Dziś wszystkie dzieci świętowały. Po raz kolejny obradował też Sejm Dzieci i Młodzieży, w którym zasiedli przedstawiciele młodzieży z gimnazjów i szkół średnich. Z naszego województwa było ich 18, Elbląg reprezentował Krzysztof Caban z Zespołu Szkół Gospodarczych. W tym roku temat przewodni obrad brzmiał: „Młodzi wobec wydarzeń roku 1989”.
Inicjatorem dziecięcego święta, które w Polsce obchodzimy od 1952 roku, była organizacja „The International Union for Protection of Childhood”, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata. Szczególnym przywilejem dzieci i młodzieży w tym dniu jest, poza licznymi prezentami, imprezami i niespodziankami, możliwość wzięcia udziału w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży, który po raz 15. obradował w sali plenarnej Sejmu RP. Dziecięcy Sejm składa się, podobnie jak Sejm RP, z 460 posłów. Każde z województw otrzymuje proporcjonalną liczbę mandatów do liczby uczniów w gimnazjach i szkołach średnich w danym województwie. Kadencja posłów trwa jeden rok, a jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca, w Dzień Dziecka.
Jak zostać posłem Sejmu Dzieci i Młodzieży
Przyznanie mandatu odbywa się na podstawie konkursu literackiego. Kandydat pisze pracę na jeden z trzech tematów wyznaczonych przez Zespół Organizacyjny. Prace spływają do Kuratoriów Oświaty, następnie ocenia je Zespół Organizacyjny. Z każdego tematu wybiera około 20 najlepszych prac - ich autorzy dodatkowo na kilkanaście dni przed obradami Sejmu DiM zasiadają w Komisji Sejmowej. Każda Komisja wybiera spośród siebie Marszałka Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz opracowuje projekt uchwał sejmowych. Oficjalne wiadomości oraz uchwały Sejmu Dzieci i Młodzieży znaleźć można na stronie edukacja.sejm.gov.pl
W tym roku młodzi posłowie obradowali nad tym:
- Jak wydarzenia roku 1989 pamiętają nasze rodziny? Co wiadomo o pokoleniach młodzieży, która przez 70 lat działała na rzecz demokracji i niepodległości? Co my (młodzież) możemy zrobić dla pomyślności Polski, żeby żyło się lepiej i sprawiedliwiej nam i pokoleniom, które przyjdą po nas?
- Co możemy jeszcze zrobić, żeby Polska była silna i bezpieczna? W jaki sposób demokracja wpływa na umocnienie pokoju na świecie? Jak ważne są dla pokoju prawa człowieka i wzajemny szacunek? Co ja mogę zrobić dla pokoju w świecie - czy mogę cokolwiek?
- Co znaczą dziś słowa Jana Pawła II, że nie ma wolności bez solidarności, kiedy myślę o Polsce, a co znaczą, kiedy myślę o świecie? Czym się chwalę, a czego się wstydzę, kiedy rozmawiam o Polsce z kolegami z innych krajów - jak mogę to zmienić? Czy są Polacy za granicą, którym powinniśmy pomagać; na czym ta pomoc ma polegać?
źródło: MEN
Jak zostać posłem Sejmu Dzieci i Młodzieży
Przyznanie mandatu odbywa się na podstawie konkursu literackiego. Kandydat pisze pracę na jeden z trzech tematów wyznaczonych przez Zespół Organizacyjny. Prace spływają do Kuratoriów Oświaty, następnie ocenia je Zespół Organizacyjny. Z każdego tematu wybiera około 20 najlepszych prac - ich autorzy dodatkowo na kilkanaście dni przed obradami Sejmu DiM zasiadają w Komisji Sejmowej. Każda Komisja wybiera spośród siebie Marszałka Sejmu Dzieci i Młodzieży oraz opracowuje projekt uchwał sejmowych. Oficjalne wiadomości oraz uchwały Sejmu Dzieci i Młodzieży znaleźć można na stronie edukacja.sejm.gov.pl
W tym roku młodzi posłowie obradowali nad tym:
- Jak wydarzenia roku 1989 pamiętają nasze rodziny? Co wiadomo o pokoleniach młodzieży, która przez 70 lat działała na rzecz demokracji i niepodległości? Co my (młodzież) możemy zrobić dla pomyślności Polski, żeby żyło się lepiej i sprawiedliwiej nam i pokoleniom, które przyjdą po nas?
- Co możemy jeszcze zrobić, żeby Polska była silna i bezpieczna? W jaki sposób demokracja wpływa na umocnienie pokoju na świecie? Jak ważne są dla pokoju prawa człowieka i wzajemny szacunek? Co ja mogę zrobić dla pokoju w świecie - czy mogę cokolwiek?
- Co znaczą dziś słowa Jana Pawła II, że nie ma wolności bez solidarności, kiedy myślę o Polsce, a co znaczą, kiedy myślę o świecie? Czym się chwalę, a czego się wstydzę, kiedy rozmawiam o Polsce z kolegami z innych krajów - jak mogę to zmienić? Czy są Polacy za granicą, którym powinniśmy pomagać; na czym ta pomoc ma polegać?
źródło: MEN
mk