontroli jakości gazu LPG skontrolowano 234 stacje i 11 rozlewni. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 1,23 proc. sprawdzonych próbek (w całym roku 2011 było to 2,35 proc.).
      
       Stacje, na które napłynęły skargi
       Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi kierowców, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 554 próbek oleju napędowego i benzyny, zakwestionowanych zostało 11,9 proc.
      
       Kwestionowane parametry
       Z doświadczeń UOKiK wynika, że ilość kwestionowanych próbek paliwa wzrasta, gdy następują zmiany w obowiązujących przepisach. Zmiana taka miała miejsce także w tym roku kiedy pojawiło się dodatkowe wymaganie dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2 proc. estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME). Oprócz podawania wartości odporności na utlenianie w gramach na metr sześcienny (maksymalna dopuszczalna wartość wynosi 25 g/m3), należy podawać również wartość tego parametru w godzinach (minimalna wartość wynosi 20 h). Odporność na utlenianie – podawana w godzinach – była w tym roku najczęściej kwestionowanym parametrem w próbkach paliw ciekłych. Utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania.
       W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano niedotrzymanie wymagań RON – badawczej liczby oktanowej. Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.
       W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.
      
       Mapka ze stacjami paliw

       Prawie 3 tys. stacji i hurtowni paliw skontrolowanych w latach 2010-2012 przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK można znaleźć na stronie internetowej UOKiK na specjalnie przygotowanych mapkach. Aplikacja umożliwia filtrację stacji i hurtowni po województwie, mieście, rodzaju obiektów (stacja lub hurtownia) i kategorii oferowanego paliwa (ON, Pb, LPG). Pod mapą znajduje się legenda, w której wyniki badań jakości paliwa zostały opisane za pomocą liter i symboli.
       Litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry) określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 grudnia 2008 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. Nr 221, poz. 1441 ze zm.). Pozostałe symbole oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych.
      
       Gdzie po pomoc

       Jeżeli paliwo uszkodziło silnik narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować Urząd na specjalnym formularzu.
       Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa.
      
       Aktualne listy placówek skontrolowanych przez Inspekcję Handlową dostępne są na stronie internetowej UOKiK.
      
       Źródło:
UOKiK 
      

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • polski gaz to syfff. Prosta sprawa jak może być dobry skoro to import a złodziej na załodzieju gore. Tankuje u ruskich i jest o 100% lepszy niż w tym podłym kraju z przejawami złodziejstwa i nienawiści
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Kalkulator(2012-10-09)
  • Kalkulator jakbyś się trochę zorientował to byś bzdur nie pisał 90% gazu na stacjach w Polsce jest z dostaw z Rosji. A co może żenią skroplony gaz? Hahaha ciekawe jak. .. .a to że Ci się coś wydaje nie znaczy, że tak jest
  • Nie, no suuuper. .. aż 3 stacje skontrolowane w Elblągu. .. i to nie w pełnym asortymencie, a po 1 typie paliwa. .. rzeczywiście wiele nam to mówi o ogólnej jakości paliwa w naszym mieście. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Edek..(2012-10-09)
  • ave głąbie kalkulatorowi chodzi o przesył i dostawę a nie o jakość ze źródła. Tankuj dalej palancie i daj sie nabierać na reklamy idioto społeczny
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    dystrybutor(2012-10-09)
  • A kto jeszcze na stacji kupuje :D
  • AVE nie chrzań bo w Polsce gaz jest kiepskiej jakości. Gdziekolwiek indziej nie zatankujesz, a miałem okazje tankować m. in w Czechach, Austrii, Słowenii, Chorwacji czy Niemczech, wszędzie po AUTOSTRADACH podkreśle przy jezdzie 140 km/h przejezdzałem na pełnym zbiorniku od 70 do nawet 100 km więcej niż na Polskim syfie jezdzac max 120 bo wiecej się tu nie da, a srednio 90 km/h. W Polsce ktoś kantuje albo producent, albo ktoś w kanale dystrybucyjnym albo na sprzedawcy na stacjach - sprawa jest prosta!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Kaznodzieja123(2012-10-09)
  • wlazłem na strone mapki i zadziwiające jest ze wiekszosc badan robiona jest w czasie gdzie nie ma temp. ujemnych ale pewnie urzednicy w zimie siedza w ciepełku. ciekawe jakby wypadły badania na temp. blokowania f. paliwa hehehe a w rosyji to szybciej zamarznie bałtyk niż zupka nawet ta od mosta. pozdrowienia dla "turystów" z polski. ..
  • ostatnio w shellu ja zatankowałem i auto kasłało jak chory na grypę nie wiecie czy oni paliwa od ruskich nie biorą
  • Kupujcie sobie dalej TDI, CRDI, HDI i inne wynalazki z dieslem pod maską. Będziecie szczęśliwi to chwili kiedy szlag trafi układ wtryskowy. A wtedy całe te wasze szczęście i zaoszczędzone pieniądze i jeszcze troche wpakujecie w naprawę. Jak mi tu ktoś napisze że olej napędowy spełnia normy producentów układów wtryskowych to go wyśmieję.
  • Spełnia normy ale dla silników które mają minimum 10 lat.
  • Do AVE nie kupujemy z Rosji gazu LPG tylko gaz ziemny, którego składnikiem stanowiącym ponad 90% jest metan. Oprócz niego mogą występować niewielkie ilości etanu, propanu, butanu i innych związków organicznych i mineralnych. Natomiast gaz LPG to mieszanina propanu i butanu, a propocje tych gazów i domieszek (podobnie jak w ON inne proporcje na lato, a inne na zimę) stanowią o jakości. Więc nie mów, że polacy nie mają nic do jakości. A swoją drogą całość paliw na stacjach w Polsce, bez znaczenia do jakiego koncernu dana stacja należy Jest pochodzenia polskiego. Jedynym wyjątkiem jest Shell gdzie TYLKO BENZYNA V pover może być pochodznia zagranicznego.
Reklama