UWAGA!

Muzeum Techniki w Elblągu?

 
Elbląg, Lech Trawicki, dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego
Lech Trawicki, dyrektor Muzeum Archeologiczno-Historycznego (fot. Anna Dembińska, arch. portEl.pl)

Niedawno na łamach portEl.pl informowaliśmy o śrutowniku z zakładów Komnicka, który sprowadził do miasta Dariusz Babojć, entuzjasta urządzeń i maszyn przedwojennego Elbląga. Pan Dariusz postuluje od lat, by w mieście zostało utworzone Elbląskie Muzeum Techniki.

- Pierwszy eksponat do Elbląskiego Muzeum Techniki uważam za zdobyty – napisał, nieco prowokacyjnie, Dariusz Babojć w tekście o śrutowniku przesłanym naszej redakcji. - Postarajmy się wspólnie, aby przy Muzeum Archeologiczno-Historycznym powstał dział z techniką – dodał.

O tej idei, w związku z przemysłowymi tradycjami Elbląga, warto podyskutować. O komentarz w związku z pomysłem na utworzenie Elbląskiego Muzeum Techniki poprosiliśmy Lecha Trawickiego, dyrektora Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu.

- W Elblągu możemy mówić o naturalnej i merytorycznej potrzebie organizacji Elbląskiego Muzeum Techniki. Miasto posiada tradycje przemysłowe sięgające I poł. XIX w. Nazwiska chociażby Ferdynanda Schichau’a i Franza Komnicka i to, czego dokonali w tej części Europy, są znane na całym świecie wśród miłośników zabytków techniki. To w Elblągu zbudowano w 1855 r. pierwszy niemiecki statek z napędem śrubowym. Okręty z elbląskiej stoczni Schichaua były najszybszymi w swoich klasach i sprzedawano je m.in. do Rosji, Chin i Brazylii. Elbląskie pogłębiarki pracowały m.in. w Japonii, Australii i Kanadzie. Samochody Komnicka wygrywały przed I wojną światową wyścigi podczas ekstremalnie trudnych długodystansowych rajdów w Rosji w 1912 i 1913 r. Do 1945 r. w Elblągu produkowano m.in. okręty podwodne, statki i pogłębiarki, lokomotywy i samochody. Po 1945 r. Elbląg był nadal miastem przemysłu ciężkiego i lekkiego, słynącym m.in. z budowy turbin i produkcji wyposażenia okrętowego. Nikomu z elblążan nie trzeba tłumaczyć, czym był Zamech. Elbląska Fabryka Urządzeń Kuziennych 70 lat temu produkowała młoty sprężarkowe, które pracują do dzisiaj nie tylko w polskich kuźniach, ale w wielu egzotycznych miejscach na świecie. Idea gromadzenia materialnych pamiątek związanych z historią techniki jest więc jak najbardziej słuszna i powinna skutkować utworzeniem kolekcji elbląskich zabytków techniki. Miejsce udostępnienia takiej kolekcji cieszyłoby się niewątpliwie dużym zainteresowaniem wśród zwiedzających i promowałoby skutecznie niezwykle bogatą przemysłową historię Elbląga – podkreśla dyrektor elbląskiego muzeum.

Lech Trawicki wskazuje, że sama organizacja takiego miejsca nie jest jednak łatwym zadaniem.

  Elbląg, Śrutownik z zakładów Komnicka,
Śrutownik z zakładów Komnicka, fot. nadesłana

- Muzeum Archeologiczno-Historyczne dziś ledwo mieści się ze swoimi zbiorami archeologicznymi w tych murach. To największa i najważniejsza część naszych zbiorów, której źródłem jest oczywiście nieszczęście, jakim było zniszczenie miasta. Powstanie nowego oddziału wiąże się z pozyskaniem odpowiedniego miejsca, najlepiej związanego z historią elbląskiego przemysłu. Jednak pozyskanie go może się wiązać z kwotami, które obecnie są poza zasięgiem muzeum, zwłaszcza, gdy takie miejsca znajdują się w rękach prywatnych – podkreśla dyrektor.

Kolejną sprawą jest oczywiście zgromadzenie kolekcji.

- Póki co w elbląskim muzeum technika jest obecna na zdjęciach, w dokumentach, jednak nie w postaci wielkogabarytowych zabytków. Niewątpliwie taka kolekcja powinna powstać, jednak wymaga to sił i środków. Być może jest to dobry moment, aby rozwinąć dyskusję o potrzebie tworzenia takiej kolekcji i nowego oddziału muzealnego. Im głośniej będzie o historii elbląskiego przemysłu, tym większa szansa, że uda się odnaleźć kolejne zabytki techniki związane z Elblągiem. Nagłośnienie historii śrutownika Komnicka jest tu doskonałym przykładem, jak zwracać uwagę na unikatowe zabytki elbląskiej techniki – mówi Lech Trawicki.

Dyrektor elbląskiego muzeum podkreśla, że pomysł na powstanie Muzeum Techniki, jak również inne oddolne inicjatywy, należy docenić.

