UWAGA!

Nie tylko dla maturzystów

Elbląg, aby mieć energię na egzaminach, należy przygotować cały organizm
aby mieć energię na egzaminach, należy przygotować cały organizm fot. arch.

Matury coraz bliżej. Kilka tygodni to zbyt mało, by nadrobić lata, ale nigdy nie zaszkodzi przygotować organizm do wzmożonego wysiłku. Przygotowując się do tych ważnych dni, należy zadbać nie tylko o przygotowanie czerwonej bielizny, maskotek i długopisów, ale przede wszystkim wzmocnić organizm szczególnie narażony na stres, a przez to skazany na obniżenie progu odporności.

Dlatego warto już teraz, kiedy zwiększa się ilość godzin spędzonych nad książką - szczególnie po nocach - uzupełniać niedobory mikroelementów i witamin, które nasz organizm w tym czasie pochłania w znacznych ilościach.
     Czego najbardziej będzie potrzebował organizm?
     Magnez - jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. W większej ilości występuje w: żółtym serze (60 mg/100g), kakao (90 mg/100g), fasoli (100 mg/100g), orzechach laskowych (70 mg/100g).
     Potas - odpowiada wraz z sodem za przewodzenie impulsów nerwowych. Występuje w: twarogu chudym (120 mg/100g), kakao (2400 mg/100g), pomidorach (300 mg/100g), fasoli (1100 mg/100g), ziemniakach (500 mg/100g).
     Żelazo - jego niedobór powoduje anemię, osłabienie, a nawet arytmię serca. Jest składnikiem hemoglobiny odpowiadającej za transport tlenu, a co za tym idzie, także za odpowiednie dotlenienie mózgu. Występuje w: kakao (12 mg/100g), fasoli (6 mg/100g), orzechach laskowych (3,4 mg/100g), baraninie (4 mg/100g), wątrobie smażonej (9,4 mg/100g).
     Witamina A - zapewnia prawidłowe widzenie i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie komórek nabłonkowych skóry, rogówki, przewodu pokarmowego i oddechowego. Zapotrzebowanie dobowe to 1 mg. Występuje w: maśle, jajach, serze, wątrobie, marchwi i pomidorach.
     Witamina B1 - warunkuje prawidłowe funkcjonowanie tkanki nerwowej, przewodu pokarmowego i układu sercowo-naczyniowego. Zapotrzebowanie dobowe to 2 mg. Występuje w: wieprzowinie, wątrobie, drożdżach, chlebie razowym i ziarnach zbóż.
     Witamina B5 - utrzymuje w dobrej kondycji tkankę nerwową i skórę. Zapotrzebowanie dobowe to 10 mg. Występuje w: jajach, mięsie i orzeszkach ziemnych.
     Witamina C - reguluje wchłanianie żelaza i wzmaga ogólną odporność organizmu. Zapotrzebowanie dobowe: 100 mg. Występuje w: owocach róży, kiszonej kapuście, czarnej porzeczce, cytrusach, pomidorach i papryce.
     
     Pokrycie dziennego zapotrzebowania witamin i minerałów zapewniają też suplementy diety w kapsułkach takie jak: Vita-min plus z luteiną i miłorzębem japońskim (ok. 15 zł/30 szt.), który poprawia pamięć i koncentrację, kompleks witamin Centrum z luteiną (ok. 20 zł/30 szt.), Bodymax z żeń-szeniem (tonik 250 ml/ok. 21 zł), Vigor Complete ( ok. 17 zł/30 szt.), Lewitan (ok. 7 zł/200 szt.), Slow Mag B6 (ok. 17 zł/60 szt.).
     Bezpośrednio na poprawę pamięci wpływają preparaty zawierające miłorząb japoński, nazywany też drzewem życia. Zawierają go następujące preparaty: Naturapia Pamięć - likwiduje zmęczenie umysłowe, ułatwia koncentrację i zapamiętywanie (ok. 13 zł); Bilomax Zdrovit - poprawia pamięć i krążenie (ok. 22 zł); Super IQ - wzmacnia pamięć (ok. 30 zł); Sesja - wspomaga pamięć i koncentrację, usprawnia myślenie (ok. 14 zł).
     W zachowaniu w dobrej kondycji naczyń krwionośnych i pamięci pomocna jest też lecytyna. Zawierają ją następujące preparaty: Vita Buerlecithin - zawiera składniki, które ułatwiają zapamiętywanie i regenerują mózg (ok. 42 zł); Lecytyna 1200 mg Forte - pomaga zwalczać niedobory pamięci wywołane silnym stresem (ok. 20 zł); Gold-Lecytyna 1200 - dla osób żyjących w dużym stresie.
     
     Odpowiednie odżywianie i spożywanie preparatów usprawniających pamięć nie zastąpią oczywiście nauki, ale skoro mogą pomóc w przygotowaniach i przetrwaniu czasu egzaminów, warto je chyba umieścić w codziennej diecie.
mk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama