UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Nie przekraczamy norm hałasu (Śladem publikacji)

 
Elbląg, Nie przekraczamy norm hałasu  (Śladem publikacji)
(fot. Michał Skroboszewski, archiwum portEl.pl)

Po publikacji „Elblążanka pisze w sprawie hałasu” otrzymaliśmy pismo od przedstawiciela firmy, która korzysta z lotniska Aeroklubu Elbląskiego. Poniżej publikujemy jego treść.

W odpowiedzi na Państwa artykuł „Elblążanka pisze w sprawie hałasu” (list otwarty), opublikowanego 15 czerwca na www.portel.pl odpowiadamy na pytanie, „kto i dlaczego urządza te uciążliwe dla mieszkańców loty” oraz czy „być może ten warkoczący samolot nie jest przystosowany do tego typu lotów?”. Jednocześnie wzywamy do napisania sprostowania do niniejszego artykułu, uwzględniając nasze stanowisko w tej sprawie. Uprzejmie informujemy, że samolot będący naszą własnością o znakach HA-YDM (lub incydentalnie HA-YDN) operuje w ramach współpracy z Aeroklubem Elbląskim na lotnisku EPEL w Elblągu.

Lotnisko to jest wpisane do rejestru lotnisk i ewidencji lądowisk przez Urząd Lotnictwa Cywilnego pod nr rejestracyjnym 44, co oznacza że mogą być wykonywane na nim operacje lotnicze (w tym także organizowane przez nas skoki spadochronowe).

W żaden sposób nie zgadzamy się z zarzutami wprowadzania uciążliwości związanej z hałasem generowanym przez nasz samolot. Szczególnie w rozumieniu Ustawy o ochronie środowiska. Szkalujące nas określenia, które padły w Państwa artykule, spowodowały całą lawinę niepochlebnych komentarzy na temat wykonywanej przez nas działalności oraz sprzętu, jakim dysponujemy (warkot, jazgot, gruchot itp.). Państwa redakcja nie próbowała w żaden sposób skontaktować się z nami przed publikacją artykułu, żeby sprawdzić zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości, łamiąc tym samym zasadę staranności i rzetelności w działalności dziennikarskiej. Zajmujemy się organizacją skoków spadochronowych oraz szkoleniami spadochronowymi od 2017 roku – przy czym szkolenia spadochronowe są działaniami podstawowymi.

Samolot SMG-92 to nowoczesny samolot turbośmigłowy, który służy wynoszeniu skoczków w krótkim czasie na wysokość 4000m, a następnie ląduje na lotnisku podejmując następnych skoczków. Operujemy od wiosny (kwiecień/maj) do końca października. W tym czasie (w zależności od długości dnia) wykonujemy od 5 do 15 operacji dziennie. Przekłada się to na łączny czas pozostawania w powietrzu max 3h dziennie (nie jak pisze mieszkanka Elbląga 8-10h). Nie wykonujemy operacji lotniczych w nocy. Operacje lotnicze realizujemy prawie wyłącznie w weekendy.

Posiadamy wszystkie wymagane prawem dokumenty, a w szczególności:

1. Certyfikat Usług Lotniczych AWC – licencja przewoźnika wydana przez Urząd Lotnictwa przy Ministrze Innowacji i Technologii (nr w rejestrze HU.LTE-0158)

2. Umowę typu CAMO, co wiąże się ze stałą obsługą techniczną oraz ciągłą zdatnością do lotu naszych samolotów

3. Podmiot obsługowy CAMO ma wszelkie certyfikaty wydane przez nadzór EASA i udokumentowany certyfikatem MF

4. Każdy z naszych statków powietrznych posiada Poświadczenie Przeglądu Zdatności do Lotu – nr poświadczenia LFH/22170-1/2020-ITM oraz LFH/22171-1/2020-ITM, odnawiane na bieżąco, a aktualne ARC jest wydane w tym roku i ważne do 2021r.

