26 października, w Światowy Dzień Donacji i Transplantacji, w województwie warmińsko - mazurskim oficjalnie zainaugurowano kampanię edukacyjną "Drugie życie". W akcji, która potrwa do końca roku szkolnego, weźmie udział 30 placówek z regionu. To jedno z działań zainicjowanych przez Fresenius Medical Care Polska, które ma poprawić sytuację polskiej transplantologii.
"Odczarować" mity i stereotypy o transplantacji
Do udziału w kampanii zapraszamy 30 szkół ponadgimnazjalnych z województwa warmińsko-mazurskiego. Organizatorzy akcji proponują uczniom między innymi prowadzenie własnych kampanii promujących transplantacje i oświadczenia woli. Wszelkie informacje o akcji, w tym szczegółowy harmonogram i sposób przyjmowania zgłoszeń uczestnictwa od szkół, znajdują się na stronie internetowej kampanii. Kampania ma pomóc młodym ludziom zrozumieć znaczenie transplantacji. Uczniowie otrzymają niezbędne materiały promocyjne i edukacyjne, przy pomocy których będą prowadzili własne, szkolne działania przybliżające zagadnienia przeszczepiania narządów i oświadczenia woli.
- Wokół transplantacji narosło wiele mitów i stereotypów, które należy obalić rzetelną wiedzą. To najnowocześniejsza metoda leczenia, uznana na całym świecie, która ratuje życie i przywraca zdrowie ciężko chorym ludziom - mówi dr Teresa Rydzyńska, prezes Fresenius Medical Care Polska, organizatora kampanii. Jednym z najważniejszych elementów akcji „Drugie życie” będzie popularyzacja oświadczeń woli, które są potwierdzeniem zgody na wykorzystanie organów w wypadku nagłej śmierci. Oświadczenie to kartka wielkości dowodu osobistego, której podpisanie dokumentuje wolę ratowania życia ciężko chorych. Jednak o tym, jak będą wyglądały szkolne kampanie zadecydują sami uczniowie. Młodzi ludzie mogą m.in. organizować spotkania z lekarzem i osobą po przeszczepie, kolportować oświadczenia woli, tworzyć plakaty i ulotki oraz prowadzić własne, niekonwencjonalne działania promocyjne.
- W ubiegłych edycjach kampanii młodzież przeprowadziła szereg działań, które zaskakiwały dojrzałością i pomysłowością. Mamy nadzieję, że i w tym roku inicjatywa oraz zaangażowanie uczniów wniosą w kampanię dużo pozytywnego zamieszania - mówi Magdalena Wolska, koordynator kampanii.
Oświadczenie woli może uratować komuś życie
Celem kampanii „Drugie życie” jest zwiększenie liczby przeszczepów w Polsce. Według statystyk Poltransplantu we wrześniu 2010 w kraju na przeszczep narządu czekało 1876 osób. W tym miesiącu (wrzesień 2010) przeszczepiono 109 narządów od osób zmarłych. Brak organów do przeszczepu stanowi jedną z głównych przyczyn ograniczających liczbę zabiegów, które dla wielu chorych są jedynym ratunkiem. W Polsce obowiązuje zasada zgody domniemanej, zgodnie z którą każdy, kto nie zgłosił sprzeciwu do Centralnego Rejestru Sprzeciwów jest potencjalnym dawcą narządów. W praktyce rodzina często nie jest jednak świadoma decyzji zmarłego i nie zgadza się na ich pobranie.
-Każdy z nas, posiadając wiedzę dotyczącą transplantacji, powinien odpowiedzieć sobie na pytanie - czy zgadzam się, by po śmierci moje narządy uratowały życie innym? O swojej decyzji – niezależnie czy jest to zgoda czy sprzeciw - należy poinformować rodzinę. Takie działanie w tragicznej sytuacji pozwala zdjąć z rodziny ciężar odpowiedzialności za decyzję, która nie została wyrażona za życia, a której podjęcie stanowi swoisty testament i pozwala postąpić zgodnie z wolą zmarłego - tłumaczy dr Beata Giergielewicz, ordynator Oddziału Wewnętrznego Centrum Zdrowia Medica w Ostródzie. Wiedza o decyzji zmarłego w sprawie przeznaczenia jego narządów do przeszczepu pomaga również lekarzom. Pozwala na zaoszczędzenie czasu w sytuacjach, w których liczą się minuty.
