UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Sobota z historią w tle

 
Elbląg, Sobota z przewodnikiem zaczęła się na pętli przy ul. Saperów
Sobota z przewodnikiem zaczęła się na pętli przy ul. Saperów (fot.Michał Skroboszewski)

Czym była willa Tivoli i czy nadal istnieje? Jaką trasą jeździła dawniej linia tramwajowa nr 2? Gdzie znajdowała się pierwsza siedziba zawodowej straży pożarnej w mieście? Odpowiedzi na te i więcej pytań można było poznać podczas kolejnej "Soboty z przewodnikiem PTTK". Tym razem trasa spotkania wiodła wzdłuż dawnej linii tramwajowej nr 2. Zobacz więcej zdjęć 

Spacer, podczas którego przedstawiane są historyczne ciekawostki rozpoczął się na pętli przy ul. Saperów. Jak przypominał Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego oddziału PTTK, dawniej linia tramwajowa nr 2 kursowała właśnie pomiędzy tym miejscem a pętlą przy ul. Marymonckiej.
       - Pan motorniczy gdy skończył trasę to zabierał korby i przechodził na drugi koniec wagonu – tak m.in. wspominał początki ruchu tramwajowego w mieście podczas sobotniego (17 sierpnia) spotkania.
       Jedną z ciekawostek może być fakt, że willa znajdująca się przy ul. Bema, w której obecnie mieści się Przedszkole nr 26, nazywała się kiedyś Tivoli.
       - Posiadłość powstała pod koniec XIX w., był to lokal o usługach hotelowo – gastronomicznych i należał do Franza Norgala. Później budynek wielokrotnie zmieniał swoje przeznaczenie, był to dom studencki oraz siedziba stowarzyszenia kombatanckiego. Po 1945 r. mieściła się tutaj Federacja Socjalistycznego Związku Młodzieży Polskiej, a obecnie jest tutaj przedszkole – wyliczał Karol Wyszyński.
       Uczestnicy "Soboty z przewodnikiem" mogli również dowiedzieć się, że w obecnie remontowanej siedzibie Narodowego Funduszu Zdrowia przy ul. Bema kiedyś znajdował się komisariat Milicji Obywatelskiej. W przypadku budynku, w którym znajduje się Urząd Skarbowy historia zatoczyła koło. Powstał on w latach 30. XX w., funkcjonowała tu podobna instytucja.
       - Po wojnie była to siedziba komitetu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, obecnie znów mamy tutaj Urząd Skarbowy – wyjaśniał przewodnik.
       Tuż przy budynku straży pożarnej przy ul. Bema znajduje się tablica, która upamiętnia 125. rocznicę powołania zawodowej straży pożarnej (ustawiono ją w 2000 r.). Jej pierwszej siedziby już nie ma, znajdowała się przy ul. Miejskiej, która była przedłużeniem ul. Wapiennej i łączyła ul. Zamkową z ul. Rycerską.
       - Podobno w budynku tym znajdowały się jeszcze stare wozy strażackie, tak mi opowiadał pan, który przybył tutaj w 1945 r. jako młody chłopak – mówił Karol Wyszyński. - Pierwsza, powojenna siedziba straży pożarnej znajdowała się w budynku obecnej komendy policji przy ul. Królewieckiej, później na krótko przeniesiono ją do Zespołu Szkół Gospodarczych, a następnie znaleziono miejsce na ul. Browarnej. Ta [komenda straży pożarnej przy ul. Bema – red.] powstała w 1968 r.
       Kolejne spotkanie wiodące trasą dawnej linii tramwajowej nr 2 odbędzie się 24 sierpnia. Początek o godz. 10, miejsce zbiórki – pętla tramwajowa przy ul. Marymonckiej.
      
mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Historia ważna w życiu miasta i każdego, lecz życie toczy się obecnie i należy patrzeć jak nas przeworza tramwajami i czym. Tragedia i tyle linia nr 2 tramwaj wagon bujać się jak kolyska . Się za nas pasażerów złomem który za bramę nie powinien wyjechać o tym sza. Dlaczego . Kupiono niby nowe tramwaje które stoją w zajezdni np ten jasno zielony wydana kasa poszła w błoto. Żółty taki sam jezdzi. Teren T E wygląda jak za PRL A jest 2019 rok. To nie jazda tramwajem tylko gehenna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9 2
    (2019-08-17)
  • Od 1958 roku przy ulicy Saperów funkcjonowała już pętla, która była zbliżona do dzisiejszej i pozwalała na normalny objazd. Było to niezbędne, gdyż linia 2 w godzinach szczytu jeździła z doczepionym wagonem (czasami był to popularny dyliżans).
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    (2019-08-17)
  • Wazniejsi w tym mieście są worzeni do pracy samochodami z kierowcą i o tym że istnieje w Elblągu komunikacja dowiadują się przypadkowo. A wystarczyło by wsiedli w upał do tramwajów konstal przejechali się w saunie bez klimy z wlaczonym ogrzewaniem jazda w jazgocie dobrze by im zrobiła. Tak samo jazda tymi autobusami bez klimy z poprzedniej epoki. Dlaczego mniejsze miasta mają super autobusy, tramwaje a 130tys Elbląg dziadostwo.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 4
    (2019-08-18)
  • Tak długo jak Elblągiem będą rządzili ludzie ktoŕzy rządzili kiedyś taki będzie Elbląg. A kto cierpi mieszkańcy którzy jeżdżą po polsce i widzą i porównują swoje miasto do innych. W tych wyborach kopa dac P O i PSL i S L D oni już byli. Zamiast walki powinni zobaczyć co P I S dalo Polakom.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 6
    (2019-08-18)
  • Artykuł o historii, a tu z nienacka wyskakuje polityka,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    (2019-08-18)
  • Dać kopa tym co byli i są, a głosować na tęczowych, jeszcze ich nie było.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 0
    (2019-08-18)
Reklama