UWAGA!

To zmusza do myślenia

 Elbląg, To zmusza do myślenia
(fot. AD)

 Czy pomiędzy Rosją a ZSRR można postawić znak równości? Jak działały mechanizmy aparatu stalinowskiego? Kim był Wielki Brat? Jak się okazuje nauka historii współczesnej może być nie tylko klasyczną lekcją z podręcznikiem i suchymi faktami, ale także okazją do dyskusji i wycieczki w świat, którego już nie ma. Podczas dzisiejszego (18 września) spotkania uczniowie dwóch elbląskich liceów wybrali się w intelektualną podróż do ZSRR. Zobacz zdjęcia.

 Co to jest KGB? Dlaczego dla Rosjan wojna rozpoczęła się w 1941 roku, a nie w 1939? Kim był Feliks Dzierżyński? Pytania, na które odpowiedź zna każdy, kto urodził się w czasach określanych jako komunistyczne. Jak się okazuje również młodzi ludzie wiedzą więcej, niż zwykło się przypuszczać. Dzisiejszy (18 września) wernisaż wystawy pn. „W objęciach Wielkiego Brata 1944-1993”, który odbył się w Centrum Spotkań Europejskich miał charakter przede wszystkim edukacyjny. W spotkaniu wzięła udział młodzież z II i IV Liceum Ogólnokształcącego, dla której była to specjalnie przygotowana lekcja historii współczesnej. Najpierw uczniowie obejrzeli fragment filmu dokumentalnego o Związku Radzieckim w latach 30. XX wieku, a następnie rozpoczęła się dyskusja, podczas której rozszyfrowywano skróty związane z radziecką Rosją, pojawiały się pytania o daty, różne powiązania i mechanizmy, na które w zdecydowanej większości młodzież udzieliła odpowiedzi. Wszystko to zostało podparte materiałami pochodzącymi z czasów rządów sowieckich w postaci zdjęć, które dostępne są w holu CSE Światowid.
       – Wyjście poza mury szkoły jest pewnym odświeżeniem formuły. To też lekcja, ale w innym miejscu. Jest szansa na to, żeby młodzież będąc w innym miejscu, w innych okolicznościach, przy panelu wystawowym łatwiej zapamiętała różne treści. To też po to, by odmienić szkolną codzienność, bo szkoła kojarzy się z faktografią, z podręcznikiem, z tablicą. Nie prowadzę zajęć w jakiś sposób nowatorski, ale już sam fakt, że uczniowie wychodzą do jakiejś instytucji, spotykają się z osobą, która takimi rzeczami się zajmuje, mogą obejrzeć materiał faktograficzny, bogaty materiał zdjęciowy to już ta nowość ma powodować, że oni coś z tych zajęć wyniosą – mówił prowadzący spotkanie Bartosz Januszewski z Okręgowego Biura Edukacji Publicznej IPN oddział w Gdańsku. – Media interesują się szkołą tylko wtedy, gdy mleko się rozleje, kiedy dzieje się coś złego. Tymczasem codzienność szkolna jest normalna i jeśli miałbym porównać swoją praktykę nauczyciela z czasami, kiedy sam byłem uczniem to niewiele się zmieniło. Jest sporo osób, które są kreatywne, zaangażowane, zainteresowane historią. Dzisiaj zostałem mile zaskoczony, aczkolwiek spodziewałem się tego, gdyż podobne spotkania prowadzą moi koledzy. Widać na nich, że nawet wtedy, gdy młodzież nie ma z góry przygotowanego tematu to jeśli przedstawi się im dane zagadnienie w odpowiedni sposób okazuje się, że młodzież jest chętna do rozmowy, chce dyskutować o historii. Podczas dzisiejszego spotkania na niemal wszystkie pytania, nierzadko trudne, ponadprogramowe oni odpowiedzieli bardzo dobrze.

 


       A czy spotkanie podobało się uczniom elbląskich liceów?
       – To dobry pomysł. Ja osobiście nie interesuję się aż tak bardzo historią, ale jeżeli są takie spotkania to ktoś, kto jest zainteresowany może uczęszczać na takie zajęcia, szczególnie teraz, gdy pojawia się jakaś ciekawa wystawa. Wydaje mi się, że to bardzo dobry pomysł i przyjmuje się, bo jak widać przyszło sporo osób – mówił Dawid z IV Liceum Ogólnokształcącego. – W większości są to klasy humanistyczne, dlatego wiele osób interesuje się historią. Poza tym odpowiedz na tego rodzaju pytania, które były zadawane na wykładzie można znaleźć w telewizji, w gazetach, a przede wszystkim w Internecie, siłą rzeczy człowiek dowiaduje się co się dzieje wchodząc chociażby codziennie na portale informacyjne.
       – Można coś ciekawego usłyszeć pod warunkiem, że się słucha, a nie „jednym uchem wpuszcza, a drugim wypuszcza”. Wtedy też jest o wiele łatwiej to wszystko zapamiętać niż gdy czyta się taki suchy tekst czy słucha nauczyciela, który przez 45 minut dyktuje podręcznik – wyjaśniały Magda i Monika, uczennice II Liceum Ogólnokształcącego. – Zawsze to jakieś urozmaicenie, oryginalność. Forma dyskusji może pomóc nam bardziej zrozumieć te wszystkie mechanizmy, nie same suche fakty, a rozmowa, zgłębianie tematu. To zmusza do myślenia, wiadomo, że wtedy łatwiej się to wszystko zapamiętuje.
      
