UWAGA!

Obwodnica Wschodnia: komu, po co i dlaczego? (opinia nadesłana)

 
Elbląg, Układ dróg Chrobrego-Łęczycka,
Układ dróg Chrobrego-Łęczycka, fot. nadesłana

Od wielu lat mówi się w Elblągu o obwodnicy wschodniej, a w jej kontekście również o likwidacji linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulicy Marymonckiej.

Obwodnica to droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego (definicja wikipedii).
       W ostatnim okresie mówienie o obwodnicy wschodniej weszło w fazę projektową, a konsekwencji wykonawczą. Fakt ten wywołał do tablicy grono mieszkańców naszego miasta interesujących się sprawami Elbląga. Myślę, że to bardzo dobrze. Mnie jednak w tej dyskusji brak pewnych konkretnych danych.
       W styczniu 2012 roku czytam bowiem informację o rozstrzygnięciu przetargu na dokumentację projektową obwodnicy, której początek zaplanowano u zbiegu ulic Piłsudskiego, Legionów, Królewieckiej, Marymonckiej, Kościuszki. Czyli wniosek , że obwodnica będzie łączyć ul. Marymoncką z ul. Łęczycką.
       A we wrześniu z kolei czytam, że podpisano umowę z jedną z firm na budowę kilometrowego odcinka drogi powiatowej, która będzie stanowiła pierwszy etap projektowanej obwodnicy wschodniej. I będzie ona przedłużeniem ul. Chrobrego do ul. Wschodniej-bis, która zakończy się rondem na ul. Łęczyckiej . A więc będzie łączyć ul. Chrobrego z ul. Łęczycką.
       Zacząłem się zastanawiać. Jaki pierwszy etap? Przecież połączenie ulic Chrobrego z Łęczycką już będzie obwodnicą (międzydzielnicową). Po co wyrzucać pieniądze, likwidować linię tramwajową 2 i robić ewentualny łącznik z Marymoncką (jeden już jest). I tu dochodzimy do zasadniczego pytania zawartego w tytule, na które odpowiedzieć sobie muszą władze i mieszkańcy.
       Obwodnica wschodnia jest oczywiście potrzebna, ale moim zdaniem jako ulica o znaczeniu lokalnym, dla „odbarczenia” ulic Kościuszki, Orzeszkowej oraz Bema. Jako dojazd do Cmentarza Dębica, Pomorskiej Wsi i kierunku Młynary. Innej funkcji ona pełnić chyba nie będzie.
       Po zakończeniu remontu ul. Browarnej, jadący z Zawady, Jaru, Kamionki, Stoku, do drogi S7 raczej nie pojadą obwodnicą wschodnią tylko ciągiem ul. Brzeskiej (większość odcinka dwujezdniowa). Ze Śródmieścia i Zatorza ul. Grunwaldzką. Nawet „przebicie” Łęczyckiej do węzła wschód niewiele da, bo są łatwiejsze i szybsze dojazdy z wymienionych dzielnic do trasy S7, którą ominiemy miasto. Może się mylę, ale od prawie czterdziestu lat jeżdżę po Elblągu i takie mam spostrzeżenia.
