UWAGA!

Miasto płatnego parkowania

 Elbląg, Miasto płatnego parkowania
(fot. AD)

Zwiększenie z dwóch do dziesięciu stref płatnego parkowania, budowa parkingów wielopoziomowych, zminimalizowanie ruchu samochodowego przez starówkę tak, by uczynić ją miejscem przyjaznym dla pieszych. To część planu, jaki dla Elbląga przygotowali naukowcy z Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.

Czy tak się stanie, zależy od radnych. Uchwała Rady Miejskiej zawierająca wytyczne badaczy zostanie przedstawiona najprawdopodobniej już na najbliższej sesji (21 stycznia).
       Plan działań naukowców wyznacza skoncentrowanie się na trzech zadaniach, które mają poprawić sytuację miejsc parkingowych w mieście. Są to: udostępnianie terenów komunalnych pod budowę miejsc parkingowych, przygotowanie ofert udostępniania terenów pod budową parkingów wielopoziomowych, w różnych formach prawnych, oraz zwiększenie efektywności funkcjonowania stref płatnego parkowania.
       Ostatni punkt planu był powodem wczorajszego (11 stycznia) spotkania w Urzędzie Miejskim, na które przybyli m.in. zarządcy nieruchomości, prezesi spółdzielni mieszkaniowych oraz przedstawiciele korporacji taksówkarskich.
       Witold Wróblewski, gospodarz wczorajszego spotkania przyznał, że rosnąca liczba samochodów w naszym mieście nie idzie w parze z powstawaniem odpowiedniej ilości miejsc parkingowych: – By jak najlepiej rozwiązać ten problem, prezydent Henryk Słonina powołał w ubiegłym roku zespół naukowy, który ma w tym pomóc Elblągowi – powiedział.
       Zespół badaczy pod kierownictwem prof. dr hab. inż. Tomasza Szczuraszka z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy opracował – za pomocą modeli matematycznych i aktualnych pomiarów ruchu drogowego – „Planu rozwoju sieci drogowej z uwzględnieniem transportu zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2009-2020”.
      
       Bydgoskie rozwiązanie elbląskiego problemu
      
Na spotkaniu obecni byli dr hab. inż. Jan Kempa i dr inż. Grzegorz Bebyn z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, którzy przedstawili uzasadnienie rozszerzenia stref płatnego parkowania. Zaprezentowano propozycję powiększenia obecnych dwóch do dziesięciu stref płatnego parkowania, które miałyby znajdować się w obszarze wytyczonym wzdłuż ulic: Plac Dworcowy, Lotnicza, Aleja Grunwaldzka, Aleja Tysiąclecia, Bulwar Zygmunta Augusta, Wałowa, Stoczniowa, Bożego Ciała, Robotnicza, część ulicy Jaśminowej Brzozowa, Pułkownika Stanisława Dąbka, Wawrzyńca Pilgrima, Nowowiejska, Górnośląska, Dolina Kumieli, Gen. Józefa Bema, Stefana Żeromskiego, Plac Dworcowy.
       Jak przekonywano podczas spotkania, nowa strefa płatnego parkowania ma uporządkować sposób parkowania oraz być instrumentem motywującym zarządców nieruchomości do zagospodarowywania terenów i dróg wewnętrznych pod kątem urządzenia miejsc parkingowych dla swoich mieszkańców, a także, jak zakładają twórcy tego pomysłu, ma wpłynąć na zainteresowanie inwestorów realizacją parkingów wielopoziomowych.
       Plan zaprezentowany podczas spotkania na obecnym etapie nie przewiduje zmian wysokości dotychczasowych opłat za parkowanie obowiązujących w strefie oraz zakłada utrzymanie obowiązujących, tańszych abonamentów dla mieszkańców. Jedną z proponowanych zmian ma być natomiast możliwość wykupienia biletu postojowego na okres do 15 minut, by umożliwić krótkotrwałe parkowanie.
      
       Przyjazne Stare Miasto
      
Najwięcej kontrowersji wzbudził plan zmniejszenia ruchu kołowego na starówce. Dr Bebyn, przedstawiając opracowanie naukowców podkreślił, że generalnym założeniem planu zwiększenia stref płatnych parkingów szczególnie w rejonie starówki jest uprzywilejowanie pieszych: – To pieszy jest podmiotem, o którego się dba, a nie samochód. Nie zamierzamy ograniczać przejazdu przez tę strefę. Oczywiście mamy świadomość, że w takim miejscu muszą być zachowane pewne ciągi ruchu komunikacyjnego, choćby po to, żeby na przykład mogły tamtędy przemieszczać się służby ratownictwa. Chodzi jednak o to, by ograniczyć pobyt samochodów w tej strefie do niezbędnego czasu. Dla mieszkańców starówki przewidziano parkingi zlokalizowane wokół strefy, a dla środków transportu np. w celu zaopatrzenia punktów usługowych – wydawanie przepustek. Poza tym przewidujemy, by te ograniczenia obowiązywały w określonych porach, np. do godz. 18 – przekonywał.
       Dr Jan Kempa dodał: – Wiadomo, że mieszkańcy starówki nie przyjmą tego planu z zachwytem. My jednak im coś zabieramy. Proszę jednak spojrzeć na to szerzej. Macie jedną z najpiękniejszych starówek. Czy chcecie, by turyści przeciskali się przez sznury aut stojących na każdym wolnym skrawku? Co więcej – wprowadzenie tego planu opłaci się również zlokalizowanym na starówce punktom handlowo-usługowym. Wreszcie ich witryny i wejścia nie będą zasłonięte przez auta. To się sprawdza w innych miastach Polski i Europy. Weźmy chociaż Toruń. Tam pomysł z rozszerzeniem stref płatnego parkowania, przeniesieniem parkingów dla mieszkańców spod kamieniczek kilka przecznic dalej oraz postawienie na transport publiczny świetnie się sprawdza. I krok po kroku tak może być i tu – zapewniał.
      
