Blisko 400 stron, 12 autorów, temat zamknięty w pięciu częściach, napisanych w dwóch językach. Na kartach także rysunki i fotografie oraz komentarze internautów. Drukiem ukazała się publikacja "W obliczu Jubileuszu 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych". To kompendium wiedzy na temat otwartej galerii, jedynej takiej w Polsce.
- Jest także podsumowaniem całego jubileuszu, który świętowaliśmy w tym roku – mówi Beata Branicka z Centrum Sztuki Galeria EL. - Oprócz konferencji odbywały się konkursy dla dzieci, różne performance. Książka zawiera też komentarze elblążan, zamieszczone w Internecie pod artykułami dotyczącymi form przestrzennych.
- W publikacji są teksty naukowców, historyków sztuki, teksty ciekawe i przystępnie napisane, bo bardzo zależało nam na tym, by trafiły pod strzechy – kontynuuje Beata Branicka. - Na uwagę zasługują także opracowania graficzne, rzuty ze szczegółowymi danymi autorstwa Ady Ronżewskiej-Kotyńskiej, które mogą przydać się komuś, kto zna się na projektowaniu i chciałby stworzyć miniatury elbląskich form przestrzennych. Zachęcam – dodaje z uśmiechem.
W publikacji każdy znajdzie coś dla siebie. Zarówno młodsi elblążanie, jak i osoby starsze, które pamiętają biennale, brały w nich udział bądź jako dzieci przyglądały się, jak powstawały rzeźby w otwartej galerii. Wspomnienia ożywają za sprawą zdjęć zawartych na kartach czerwonej książki.
- Na nasz apel odpowiedzieli elblążanie i udało się zgromadzić ok. 50 fotografii, które pokazują ludzką stronę rzeźb – mówi Beata Branicka. - Elblążanie chętnie robili sobie zdjęcia przy formach – podczas spacerów czy z innych okazji, również nie związanych ze sztuką. Chcielibyśmy zachęcić współczesnych mieszkańców Elbląga do podobnej aktywności. Staramy się wzbudzić w elblążanach dumę z otwartej galerii, bo jest się czym chwalić, co podkreślają osoby przyjeżdżające do naszego miasta – zauważa. - Osoby, które znają się na sztuce, interesują się nią podkreślają, że to wyjątkowa galeria, jakiej nie ma nigdzie w Polsce.
Otwarta galeria w ostatnim czasie została wzbogacona o kolejnych pięć rzeźb.
- Stało się tak, by o otwartej galerii cały czas mówiono – wyjaśnia Beata Branicka. - Także po to, by nadać tej kolekcji troszeczkę współczesnego rysu. 50 lat to dużo czasu. W sztuce zmieniło się wiele i chcemy pokazać to, co jest aktualne.
Publikacja pod redakcją Kariny Dzieweczyńskiej jest kompendium wiedzy na temat form przestrzennych. - To multifocus – określił dyrektor Galerii EL Jarosław Denisiuk podczas wczorajszego spotkania promującego wydawnictwo. Księga dedykowana jest Gerardowi Kwiatkowskiemu, zmarłemu w tym roku twórcy biennale i ojcu Galerii EL.
Publikacja "W obliczu Jubileuszu 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu" zawiera teksty: Waldemara Baraniewskiego, Jarosława Denisiuka, Eulalii Domanowskiej, Mirosława Duchowskiego, Kariny Dzieweczyńskiej, Andrzeja Jankowskiego, Urszuli Madeja, Adriany Ronżewskiej-Kotyńskiej, Ewy Rossal, Macieja Szańkowskiego, Ryszarda Tomczyka, Jana Stanisława Wojciechowskiego.