
Cztery spotkania wypełnione pracą twórczą i nauką, by lepiej wykorzystywać potencjał arteterapeutyczny sztuki, ale także rozwijać swe pasje.
Zakończyły się warsztaty „Arteterapia w edukacji wczesnoszkolnej”, w których udział brali nauczycieli szkół podstawowych, placówek integracyjnych, wychowawcy świetlic i organizatorzy zajęć pozalekcyjnych.
Celem warsztatów było rozwijanie umiejętności stosowania technik plastycznych, których można używać w pracy z dziećmi, ucząc je konstruowania, kształtowania i łączenia materiałów w całość.
Program warsztatów obejmował cztery spotkania, raz w miesiącu. Każdy z warsztatów był podzielony na metody i techniki, a kończył się tworzeniem pomocy dydaktycznych do ćwiczenia motoryki oraz książeczek dotykowych. Nauczyciele uczestniczący w warsztatach poznali techniki rysunkowe i malarskie, techniki kształtowania papieru, tworzenia faktur i struktur. Naukę rozpoczęli od technik graficznych i rysunkowych, ćwiczeń ręki, rysunku kreatywnego, kalkografii, monotypii.
- Twórczość plastyczna wspiera wielozmysłowe postrzeganie wielu zjawisk, sprzyja rozwojowi indywidualnych form wypowiedzi i swobodnemu eksperymentowaniu w zakresie technik plastycznych – opowiada Ewa Bednarska-Siwilewicz, jedna z instruktorek prowadzących warsztaty. – Co ciekawe dla nas, podczas warsztatów można było zauważyć, że nauczyciele i pedagodzy odkrywali także swoje pasje, tworząc prace w różnych materiałach.
Uczestnicy kursu to głównie nauczyciele ze szkół i przedszkoli, z miejscowości takich, jak: Pasłęk, Morąg, Zwierzno, Malbork i Elbląg. Podczas rozmów ze szkoleniowcami zwracali uwagę na potrzebę stosowania różnorodnych metod plastycznych w edukacji dzieci i młodzieży w różnym wieku.
Zwłaszcza dotarcie do dzieci zamkniętych w sobie, zahamowanych, nadpobudliwych, nieakceptowanych, odrzuconych, z niską motywacją do nauki, z małą sprawnością psychoruchową wymaga wielu prób – mówią nauczyciele. - Ale włączając je w sztukę, pomagamy im lepiej się koncentrować, zwiększać motorykę i wzbogacać myślenie lateralne.
Warsztaty zorganizowało Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” i Warmińsko – Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Poprowadziły je Marlena Szwemińska – konsultant ds. pedagogiki specjalnej i integracji W-MODN w Elblągu, Alicja Guła- konsultant ds. wychowania przedszkolnego W-MODN w Elblągu oraz Ewa Bednarska-Siwilewicz, plastyk, pedagog z CSE „Światowid”.
Celem warsztatów było rozwijanie umiejętności stosowania technik plastycznych, których można używać w pracy z dziećmi, ucząc je konstruowania, kształtowania i łączenia materiałów w całość.
Program warsztatów obejmował cztery spotkania, raz w miesiącu. Każdy z warsztatów był podzielony na metody i techniki, a kończył się tworzeniem pomocy dydaktycznych do ćwiczenia motoryki oraz książeczek dotykowych. Nauczyciele uczestniczący w warsztatach poznali techniki rysunkowe i malarskie, techniki kształtowania papieru, tworzenia faktur i struktur. Naukę rozpoczęli od technik graficznych i rysunkowych, ćwiczeń ręki, rysunku kreatywnego, kalkografii, monotypii.
- Twórczość plastyczna wspiera wielozmysłowe postrzeganie wielu zjawisk, sprzyja rozwojowi indywidualnych form wypowiedzi i swobodnemu eksperymentowaniu w zakresie technik plastycznych – opowiada Ewa Bednarska-Siwilewicz, jedna z instruktorek prowadzących warsztaty. – Co ciekawe dla nas, podczas warsztatów można było zauważyć, że nauczyciele i pedagodzy odkrywali także swoje pasje, tworząc prace w różnych materiałach.
Uczestnicy kursu to głównie nauczyciele ze szkół i przedszkoli, z miejscowości takich, jak: Pasłęk, Morąg, Zwierzno, Malbork i Elbląg. Podczas rozmów ze szkoleniowcami zwracali uwagę na potrzebę stosowania różnorodnych metod plastycznych w edukacji dzieci i młodzieży w różnym wieku.
Zwłaszcza dotarcie do dzieci zamkniętych w sobie, zahamowanych, nadpobudliwych, nieakceptowanych, odrzuconych, z niską motywacją do nauki, z małą sprawnością psychoruchową wymaga wielu prób – mówią nauczyciele. - Ale włączając je w sztukę, pomagamy im lepiej się koncentrować, zwiększać motorykę i wzbogacać myślenie lateralne.
Warsztaty zorganizowało Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” i Warmińsko – Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Poprowadziły je Marlena Szwemińska – konsultant ds. pedagogiki specjalnej i integracji W-MODN w Elblągu, Alicja Guła- konsultant ds. wychowania przedszkolnego W-MODN w Elblągu oraz Ewa Bednarska-Siwilewicz, plastyk, pedagog z CSE „Światowid”.
Edyta Bugowska, rzecznik CSE Światowid