5. Samolot HA-YDM stacjonuje w Elblągu i został zgłoszony do polskiego rejestru

6. Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego dokonywał kontroli samolotów – po raz ostatni w 2019r., gdzie potwierdzono prawidłowość przedstawionych dokumentów

7. Jesteśmy Certyfikowanym Ośrodkiem Szkolenia Lotniczego. Posiadamy zezwolenie wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, uprawniające nas do prowadzenia szkoleń skoczków spadochronowych. Nr wpisu w Rejestrze Podmiotów Szkolących – 126RPS-09/2014

8. Nasze samoloty nie latają nad zwartą zabudową poniżej wysokości 500m, wyłączając moment startu i lądowania – wynika to z przepisów lotniczych

9. Nasza działalność zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr KRS 0000633566 10. Znaleźć nas można także w Centralnym Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych pod nr NIP 6312649647

Jak pewnie w przypadku większości lotnisk w Polsce, nasilający się ruch lotniczy wokół lotnisk dotychczas prawie nieużywanych stał się problemem powszechnym. Elbląskie lotnisko ma ponad 100 lat i jest jednym z najwcześniej utworzonych lotnisk w Polsce. Dopiero w ostatnich latach zabudowa nowych osiedli, czy działek rekreacyjnych usytuowanych wokół lotnisk powoduje skargi tychże mieszkańców na hałas lotniskowy. Jednak nikt nie chce już wtedy pamiętać, że lotnisko (choć może dotychczas rzadziej używane) istniało w lokalizacji dużo wcześniej niż owe zabudowy.

Warto nadmienić tu fakt, że zakup nieruchomości przy terenach lotniskowych często jest tańszy, niż w innych lokalizacjach właśnie ze względu na hałas, jaki może występować na lotnisku.

Z taką rzeczywistością „sąsiedzką” nasza firma boryka się niemal codzienne. Jednak należy pamiętać, że pojęcie „uciążliwości” w rozumieniu prawa określa Ustawa o ochronie środowiska. Aby hałas stał się „uciążliwy” w rozumienia prawa (ze wszystkimi konsekwencjami w postaci działań naprawczych) musi przekraczać odpowiednie normy. W naszym przypadku dla operacji lotniczych wokół obszarów gęstej zabudowy nie wolno nam przekraczać 60dB LAeqd – ekwiwalent natężenia hałasu w porze dziennej. Przy realizowanej ilości operacji lotniczej tych norm nigdy nie przekraczamy. Nawet ww. ustawa nie nakłada obowiązku monitorowania hałasu wokół lotniska, ponieważ liczba operacji lotniczych rocznie nie przekracza 5000. Zatem od strony prawnej nie można nam w żaden sposób zarzucać naruszania jakichkolwiek norm.

Z pełną odpowiedzialnością po raz kolejny podkreślamy, że nasz samolot nie generuje hałasu uciążliwego w rozumieniu prawa, ani żadnych przekroczeń norm. Oczywiście bardzo istotnym zagadnieniem skarg na naszą działalność jest odbiór subiektywny poziomu hałasu. Skargi dotykają nas niestety bardzo często. Ze swojej strony podejmujemy możliwie wszystkie działania, aby odbiór indywidualny poziomu hałasu ograniczyć. Staramy się zmieniać trasy wznoszenia i zniżania. Tutaj jednak nasze możliwości są ograniczone do wydzielonych stref TRA 190 oraz ATZ lotniska EPEL, ze względu na sąsiedztwo strefy militarnej MATZ Malbork oraz strefy kontrolowanej TMA lotniska komunikacyjnego EPGT Gdańsk.

Stąd niewątpliwie dla mieszkańców niektórych części miasta subiektywny odbiór hałasu podczas startu i lądowania może być zdecydowanie większy. Jednak dalej odległy od obowiązujących norm. Podkreślić należy fakt, że po starcie samolotu, który nabiera sukcesywnie wysokości, hałas staje się zdecydowanie mniejszy (na wysokości kilku tysięcy metrów jest on w ogóle trudno słyszalny). Mamy nadzieję, że nasze wyjaśnienia w sposób wystarczający rozwieją Państwa wątpliwości. Prawo zarówno lotnicze, jaki i o ochronie środowiska jest przez nas na lotnisku w Elblągu skrupulatnie przestrzegane. Wszystkie dokumenty związane z naszą działalnością są do wglądu na naszej strefie.