Przeszczep to nowe życie
W Polsce najczęściej przeszczepianymi narządami są nerka, wątroba i serce. Przeszczep oznacza dla biorcy nowe życie. Spotkanie z osobą, która żyje dzięki zabiegowi w pełni uświadamia znaczenie transplantacji. Dzięki tej metodzie leczenia pacjenci otrzymują największy z możliwych dar – życie.
- Przeszczep pozwala normalnie funkcjonować – z osób uzależnionych od aparatury medycznej chorzy stają się ludźmi zdolnymi do pracy, nauki, podróży czy założenia własnej rodziny - tłumaczy dr Beata Giergielewicz.
O akcji "Drugie życie"
Pierwszy etap akcji „Drugie życie” odbył się wiosną 2009 roku w Poznaniu. Zainteresowanie projektem zaowocowało kontynuacją akcji w roku szkolnym 2009/2010 w Wielkopolsce, Małopolsce oraz na Warmii i Mazurach (pilotaż w Ostródzie). Dzięki kampanii młodzi ludzie z 88 szkół ponadgimnazjalnych, ich rodziny, znajomi i środowiska lokalne dowiedzieli się, jakie jest znaczenie przeszczepiania narządów i czym jest oświadczenie woli, których do tej pory, w ramach akcji „Drugie życie”, młodzież rozdała ponad 100 tys. szt. W trwającym roku szkolnym do udziału w kampanii zapraszamy uczniów 90 szkół ponadgimnazjalnych z województwa wielkopolskiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego. Wszelkie informacje o kampanii i jej organizatorach znajdują się na stronie internetowej. Akcję organizuje Fresenius Medical Care Polska. Działania w skali ogólnopolskiej wspierają Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych oraz Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant.
Kampanię „Drugie życie” w regionie objęli patronatem: Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Warmińsko-Mazurskie Kuratorium Oświaty, Starosta Ostródzki Włodzimierz Brodiuk, TVP Olsztyn i Gazeta Olsztyńska. W skali ogólnopolskiej kampanię wspierają Polska Unia Medycyny Transplantacyjnej, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych, Polska Federacja Pacjentów Dialtransplant. Organizatorem akcji jest Fresenius Medical Care Polska. W styczniu kampania „Drugie życie” obejmie zasięgiem także uczniów z Wielkopolski i Małopolski.
Fresenius – światowy lider w dializoterapii
Fresenius Medical Care jest międzynarodowym liderem w zakresie nefrologii i dializoterapii. Wyposaża szpitale i stacje dializ na całym świecie w najwyższej jakości aparaturę medyczną i produkty do prowadzenia dializ. W Polsce świadczy usługi na rzecz pacjentów z niewydolnością nerek pod marką Fresenius NephroCare Polska. To największy, niepubliczny operator stacji dializ w kraju. Pod opieką 46 stacji dializ należących do firmy jest ponad 3000 pacjentów. Działalność Fresenius to również poradnie nefrologiczne – na terenie całego kraju jest ich 33. Dodatkowo firma prowadzi w kraju 5 oddziałów nefrologicznych.
Dzięki ciągłemu pogłębianiu wiedzy oraz stosowaniu innowacyjnych metod leczniczych i produktów do dializ, FMC udaje się utrzymywać najwyższe standardy opieki nad pacjentami z niewydolnością nerek. Obecna pozycja firmy Fresenius Medical Care na rynku oparta jest na ponad 40 latach doświadczeń i inwestycji w sprzęt oraz badania. FMC nieustannie dąży do udoskonalania stosowanych urządzeń i produktów oraz wprowadzania nowych sposobów terapii. Głównymi celami działań podejmowanych w placówkach Fresenius Medical Care jest wydłużenie średniej długości życia oraz poprawa jakości życia chorych.