UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Unikalna technologia na przekopie Mierzei

- Nowy rok przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na falochronie wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję. Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal – informuje inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni. Zobacz zdjęcia i film.

- Docelowo powstanie 10144 charakterystycznych betonowych bloczków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy – mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. - Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość użytych prefabrykatów ochronnych, czyli betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk – Tamie Osłonowej, będącej główną tamą i groblą w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.

Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej falochronu zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na falochronie zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.

- Mimo okresu zimowego i obostrzeń epidemiologicznych prace przy przekopie Mierzei Wiślanej postępują sprawnie. To dobra wiadomość. Budowa kanału żeglugowego z Zatoki Gdańskiej do Zalewu Wiślanego jest strategiczną inwestycją, a rząd jest zdeterminowany, aby została ona ukończona w deklarowanym terminie - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy. Natomiast w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali CFA (pale formowane świdrem ciągłym). W zakresie samego przekopu zrealizowano już 1,947 mln m3 wykopów i 130 tys. m3 nasypów. W rejonie śluzy wykonano 59 tys. m3 wykopów poniżej poziomu morza.

  Elbląg, Unikalna technologia na przekopie Mierzei
(fot. materiały prasowe NDI/Besix)

W ponad 80 procentach ukończone są prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu. Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy wykonano ponad 55 procent prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.

- Od połowy zeszłego roku wykonawca bardzo skutecznie wykorzystywał sprzyjające warunku pogodowe, co zaowocowało zbudowaniem zapasu czasowego i wyprzedzeniem założonego harmonogramu. W porze zimowej taka sytuacja daje nam większy komfort prowadzenia prac, jednak nadal maksymalnie czerpiemy z każdego nadążającego się „okna pogodowego” – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy falochronu zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.

Rozpoczną się transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w porcie Elbląg. Planowane są też pierwsze dostawy kamienia do magazynów.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jak Elbląg nie ma połączenia z A1.. .DK22 budowana jak dla transportu lokalnego, a tu trzeba o tranzycie myśleć! Ale komu ja to gadam. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    26
    9
    Super technologia bez dróg(2021-01-15)
  • Brawo i jeszcze raz brawo dla PiS, oczywiście z Panem prezesem Jarosławem Kaczyńskim na czele. Dzięki przekopowi, Elbląg wróci na portowe mapy świata, a to już inny lewel, na którym znajdzie się naze miasto. Juz się nie mogę doczekać pierwszych statków z kontenerami. Dziękujemy także Panu poslowi Wilkowi i premierowi Panu Mateuszowi Morawieckiemu
  • jest pierwszą drogą w Eu niepotrzebną nikomu
  • Gratulacje dla rządu. Dziękujemy za tą inwestycję, która otworzy okno na świat. Elbląg zawsze był miastem MORSKIM. Tylko durnie nie widzą takiej potrzeby. Czekam na pierwsze statki różnych banderę w naszym mieście bo to rozmach naszej gospodarki.
  • @Kaczan - Odszczekasz to za parę lat ! A przy loch downie, nawet niewiele jachtów przypłynie do Elbinga. .. proponuję poczytać na temat potęgi Elbinga, w przeszłości, a jak nie pomoże, wizyta u psychiatry. .. @Clown
  • @Clown-masz u mnie browara!!!
  • @Super technologia bez dróg - Jak nie ma połączenia? Jedziesz S7 do Pruszcza i masz A1.Wracaj na Enterprise, bo źle cię teleportowali. .
  • Tylko czemu nikt nie zauważa ze cały materiał budowlany, tysiące ton, jest wożony po lokalnych drogach !!! Nie było zapisu w kontrakcie ze miało to być realizowane droga morska. ? Popatrzcie jak już wyglada droga !!!! Kto będzie ja remontował ??? Skąd na to pieniądze ??? Hashtagi: #Gosc
  • @Lalek - Zawsze?? Mam 36 lat i w tym czasie Elbląg nie był miastem morskim. To po pierwsze, a po drugie w czasach gdy był miastem morskim nie posiadał dostępu bezpośrednio do morza. Jestem za przekopem, ale irytuje mnie takie bicie piany i opowiadanie bajek, i zwykłej budowy wywyższania do rangi świątyni.
  • Ach i przecież już nam bursztyn nie sfinansuje przekopu 😂😂😂. A tyle było bicia piany, ze jeszxze PiS zarobi na tym przekopie !!! Hashtagi: #Gosc
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    16
    ch08(2021-01-15)
  • @StarTrek - @StarTrek jeździłeś kiedyś ciężarówka (tirem)? Wiesz coś o spedycji? Czy tak tylko piszesz komentarze, co Ci przyjdzie do główki? Nikt Ci do Elbląga z A1 nie pojedzie przez S7.Za duże koszta. .. .nie będę Ci th wyliczał, bo i tak nie jesteś w temacie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9
    5
    Super technologia bez dróg(2021-01-15)
  • Przepraszam ale jeździ na filmie ciężki sprzęt budowlany a podkład muzyczna do tańca baletnicy, kto tam z NDI wpadł na taki pomysł? hehe
Reklama