- Taką oddolną inicjatywą było zakupienie na aukcjach internetowych archiwalnych zdjęć dla muzeum przez entuzjastów historii, którym cieszyliśmy się niedawno. Samo odtworzenie po wojnie elbląskiego muzeum w 1954 r. też było oddolną, społeczną inicjatywą. Zaczątkiem wielu muzeów są często prywatne kolekcje, więc to też jest jedna z możliwych dróg. Co pięć lat w muzeum prezentowane są najnowsze zakupy i dary dla muzeum, w tym związane z techniką. Może warto pomyśleć o organizacji czasowej wystawy elbląskich zabytków techniki ze zbiorów muzealnych i prywatnych? Taka wystawa mogłaby stać się zaczątkiem budowania nowej, sprofilowanej na technikę kolekcji muzealnej z perspektywą utworzenia nowego oddziału specjalizującego się w gromadzeniu zabytków techniki. Innym sposobem promowania historii techniki są spotkania i zloty miłośników motoryzacji. W mieście prężnie działają Stajnia Elbląska i Elbląskie Klasyki, skupiające miłośników zabytkowych i nietypowych pojazdów. Jak dotąd na dziedzińcu muzeum udało się zorganizować kilka pokazów zabytkowych i unikatowych pojazdów. Ostatnio gościliśmy miłośników kultowego polskiego motocykla Junak M07 i M10. Dalsza organizacja tego typu spotkań na pewno pomoże w promowaniu historii techniki i być może przyczyni się do powstania nowego działu techniki w elbląskim muzeum – podkreśla Lech Trawicki.

Dodaje, że w Elblągu naprawdę wiele działo się pod względem przemysłu, warto więc o tym mówić i czekać na odpowiedni moment.

- Czy to będzie oddział Muzeum Archeologiczno-Historycznego, czy nowa jednostka, nie jest w tej chwili najważniejsze. Ważne, żeby to dziedzictwo zachować i przekazywać potomnym – podkreśla.

Co o pomyśle utworzenia Elbląskiego Muzeum Techniki sądzą elblążanie, pasjonaci historii miasta? Zapraszamy do takiej dyskusji.

TB
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jestem za - można by od razu przekazać całą flotę elbląskich Konstali jako eksponaty do tego nowo-powstałego muzeum, zaś w wymiarze transcendentnym, to np. cała lokalna machina urzędniczo-administracyjna mogłaby tam docelowo trafić, iż jak wiadomo, pamięta ona jeszcze Króla Ćwieczka; #KoniecEryDziadocenu Hashtagi: #EksPOnatyDoMuzeum!
  • Zeby miec finansowanie takiej placówki powinny być jakieś przedsięwzięcia towarzyszące. Jednym z nich może być : "Artefaktornia", która zajmowałaby się modelarstwem muzealnych eksponatów, sprzedawanych jako pamiątki z wybrzeża elbląskiego. Innym rozwiazaniem jest umiejscowienie muzeum nad rzeką na geo. szerokosci modrzewiny. Mogłyby tam być repliki w wirtualnej rzeczywistości łodzi podwodnych z Elbinga z odpłatnym zwiedzaniem, najpopularniejszy dawniej samolot w mieście, czy prawdziwy port Truso z łodziami - catering na pokładzie. Bliskość kolei nadzalewowej może być zastsowana do stacyjnej bocznicy z szynami wąskotorowymi obok z wagonownią. A w przyszłości mogłyby odbywać się kursy zabytkowym taborem ziemi i Elbląskiej w zmniejszonej skali -na przedłużonej trasie do Kamienicy Elbląskiej.
  • @lubie.kefir - z dokoptowaniem ciężarówek z XX wieku, kiedy ludzie latali w kosmos, a tu nowatorska była wywrotka Star'a
  • Przypomnę że w Ełku i Kościerzynie stoją i gniją ostatnie nasze elbląskie perełki, lokomotywy produkowane w naszym mieście, ale przecież z tymi z UM to raczej żadnego postępu w sprawie tak ważnych nie zrobimy, a stacja Elbląg Zdrój sprzedana w dziwnych okolicznościach, i brak jakichkolwiek chęci reaktywacji najpiękniejszej linii kolejowej 254 to już działanie na szkodę miasta i regionu.
  • @lubie.kefir - od kefiru takie bzdety?
  • Brudnym paluchem po wodzie napisane. Skonsultujcie taki pomysł z Wicią. Póki on trzyma lapsko na kasie, to tu sie nic nie wydarzy, bo są zobowiązania wobec kolegów i koleżanek z KWW. Popytajcie ludzi, którzy odeszli dzieki niemu z różnych instytucji, to się nasluchacie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16
    1
    Wplatomat slupowy(2021-09-11)
  • @1125. - był przetarg
  • @1125. - zwolennicy 254,zróbcie zrzutkę
  • @lubie.kefir - Ja bym do muzeum wstawił tych wszystkich antycznych urzedasow z UM. Wypchać ich i niech stoją; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    12
    5
    Muzeum Figur Wypchanych(2021-09-11)
  • @kultowi - historyczne dzieło
  • Elbląg to juz muzeum. .. figur woskowych patrząc na wiek niektorych na stolkach. ..
  • Mało to zlomu na ulicach stoi ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    0
    Działkowicz(2021-09-11)
Reklama