       Wystawę na holu głównym CSE Światowid będzie można oglądać do 7 października. Wstęp wolny.
      
      


Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • " Czy pomiędzy Rosją a ZSRR można postawić znak równości?" - znaku równości moze nie ale bardzo duże przybliżenie to jak najbardziej - małe tylko przykłady: 1) wtedy było KGB, teraz mają prezydenta i ponad polowę luda w swojej dumie państwowej (parlamencie) wywodzących sie z KGB. 2) Wojna z Gruzją - bezpardonowy atak. 3) wysadzenie w powietrze budynków mieszkalnych z własnymi obywatelami, tylko po to aby zrzucićwine na Czeczenów i mieć pretekst do wojny. - takie praktyki działy się takze w ZSRR, wiec jak widać Rosja nie wiele odstępuje od tamtego. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    historyk z zamiłowania(2012-09-19)
  • Gdzie się " zapodział" mój komentarz ?
  • Dlaczego, p. Piłsudski kazał zamknąć do więzienia gen. Rozwadowskiego, twórcę i głównego twórcę sukcesu - Cudu nad Wisłą - czy to prawda, że później został zamordowany wraz z żoną na polecenie p. Piłsudskiego, czy w Polsce jest kult p. naczelnika ? Co było przyczyną klęski wrześniowej, dlaczego uciekł naczelny wódz, dlaczego nakazał nie strzelać do Sowietów, dlaczego nie nakazano wojsku z rubieży wschodnich, przedarcia się do Warszawy, jaka była przyczyna masowego poddawania się Sowietom, dlaczego zdradzili nas sojusznicy, czy napluliśmy im w gęby, a jeśli nie to dlaczego nie, dlaczego Ci z zapadłych wsi i miasteczek chwalą poprzedni system, dlaczego wybuchały strajki, dlaczego p. Wałęsa mówił - Socjalizm tak, wypaczenia nie, dlaczego ludzie z rodowodem, PZPR- jak p. Mazowiecki, czy p. Gieremek zostali przedstawicielami robotników, dlaczego nie zrealizowano postulatów w liczbie 21,czy może p. Wałęsa był mądrym prezydentem, dlaczego p. Kwaśniewski został prezydentem kraju, dlaczego polscy księża ci przy ojcu Świętym doniośli na niego do SB, czy ich ukarano, dlaczego nie ukarano zabójców górników i robotników mimo rządów solidarnościowych, czy była w naszym kraju komuna skoro nie było komunizmu, dlaczego przez 32-a lata, a tyle mamy wolności nie poprawia się życie pracujących, dlaczego w telewizji publicznej p. Lis zarabia 70 tys. , dlaczego posłowie są po 30-ci lat posłami, dlaczego. .. .??
  • Rosją i wschodem niech się zajmuje, jak do tej pory Instytut Badań Wschodnich. Zajmijcie się p. historycy historią tak nam bliską, historią współczesną Polski. I żeby ten, co pisze na portalu - kocham solidarność - równie mądrze potrafił to uzasadnić. A to nie jest łatwe. Ani proste.
  • Jak historia mówi nigdy Ruski lub Niemiec nie był przyjacielem Polaków a jedynie chwilowe koniunktury ich własnych interesów sprzyjały jedynie poprawnym stosunkom. Inną sprawą natomiast jest samostanowienie o sobie naszego narodu i budowa zarówno samorządu jak i kultury materialnej. Znakomita większość społeczeństwa elbląskiego to sieroty po socjalizmie i dorobek w tych dziedzinach to raczej równia pochyła tego, co Niemcy na tych ziemiach uczynili a Ruscy ukradli.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    MiejscowyAborygen(2012-09-19)
  • Święte słowa p. Aborygen, święte słowa.
  • Marks, Engels, Lenin, Trocki, Dzierżyński, Bucharin, Abramowicz, Chodorkowski, Żyrynowski, Putin. .. itd to jest to co łączy Rosję i ZSRR.
  • Marks Engels Lenin Trocki Bucharin Chodorkowski. Abramowicz. .. Niech Pan lepiej nazwiska wybiera bo Pana o antysemityzm oskarżę. ..
  • na czele z putinem czy niedźwiadkiem Rosja = ZSRR
  • obejrzę tę wystawę - a uczniem nie jestem - dobra propozycja edukacji, przypomnienia, dla niektórych w ogóle pokazania tematu.
  • chyba ktos teskni za komuna skoro tak milo sie wam wspomina takie czasy to byly ciezkie czasy o kturych trzeba zapomniec jak najszybciej a nie jeszcze pomniki budowac. .. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    del-el(2012-09-24)
Reklama