W każdą sierpniową środę Gotycka.pl zaprasza do Sali Audiowizualnej Biblioteki Elbląskiej na spotkania Klubu Ambitnego Kina. Tym razem wyświetlane będą filmy François'a Ozona i Wong Kar-Waia. Wstęp wolny.
François Ozon - francuski reżyser i scenarzysta, urodzony i mieszkający w Paryżu. W 1990 roku został absolwentem reżyserii znanej francuskiej szkoły filmowej FEMIS.
Zanim zadebiutował filmem fabularnym, nakręcił wiele utworów na taśmie Super-8, 16 mm i 35 mm. Każdy z jego krótkich filmów brał udział w konkursach międzynarodowych festiwali, jak Locarno, San Sebastian i Rotterdam. Sitcom, jego pierwszy długometrażowy film, brał udział w La Semaine Internationale de la critique (Międzynarodowy Tydzień Krytyki) na MFF Cannes w 1998 r. Jego filmy wielokrotnie otrzymywały nominacje i były nagradzane m.in. w Cannes i Berlinie. Według dziennikarki Claire Vassé, François'a Ozona inspiruje kino wymagające, kino wysokiej próby. Jest wyjątkowy ze względu na swą skłonność do obrazowania transgresji i seksualności, które prowadzą widza w mroczne strefy, w które sam świadomie nigdy by nie zabłądził.
W sierpniu zostaną zaprezentowane następujące filmy tego reżysera:
BASEN - 6 sierpnia, godz. 18
Angielska autorka kryminałów, ma na koncie serię bestsellerów, które przyniosły jej sławę i pieniądze, ale nie zaspokoiły twórczych ambicji. Jest sfrustrowana i zniechęcona. Rozmawia o tym ze swym wydawcą, Johnem, a ten proponuje, by oderwała się od codzienności i wyjechała na czas pisania kolejnej książki do jego domu w Prowansji. Jej spokój zostaje jednak zburzony niezapowiedzianym przyjazdem córki Johna, Julie. Zuchwałe zachowanie młodej dziewczyny i jej całkowity brak jakichkolwiek zahamowań bardzo irytują Sarah.
5 X 2 - 13 sierpnia, godz.18
Naturalistyczne studium miłości, przekornie opowiedziane na opak. Francois Ozon rozpoczyna film sceną rozwodu, a kończy na "miłych złego początkach". Odwrócona chronologia nie pozostawia miejsca na nadzieję i przyjemne złudzenia, pozwalając jedynie na przygnębiającą rekonstrukcję zdarzeń. Akcja składa się z oddzielonych czasowo epizodów, przedstawiających kluczowe zdarzenia z historii pewnego związku.
Motywy i uczucia bohaterów są równie fragmentaryczne, jak konstrukcja całości. Nad wszystkim unosi się nastrój przygnębiającego fatalizmu, socjobiologii i pustki.
Czas, który pozostał - 20 sierpnia, godz. 18
Romain, odnoszący sukcesy fotograf mody, dowiaduje się, że cierpi na nieuleczalną chorobę i zostało mu tylko kilka miesięcy życia. Postanawia zataić ten fakt przed wszystkimi, brutalne zrywa stosunki z najbliższymi mu ludźmi i wyrusza w podróż do swojej babki. Nigdy nie byli zbyt blisko, lecz teraz Romain ma nadzieję, że kobieta, sama znajdująca się u kresu życia, będzie w stanie go zrozumieć. W czasie podróży mężczyzna poznaje młodą kelnerkę, która składa mu niezwykłą propozycję.
Wong Kar-Wai - hongkoński reżyser, scenarzysta i producent. Urodził się w Chinach, ale gdy ukończył 5 lat cała rodzina przeniosła się do Hongkongu. W 1980 r. ukończył studia na wydziale grafiki tamtejszej politechniki i rozpoczął naukę w szkole filmowej przy Hong Kong Television Broadcast Ltd. W trakcie studiów pracował jako asystent producenta przy realizacji seriali telewizyjnych. W 1982 r. Wong opuścił telewizję i rozpoczął pracę jako niezależny scenarzysta. W ciągu 5 kolejnych lat napisał 10 scenariuszy. Jako reżyser zadebiutował w 1988 r. filmem Wong gok ka moon (As Tears go by). Trzy lata później nakręcił A Fei jing juen (Days of being Wild), który został bardzo dobrze przyjęty na międzynarodowych festiwalach filmowych. W 1997 r. Wong Kar-Wai otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Cannes oraz nominację do Złotej Palmy za film Happy Together, a w 2006 r. był przewodniczącym jury tego festiwalu. Dwukrotnie otrzymał nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii film zagraniczny: w 2000 r. za Spragnieni miłości i w 2004 r. - za 2046.