 

Łączę wyrazy szacunku

Marek Mostowski, członek zarządu S.C. „Finist” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K

 

Od redakcji: Powyższy list od firmy, szkolącej skoczków na elbląskim lotnisku, opublikowaliśmy w piątek. Dzisiaj (sobota) - zgodnie z prawem prasowym - publikujemy odpowiedź na żądanie sprostowania. Nie zgadzamy się z zarzutami złamania zasady rzetelności przy publikacji listu Czytelniczki. Był to list otwarty, zawierający opinie mieszkanki Elbląga i tak został przez nas potraktowany. Każdy ma prawo wyrażać opinię na dany temat na łamach prasy, z czego również skorzystała firma "Finist" wysyłając do nas swoje stanowisko w tej sprawie, które również znalazło swoje miejsce na portEl.pl

.
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • Bardzo dobra merytoryczna riposta na poziomie. Babą się nie ma co zajmować. Lotnisko jest od latania. Niech się kobieta zajmie wielkim masztem nadajnikiem, który powstał przy PKP. Tam dopiero będzie emisja szkodliwych fal radiowych.
  • Nikt nie ma wątpliwości. Latajcie. Aż miło podziwiać skoczków i podejście do lądowania. To tylko upierdliwy babsztyl, który ma problem ze sobą, dostała odpowiedź w temacie hałasu, że wszystko ok to ona leci do prasy. Logika kobieca podobna do działkowiczów z okolic Skrzydlatej. .. Działka przy lotnisku i latają samoloty, aż niewiarygodne. Oni myśleli, że to taka łąka a to pas, pas startowy a pas nie dlatego, że analogicznie pasają tam krowy.
  • gadka szmatka gościa, a hałas i tak jest
  • Panowie róbcie swoje. Kto niedouczony i lubi bić pianę to może sobie poczytać czarno na białym, że wszystko jest tip top legal. Lotnisko dodaje klimatu otoczeniu. Bywają ludzie, którzy zamieszkali na starówce i uwaga po fakcie zorientowali się, że bije tam dzwon; )Oni teraz będą sprawdzać poziom hałasu co godzinę czy aby dozwolone to tak dzwonić.
  • Latają nad moją głową od poniedziałku do poniedziałku od 30 lat obniżając lot podchodząc do lotniska około 50 metrów mało, że mi nie przeszkadza to źle się czuję jak ich nie słyszę w sobotę, niedziele. .. .. Lotnisko było jakieś 40 lat wcześniej zanim wybudowano mój dom w latach 40-tych. .. .. Pozdrawiam i latajcie dalej nad moim niebem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    41
    24
    Kat_Na_Idiotów(2020-06-19)
  • Lotnisko było jeszcze "za Niemca"stąd przyległe tereny z powodu niedogodności były tańsze niż inne. Sytuacja przypomina mi tą z kolesiem, który kupił działkę przy schronisku dla zwierząt, wybudował się i zajarzył, że psy szczekają.
  • wsiadasz do auta też robisz hałas. jedzie motor też hałas. szałas zbuduj w gęstym lesie spotkasz ciszę.
  • zlikwidujcie ten samolot co najglosniej pierdzi i bedzie znosnie, a jak ma tak byc caly czas to latajcie sobie nad zalew ptakom halasowac to wam ekoloszki zrobia pogrom
  • latajacy zlom
  • Te domki na zatorzu stoja od 70 lat ale kola samolotu przy samym kominie to chyba przesada i o to tu chodzi
  • latajcie i cieszcie nas dalej, tylko za "antkiem"tęskno. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17
    23
    kocham te samoloty(2020-06-19)
  • harleye powietrzne, niech sobie lewb wsadza do pralki jak im malo wrazen dzwiekowych
Reklama