Zbliżają się Święta Wielkanocne i część z nas będzie chciała swoich bliskich obdarować. Inspekcja Handlowa w Elblągu przypomina, że przed zakupem należy dokładnie się zastanowić, gdyż nie ma zwrotu towaru.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że warto porównywać oferty różnych sklepów. Krytycznie oceniajmy kolorowe ogłoszenia, nie wszystkie są dla nas okazją. Sprzedawcy stosują liczne zabiegi, które mają na celu zachęcenie nas do zostawienia w kasie swoich pieniędzy. Konsument powinien otrzymać pełną informację o towarze. Warto zastanowić się przed dokonaniem zakupu, bo zwrotu towaru nie ma.
- Aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych – mówi Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. – Jednak, jak każda umowa, tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy co zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
- W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie - kontynuuje. - Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące. Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni.
- O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej – przekonuje Radosław Rzepecki. - Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie jednak nie dłuższym niż 3 miesiące.
W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Ten akt prawny dostępny jest w całości na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.
- Bardzo często w świadomości konsumentów jest zakodowana informacja, że mogą zrezygnować z zakupionego towaru w ciągu 5 dni – mówi Radosław Rzepecki. - Kiedyś podstawą do zwrotu zakupionego towaru bez wad i to wyłącznie w jednostkach handlu uspołecznionego była uchwała nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancji dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego. Nie dotyczyła ona sklepów prywatnych. Przepisy te nie tylko stały się martwe (prywatyzacja handlu), ale formalnie straciły moc prawną na podstawie § 27 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów.
- Aktualnie kwestia zwrotu towaru zgodnego z umową zakupionego bezpośrednio w sklepie jest nieuregulowana w przepisach prawnych – mówi Radosław Rzepecki z elbląskiej delegatury Inspekcji Handlowej. – Jednak, jak każda umowa, tak również umowa sprzedaży może być rozwiązana za zgodą stron umowy co zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
- W celach marketingowych przedsiębiorca może zobowiązać się do przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową w określonym przez siebie czasie - kontynuuje. - Wówczas takie zobowiązanie podane do wiadomości konsumentów jest wiążące. Jedynymi prawnie uregulowanymi wyjątkami są umowy z konsumentami zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Na podstawie ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny zarówno przy umowach zawieranych na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument może od nich odstąpić bez podawania przyczyn składając stosowne oświadczenie na piśmie w ciągu 10 dni.
- O takim prawie konsument powinien być poinformowany przez przedsiębiorcę w formie pisemnej – przekonuje Radosław Rzepecki. - Jeżeli przedsiębiorca tego nie uczyni, konsument może odstąpić od umowy w terminie 10 dni od uzyskania informacji o takim prawie jednak nie dłuższym niż 3 miesiące.
W tej ustawie są też wyłączenia, kiedy przepisy te nie mają zastosowania. Ten akt prawny dostępny jest w całości na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.
- Bardzo często w świadomości konsumentów jest zakodowana informacja, że mogą zrezygnować z zakupionego towaru w ciągu 5 dni – mówi Radosław Rzepecki. - Kiedyś podstawą do zwrotu zakupionego towaru bez wad i to wyłącznie w jednostkach handlu uspołecznionego była uchwała nr 71 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1983 r. w sprawie ogólnych warunków sprzedaży detalicznej towarów oraz ogólnych warunków gwarancji dotyczących towarów trwałego użytku sprzedawanych przez jednostki handlu uspołecznionego. Nie dotyczyła ona sklepów prywatnych. Przepisy te nie tylko stały się martwe (prywatyzacja handlu), ale formalnie straciły moc prawną na podstawie § 27 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995r. w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów.
oprac. A