       Myślę, że budowa ul. Wschodniej-bis to dobry pomysł i połączenie jej z wyremontowaną ul. Chrobrego, plus istniejący łącznik z Marymoncką w zupełności wystarczy. Ulica Marymoncka natomiast wymaga na pewno pilnej naprawy chodnika. Przypomina on bowiem aktualnie tor przeszkód łącznie z wodnymi. Naprawy nawierzchni oraz poszerzenia o pół do jednego metra.
       Zakładam bowiem, że część ruchu ze Wschodniej-bis będzie kierowała się do śródmieścia Chrobrego – Agrikoli, a część Marymoncką w Królewiecką. Myślę jednak, że to będzie ruch o znaczeniu międzydzielnicowym, lokalny.
       Mylą się wszyscy, którzy stają w tym kontekście w obronie Lasu Komunalnego Bażantarnia, nic się nie stanie po realizacji ul. Wschodniej-bis. Zabierający głos nie obejrzeli chyba terenu na zdjęciach satelitarnych (w załączeniu). Ja obejrzałem i byłem w terenie. Nie mam informacji którędy będzie ona przebiegała, ale jest możliwość wybudowania jej po obrzeżu lasu, przez pola, a nawet częściowo przez wycinkę wykonaną pod linie energetyczne, o ile zezwalają na to przepisy.
       Identycznie po obrzeżu Bażantarni przebiega droga 504 (Królewiecka). Inaczej ma się koncepcja drogi Marymoncka-Wschodnia, tu jak wynika z rysunków załączonych do informacji z 27.01.2012 większość trasy przebiega przez las. A to już budzi kontrowersje.
       Jak powyższego wynika, niepotrzebna jest likwidacja linii tramwajowej nr 2. Ale chyba nie o techniczne uwarunkowania tu chodzi a ekonomiczne. Likwidując odcinek Marymoncka miasto zaoszczędzi parę groszy. Po to robiono badania ruchu pasażerów. Jest koncepcja zastąpienia tramwaju linią autobusową w postaci pętli Chrobrego-łącznik przy Górze Chrobrego-Marymoncka. Pomysł jak pomysł, ale w najbliższym czasie niewykonalny. Łącznik został źle zaprojektowany - nie pod taką funkcję. Jest on po prostu za wąski, z trudnością mijają się tam samochody osobowe. Przebudowa lub wykonanie drugiej nitki to ponownie miliony. Ponadto tłumaczenie, że miasto dokłada do komunikacji miejskiej jest dziwne, nie ma chyba miasta w Polsce, które nie dofinansowuje komunikacji miejskiej. Przykładowo w Białymstoku na jednego mieszkańca do komunikacji publicznej dopłaca się 90 zł rocznie a Warszawie 400 zł. Po to wszyscy mieszkańcy płacą podatki, aby było z czego dokładać do takich usług. Niestety rządzący muszą uznać, że nie wszystkie usługi miejskie będą się bilansować – tak jest na całym świecie.
       Pominę poruszane w innych felietonach i wystąpieniach wartości niemierzalne, a więc historyczne, kulturowe, ekologiczne oraz bezpieczeństwa. Przyznam jednak, że są one również bardzo ważne.
      