      
kos

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • czy opracowanie musieli przygotowywać specjaliści z Bydgoszczy, którzy nie mieszkając w Elblągu nie mają pojęcia o specyfice miasta? nie brak w Elblągu inżynierów, wykładowców na PWSZ, gdzie jest wydział budownictwa - a ktoś uparcie stawia na ludzi "spoza" miasta; sami sobie szkodzimy a potem jeszcze mamy pretensje do innych. .. Malkontent
  • Pan Klępa niech sobie przed swoim domem parkometr postawi, a Pan Słonina zamiast płacić pieniędzmi podatników za takie rady niech wybuduje parkingi !!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Słonina na emeryture(2010-01-12)
  • "motywacja dla zarządców" to ma być argument żeby nakładać kolejną daninę w postaci dodatkowych parkometrów szczyt szczytów !!!!! żałosne !!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Słonina już czas....(2010-01-12)
  • to zwykle hamstwo i lekcewazenie mieszkańców samochodów przybywa a parkingów ubywa pan prezydent ma gdzieś zwykłych obywateli ponieważ ma gdzie parkować i nie musi płacić a reszta chołoty niech płaci a jak nie to ma bezrobotną straż miejską od zakładania blokad to nie kara to ograniczenie swobód obywatelakich i samowola to żerowanie na zwykłych obywatelach nie wszystkich stać na dacze i wille z garażem wkrotce będzie tak że jadąc do sklepu więcej wydamy na parking niż na zakupy najwygodniej wszystkie parkingy w mieście oddać w ręce prominentów i nierobów którzy mają układy w magistracie i których stać na zakup parkometrów a moze pan prezydent otworzy swój parking na tyłach urzedu miejskiego dla miej zamożnych obywateli widzę że Pan prezydent jest człowiekiem krótko zwrocznym w sprawach parkowania i radziłbym zasięgnięcia porady okulisty
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    tatus5012(2010-01-12)
  • Ci "naukowcy" to ludzie oderwani od rzeczywistości. A Pan Słonina niech się lepiej skonsultuje z mieszkańcami Elbląga a nie z PANAMI NAUKOWCAMI Z BYDGOSZCZY. Wprowadzają "wielkomiejskie" standardy dla zubożałego Elbląga. W tym mieście i tak jest bieda, a jeszcze trzeba ludziom dowalić. Może w tych "dziwnych strefach pracują ludzie" których pensje są żenująco niskie, a muszą tam parkować swoje "graty" - bo 90% to graty - nie oszukujmy się. Elblążan na inne nie stać. No tak - ale 21 wieku samochód to wielki luksus - szczególnie w Elblągu i posiadacz musi zapłacić haracz. Trzeba najpierw pomyśleć o rozwoju gospodarczym miasta i o skutecznym rozwiązaniu problemów komunikacyjnych a nie o tworzeniu "skansenu" na starym mieście i dziwnych stref parkowania. W tym mieście i tak juz się nie da normalnie jeździć: zielona fala, dziwne lewoskręty na ogólnej i płk dabka, skrzyżowania na których po zapaleniu zielonych świateł ruszaja z trudem 3 auta, światła co 50 m (czywiście niezsynchronizowane); itp. .nie chce mi się wyliczać - to "wszystko po to by żyło się lepiej". A będzie jeszcze lepiej. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    zadowolony mieszkaniec ;)(2010-01-12)
  • nic tylko wyjechać do 3miasta. niedługo za wejście na starówkę będą pobierane opłaty. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ~Zbysiu(2010-01-12)
  • prezydent przed wyprowadzką z ratusza chce mieszkańcom elblaga uzmyslowić ich blad przed 4 laty, gdy emeryci go wybierali. A jeszcze duzo sie moze wydarzyć przez ponad pół roku. Czekam na kolejne debilne decyzje, z tej enklawy komunistów nie zal bedzie wyjezdzać. Na starówce padnie wiekszość interesów, gdy zamiast ja inteligentnie otworzyć dla ruchu sam. zupelnie ja sie odizoluje, może otoczyć murem, jak kiedyś, Bydgoszcz sie z nas smieje.
  • czytam te głupoty i wprost nie wierzę, mieszkancy starowki bedą mogli dojezdzać taksowka z odleglego parkingu pod sam dom. Ile kosztowalo nas to wybitne opracowanie wybitnych naukowców z Bydgoszczy, pewnie na prezentacji w elblagu bli pierwszy raz. Jedne wyjscie to przyjdzmy wszyscy wyrazic swoj sprzeciw na sesję Rady Miasta 21 stycznia.
  • Chyba ktoś zachorował swinską grupę ci z starówki niech parkują na zatorzu, a słonina niech parkuje na zawadzie i zwróblewskim leci do roboty na kamasz, chyba ci radni mieszkają w miescie czy to wszystko z jegłownika
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    viktor(2010-01-12)
  • Chyba ktoś zachorował swinską grupę ci z starówki niech parkują na zatorzu, a słonina niech parkuje na zawadzie i zwróblewskim leci do roboty na kamasz, chyba ci radni mieszkają w miescie czy to wszystko z jegłownika
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    viktor(2010-01-12)
  • kilka przecznic dalej to gdzie ? za kanałem czy na 1 maja tam jest duży luz - oszołomy
  • A moim zdaniem dr. Kempa jest. .. .. Niech sobie ustanawia parkingi w Bydgoszczy czy Toruniu. A od Elbląga mu wara. Obywatele tego miasta nie po to kupują samochody, żeby je parkować " kilka przecznic dalej". I miasto nie może się zamienić w jedną wielką strefę parkowania. Za moment okaże się, że w Elblągu nigdzie nie zaparkuje się bez haraczu. Trzeba zacząć działać, bo jeśli społeczeństwo nie pokaże swojego protestu, tak się stanie. Trzeba stworzyć EOKPK ( Elbląski Obywatelski Komitet Przedstawicieli Kierowców). Zarejestrować takie stowarzyszenie i wprowadzić swoich przedstawicieli do władz miasta. Inaczej naszymi ulicami dalej będą rządzić nieudacznicy i specjaliści od betonów bez prawa jazdy. Jeśli znajdzie się 15 chętnych dorosłych i poważnych ludzi do założenia stowarzyszenia, piszcie na priv. Czas coś zrobić z tym naszym miastem.
Reklama