Elbląski port przedłużył na pięć kolejnych lat współpracę z rosyjskim Urzędem Gospodarki i Infrastruktury Morskiej Rosmorport. W planach obie instytucje mają m.in. doprowadzenie od wznowienia żeglugi pasażerskiej między Elblągiem a Kaliningradem.
Rosmporport to centralny urząd, który zajmuje się rozwojem infrastruktury portowej w Rosji. W Kaliningradzie ma swój oddział, z którym elbląski port podpisał kolejną umowę, tym razem do 2024 roku.
- Z Rosmorportem współpracujemy od 2010 roku. Co pięć lat umowę przedłużamy, bo dzięki tej współpracy chcemy rozwijać transport morski między Elblągiem a obwodem kaliningradzkim. Informujemy się nawzajem na temat różnego rodzaju barier, które mogą dotyczyć wymiany handlowej, uczestniczymy we wspólnych projektach, między innymi tych finansowanych z funduszy unijnych – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Najnowsza umowa mówi m.in. o wspólnym przygotowaniu rozwoju transportu wodnego i wymiany towarów na najbliższe pięć lat, o uruchomieniu i rozwoju linii pasażerskiej między Elblągiem i Kaliningradem, a nawet o „wznowieniu działań w kierunku uruchomienia i organizacji stałego połączenia promowego”, z przewozem samochodów włącznie.
- Rosjanie planują uruchomienie w Mamonowie stałego punktu odpraw granicznych dla pasażerów, by było to możliwe – dodaje Arkadiusz Zgliński.
Czy plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną będą miały wpływ na realizację tej umowy? - Pytaliśmy o to, ale Rosmorport nie komentuje kwestii związanych z planowanym przekopem Mierzei – stwierdza dyrektor portu.
- Z Rosmorportem współpracujemy od 2010 roku. Co pięć lat umowę przedłużamy, bo dzięki tej współpracy chcemy rozwijać transport morski między Elblągiem a obwodem kaliningradzkim. Informujemy się nawzajem na temat różnego rodzaju barier, które mogą dotyczyć wymiany handlowej, uczestniczymy we wspólnych projektach, między innymi tych finansowanych z funduszy unijnych – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Najnowsza umowa mówi m.in. o wspólnym przygotowaniu rozwoju transportu wodnego i wymiany towarów na najbliższe pięć lat, o uruchomieniu i rozwoju linii pasażerskiej między Elblągiem i Kaliningradem, a nawet o „wznowieniu działań w kierunku uruchomienia i organizacji stałego połączenia promowego”, z przewozem samochodów włącznie.
- Rosjanie planują uruchomienie w Mamonowie stałego punktu odpraw granicznych dla pasażerów, by było to możliwe – dodaje Arkadiusz Zgliński.
Czy plany budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną będą miały wpływ na realizację tej umowy? - Pytaliśmy o to, ale Rosmorport nie komentuje kwestii związanych z planowanym przekopem Mierzei – stwierdza dyrektor portu.
RG