2046 - 27 sierpnia, godz. 18
Zanim zadebiutował filmem fabularnym, nakręcił wiele utworów na taśmie Super-8, 16 mm i 35 mm. Każdy z jego krótkich filmów brał udział w konkursach międzynarodowych festiwali, jak Locarno, San Sebastian i Rotterdam. Sitcom, jego pierwszy długometrażowy film, brał udział w La Semaine Internationale de la critique (Międzynarodowy Tydzień Krytyki) na MFF Cannes w 1998 r. Jego filmy wielokrotnie otrzymywały nominacje i były nagradzane m.in. w Cannes i Berlinie. Według dziennikarki Claire Vassé, François'a Ozona inspiruje kino wymagające, kino wysokiej próby. Jest wyjątkowy ze względu na swą skłonność do obrazowania transgresji i seksualności, które prowadzą widza w mroczne strefy, w które sam świadomie nigdy by nie zabłądził.
W sierpniu zostaną zaprezentowane następujące filmy tego reżysera:
BASEN - 6 sierpnia, godz. 18
Angielska autorka kryminałów, ma na koncie serię bestsellerów, które przyniosły jej sławę i pieniądze, ale nie zaspokoiły twórczych ambicji. Jest sfrustrowana i zniechęcona. Rozmawia o tym ze swym wydawcą, Johnem, a ten proponuje, by oderwała się od codzienności i wyjechała na czas pisania kolejnej książki do jego domu w Prowansji. Jej spokój zostaje jednak zburzony niezapowiedzianym przyjazdem córki Johna, Julie. Zuchwałe zachowanie młodej dziewczyny i jej całkowity brak jakichkolwiek zahamowań bardzo irytują Sarah.
5 X 2 - 13 sierpnia, godz.18
Naturalistyczne studium miłości, przekornie opowiedziane na opak. Francois Ozon rozpoczyna film sceną rozwodu, a kończy na "miłych złego początkach". Odwrócona chronologia nie pozostawia miejsca na nadzieję i przyjemne złudzenia, pozwalając jedynie na przygnębiającą rekonstrukcję zdarzeń. Akcja składa się z oddzielonych czasowo epizodów, przedstawiających kluczowe zdarzenia z historii pewnego związku.
Motywy i uczucia bohaterów są równie fragmentaryczne, jak konstrukcja całości. Nad wszystkim unosi się nastrój przygnębiającego fatalizmu, socjobiologii i pustki.
Czas, który pozostał - 20 sierpnia, godz. 18
Romain, odnoszący sukcesy fotograf mody, dowiaduje się, że cierpi na nieuleczalną chorobę i zostało mu tylko kilka miesięcy życia. Postanawia zataić ten fakt przed wszystkimi, brutalne zrywa stosunki z najbliższymi mu ludźmi i wyrusza w podróż do swojej babki. Nigdy nie byli zbyt blisko, lecz teraz Romain ma nadzieję, że kobieta, sama znajdująca się u kresu życia, będzie w stanie go zrozumieć. W czasie podróży mężczyzna poznaje młodą kelnerkę, która składa mu niezwykłą propozycję.
Wong Kar-Wai - hongkoński reżyser, scenarzysta i producent. Urodził się w Chinach, ale gdy ukończył 5 lat cała rodzina przeniosła się do Hongkongu. W 1980 r. ukończył studia na wydziale grafiki tamtejszej politechniki i rozpoczął naukę w szkole filmowej przy Hong Kong Television Broadcast Ltd. W trakcie studiów pracował jako asystent producenta przy realizacji seriali telewizyjnych. W 1982 r. Wong opuścił telewizję i rozpoczął pracę jako niezależny scenarzysta. W ciągu 5 kolejnych lat napisał 10 scenariuszy. Jako reżyser zadebiutował w 1988 r. filmem Wong gok ka moon (As Tears go by). Trzy lata później nakręcił A Fei jing juen (Days of being Wild), który został bardzo dobrze przyjęty na międzynarodowych festiwalach filmowych. W 1997 r. Wong Kar-Wai otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Cannes oraz nominację do Złotej Palmy za film Happy Together, a w 2006 r. był przewodniczącym jury tego festiwalu. Dwukrotnie otrzymał nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii film zagraniczny: w 2000 r. za Spragnieni miłości i w 2004 r. - za 2046.
2046 - 27 sierpnia, godz. 18
oprac. A