Sławomir Kula (SLD)
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Pusty tramwaj który porusza się ul. Marymoncką ze względów HISTORYCZNYCH zabierając miejsce samochodom i rowerzystom odwiedzającym Bażantarnię to rozwiązanie CHORE. Potrzebna linia autobusowa której środkowy odcinek będzie przebiegać: Plac Jagielończyka, Szpital Wojewódzki. Góra Chrobrego, Dworzec. Odszynowanie drogi do Bażantarni i likwidacja linii tramwajowej na ul. Królewieckiej to działanie proekologiczne bo udrożni ruch samochodowy zmniejszając czas przejazdu (i emisję spalin) z kilku tysięcy samochodów dziennie. Taka jest prawda techniczna ! Hero.
  • Dobrze, ze sa rozne opinie na temat obwodnicy wschodniej i dobrze, ze kazda (oprocz wersji urzedu miejskiego) zaklada ocalenie spornego fragmentu bazantarni. Wladze powinny sluchac glosu ludu. A tramwaj, zgodnie z poprzednimi planami, nalezy przedluzyc przez fromborska do petli na ogolnej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    0
    Czytelnik_MOBI_15384(2012-09-12)
  • Jak widzę tą czerwoną kreskę wniesioną przez "specjalistę" który był w terenie to głowa mnie boli jakie pomysły strzelą do łba projektantom którzy mają w zwyczaju polegać jedynie na mapach. Panie, wnieś pan sobie tą trasę do durnego GPS i przejdź się po niej. Powodzenia.
  • P. S. biała również jest do D. ..
  • Wiek węgla i stali przeminął bezpowrotnie. W XXI wieku elbląski radny POSIADAJĄCY SUMIENIE powinien bronić komfortu i bezpieczeństwa ROWERZYSTÓW poruszających się z centrum (pl. Jagielończyka) ul. Królewiecką do Bażantarni a nie interesów pracowników deficytowej spółki tramwajowej i fabrykantów produkujących coraz bardziej materiałochłonne słupy trakcji tramwajowych ! Hero.
  • Hero co ty wiesz cielaku o ekologii i tramwajach Skoro teraz tramwaje jeżdżą puste to myślisz ze beda autobusy pełne heheheheheh 1 Tramwaj zabiera ze 4 takie autobusy wiec po co na darmo maja autobusy kursowac 4 razy jak mozna rozwiązać by 1 tramwaj jeździł co godzinę a co do obwodnicy to juz klamka zapadła Srowaczyk zbudował Marine *(czyt. Meline ) bo jak wiadomo Elbląg perła pólnocy bardzo bogate miasto gdzie ludzie zamiast korzystac z komunikacji miejskiej maja miec jachty i samochody a ludzie maja siedzieć przed telewizorem a nie oddychac swiezym powietrzem Panu Nowaczykowi dziekujemy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    Anty hero(2012-09-12)
  • przy budowie obwodnicy wschodniej mówi się też o przebudowie skrzyżowania Piłsudskiego/Królewiecka/Kościuszki.Moja propozycja jest taka żeby stację benzynową która jest przy szpitalu zlikwidować a w tym miejscu zbudować konkretne rondo.Wydaje mi się że budowa jednego dużego ronda będzie tańsza i prostsza niż budowa trzech skrzyżowań(rond)oddzielnych 1.Piłsudskiego/Królewiecka 2.Kościuszki/Marymoncka 3.Kościuszki/Królewiecka Plac który by powstał po likwidacji stacji paliw,planowanej likwidacji tramwaju nr 2i aktualnych dróg pozwala na zaprojektowanie sensownego układu o dużej przepustowości. Każdy kto tam jeździ wie jak się korkuje skręt z Kościuszki w Królewiecką. Nie wiem jak teraz to wygląda ale były kiedyś artykuły o przebudowie Królewieckiej przy szpitalu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    gość11(2012-09-12)
  • komu i po co? dobre pytanie. Wg GUS do 2020 roku liczba ludności EGA spadnie do 117 tys, a do 2030 do 107 tys. czyli ludność E-ga zmniejszy się do ilości z czasów II WŚ. Więc jaki większy ruch?
  • Czekałem tylko kiedy SLD i PIS się do tematu podepną. Panie Kula macie radnych w UM wiec do dzieła a nie do pisania dyrdymałów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    nieładnie(2012-09-12)
  • trzeba kompromisu, miłosnicy tramwajow mają rację, one nie mogą tak zniknac, dlatego proponuję, aby w czynie społecznym miłośnicy wykonani kopie tramwajów z kartonów, następnie postawili to na papierowe szyny i siłami swoich mięśni niech te zestawy popychają sobie i 20 razy dziennie, takie tramwaje też moga wozic puste powietrze a nie kosztują 20 melonów
  • O ekologi wiem tyle ile nauczyli mnie na renomowanej wyższej uczelni technicznej. Tramwaju nie wolno rozpatrywać jako maszyny poruszającej się w pustej przestrzeni fizycznej tylko należy oceniać sumaryczną ekologię przestrzeni mającej wielu użytkowników po której porusza się tramwaj z porównawczą ekologią przestrzeni z której tramwaj został usunięty. Komentatorom typu Aborygen Miejscowy który niedawno napisał na Portelu że tramwaj jest ekologiczny bo silnik elektryczny ma wyższą sprawność techniczną niż silnik spalinowy chyba już nic nie pomoże, taka jest prawda biologiczna. Hero.
  • po to, żeby nie stać na Bema w blisko kilometrowym korku o 15.. ..
Reklama