UWAGA!

Międzynarodowy dzień alfabetyzacji

Obecnie szacuje się, że w Europie jest 3 proc. analfabetów, choć według badań International Adult Literacy Society ocenia się np., że 77 proc. Polaków, 47 proc. Amerykanów i 28 proc. Szwedów ma problemy ze zrozumieniem tekstów, a mianem sprawnych językowo można nazwać w tych trzech krajach odpowiednio tylko 2 proc. 21 proc. i 32 proc. mieszkańców.

Jak podaje UNESCO, ok. 774 mln ludzi - a więc co piąty dorosły obywatel świata - jest analfabetami. Poza jakimkolwiek systemem edukacyjnym pozostaje 75 mln dzieci. Dziś (8 września) obchody Dnia Alfabetyzacji poświęcone są roli alfabetyzacji w procesach rozwoju społecznego, budowania postaw obywatelskich oraz wzmocnieniu roli jednostek w życiu społeczeństwa.
       Trwa dekada alfabetyzacji ONZ, która rozpoczęła się w 2003 r. Od tego czasu dokonał się na świecie znaczący postęp w edukacji podstawowej. Liczba dorosłych analfabetów zmniejszyła się bowiem z 871 milionów (w latach 1985-1994) do 776 milionów (w latach 2000-2008) - w tym większość kobiet - nie opanowało choćby podstaw umiejętności czytania, pisania i liczenia. Są to dane szokujące, szczególnie w sytuacji, kiedy edukacja i wiedza są przepustkami do lepszego życia i dobrobytu. W ostatnim czasie globalny wskaźnik alfabetyzacji wzrósł z 76 do 84 procent. Postęp jest jednak względny, gdyż w krajach o dużym przyroście demograficznym wskaźniki wyraźnie nie zmniejszają się. W Afryce Sub-Saharyjskiej zanotowano 8-procentowy wzrost alfabetyzacji, choć jednocześnie liczba dorosłych analfabetów, którzy nie potrafią ani pisać, ani czytać wzrosła ze 133 do 163 milionów osób. W tej sytuacji nie może dziwić, że właśnie w takich regionach następuje eskalacja różnorakich konfliktów, a ludzie nieumiejący odczytać prawdziwych i rzetelnych informacji dają się „uwodzić” szkodliwym poglądom i ideologiom, będącym na usługach określonych, wykształconych grup. Toteż przedstawiciele UNESCO zwracają szczególną uwagę na znaczenie piśmienności, dającej ludziom narzędzia, dzięki którym mogą zadbać o poprawę warunków życia, w pełni uczestniczyć w życiu społecznym, uzyskać dostęp do informacji na temat opieki zdrowotnej. Przede wszystkim jednak piśmienność umożliwia jednostkom zrozumienie ich praw obywatelskich oraz praw człowieka.
       Problem z poprawnym wypowiadaniem się w języku ojczystym oraz z czytaniem mają też Polacy. Dla dzieci i młodzieży problemem są lektury oraz ładne, zgodne z regułami ortografii i gramatyki pisanie opowiadań i podań. Na wysoki poziom tzw. analfabetyzmu funkcjonalnego wskazują wyniki badań Instytutu Pedagogiki UMK w Toruniu mówiące, że w Polsce 20 proc. 15-latków nie rozumie ulotek dołączanych do lekarstw czy treści telewizyjnych informacji. Jeszcze gorzej jest wśród 50-latków, gdzie problem dotyczy ponad 50 proc. Wielką pomocą w przezwyciężeniu analfabetyzmu wtórnego są liczne kursy doszkalające, programy multimedialne, zajęcia proponowane choćby w ramach Uniwersytetów Trzeciego Wieku czy wreszcie działania związane z upowszechnieniem czytelnictwa wśród ogółu ludności poprzez zachęcanie do korzystania z bibliotek, księgarni i prasy. Wystarczy tylko chcieć.
       W swoim przesłaniu z okazji Dnia Alfabetyzacji dyrektor generalny UNESCO Koïchiro Matsuura powiedział m.in.: „Co roku Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji staje się na całym świecie okazją do mobilizacji sił dla osiągnięcia tego celu. Dziś wzywam rządy, organizacje międzyrządowe, partnerów rozwojowych, pracodawców, związki zawodowe oraz instytucje społeczeństwa obywatelskiego do uznania prawa zarówno dzieci, jak i ludzi dorosłych do edukacji oraz do zaangażowania się w poprawę stanu alfabetyzacji na świecie. (…) Alfabetyzm to o wiele więcej niż tylko umiejętność czytania i pisania. To uszanowanie ludzkiego prawa do godności, to stwarzanie szans dających nadzieję jednostkom, rodzinom i całym społecznościom. Jako integralny składnik prawa do edukacji, alfabetyzm wielokrotnie już okazywał się potężnym narzędziem rozwoju, budowania poczucia wartości i umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i działań. Czas powszechne prawo do edukacji zrealizować w praktyce wobec wszystkich ludzi, niezależnie od ich wieku i miejsca zamieszkania.”
       Nagrody za wybitne osiągnięcia w dziedzinie alfabetyzacji w tym roku otrzymają przedstawiciele i organizacje z Indii, Burkina Faso, Afganistanu, Filipin i Butanu.
      
       Źródło: UNESCO
      
      
mk

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama