UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Kolejna kara dla Centrum Energetycznego z Radomia

 
Elbląg, Kolejna kara dla Centrum Energetycznego z Radomia

Przedstawiciele tej firmy pojawili się w naszym mieście wiosną ubiegłego roku. O ich praktykach informowaliśmy na łamach portElu. Od tego czasu do miejskiego i powiatowego rzecznika konsumentów zgłosiło się wiele osób poszkodowanych w wyniku podpisania niekorzystnych umów.

W piątek (18 stycznia) prezes UOKiK stwierdziła stosowanie przez Energetyczne Centrum praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 92 761 zł.
       Przed akwizytorami chodzącymi po domach, którzy namawiają na podpisanie umów do dostawę prądu przestrzegał już Urząd Ochorny Konkurencji i Konsumentów i Spółka ENERGA. W sprawie Centrum Energetycznego z Radomia 25 września 2012 roku Prezes UOKiK skierowała już jeden pozew do sądu. Dotyczył on niejasnego sposobu naliczania sankcji za odstąpienie od umowy stosowanego przez Energetyczne Centrum z Radomia. Teraz stwierdzono, że Spółka Energetyczne Centrum stosowała niezgodne z prawem praktyki, związane ze sprzedażą energii w domach konsumentów, za co Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 90 tys. zł. Decyzja na razie nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
      
       Skargi klientów
       Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, od kilku miesięcy na praktyki Energetycznego Centrum wpływały liczne skargi dotyczące zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej w czasie wizyt w domach konsumentów, kierowane przez klientów spółki, powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, Federację Konsumentów, przedsiębiorców oraz Urząd Regulacji Energetyki. W kwietniu 2012 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko spółce. Wątpliwości Prezes Urzędu wzbudziła treść formularzy oraz sposób zawierania umów z konsumentami.
       W wyniku postępowania ustalono m.in., że spółka nie wywiązywała się z obowiązku wręczania swoim klientom wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Zgodnie z prawem konsumenci, którzy zawierają umowę poza lokalem przedsiębiorcy np. poprzez akwizytora składającego wizytę w domu, mają prawo do odstąpienia od niej w ciągu 10 dni. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest poinformowanie o tym konsumenta i wręczenie mu formularza ułatwiającego odstąpienie od umowy. W opinii UOKiK zaniechanie przez spółkę obowiązku wręczenia wzoru oświadczenia odstąpienia od umowy mogło utrudniać konsumentom korzystanie z przysługującego im prawa do rezygnacji z kontraktu.
      
       Słono trzeba zapłacić za wznowienie dostarczania prądu
       Inna zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na uzależnianiu wznowienia dostarczania energii elektrycznej, po jej odcięciu z powodu zaległości w płatnościach, od wniesienia przez konsumenta dodatkowych opłat (np. opłata za wznowienie sprzedaży 250 zł, opłata za wysłanie wezwania do zapłaty 30 zł). Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca ma obowiązek wznowić dostarczanie energii elektrycznej niezwłocznie po ustaniu przyczyn uzasadniających wstrzymanie świadczenia.
      
       Urząd sobie, firma sobie
       Z przebiegu sprawy wynika, że UOKiK nakłada kolejne kary, ale na firmie raczej nie robi to zbyt wielkiego wrażenia. W tej sytuacji jedynym ratunkiem może być pomoc rzecznika praw konsumenta oraz przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy stosowanie się do zasady, aby dokładnie czytać dokumenty lub poprosić akwizytora/przedstawiciela firmy o pozostawienie dokumentów do namysłu, skonsultowanie umowy i ewentualne podpisanie ich na drugi dzień, po przeanalizowaniu na spokojnie. Uczulić na takie sytuacje trzeba szczególnie osoby starsze, prosząc, aby przed podpisaniem czegokolwiek najpierw skonsultowały się z kimś z rodziny, choćby telefonicznie.
      
       Gdzie się zgłosić po pomoc?
       Osoby, które mają problem z rozwiązaniem umowy na energię lub doświadczyły ze strony firmy niezgodnych z prawem praktyk, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
       Kontakt:
       Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
       Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl
      
       Źródło: UOKiK
      
oprac. mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem (od najstarszych opinii)
Pokazuj od
najnowszych
Pokazuj od budzących
największe emocje
  • A za te kary. .. zapłaci szary klienta. I trzeba pogoninna bezrobocie tego przemadrzałego blondaska BOK ENERGA pry ul. Hetmańskiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    kilo vat(2013-01-21)
  • patologią jest, że Państwo nie znajduje albo nie chce znaleźć sposobu, żeby takie firmy nie żerowały na Polakach - na umowy często "łapią" się osoby starsze, mamione wyimaginowanymi obietnicami :-( Jan
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    (2013-01-21)
  • Nie wpuszczać do domu. Powiadamiać policje o intruzach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    pszczółka Maja(2013-01-21)
  • Witam, dobrze ze poruszacie ten temat, ja napisalam odstąpienie od umowy- mamy takie prawo, aby było tylko w ciągu 10 dni. .. .. !!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 5
    MRM(2013-01-22)
Reklama