UWAGA!

Jak zacząć sprzedaż za granicę? O czym należy pamiętać prowadząc sklep internetowy

 Jak zacząć sprzedaż za granicę? O czym należy pamiętać prowadząc sklep internetowy

Zakupy za granicą, jak i sprzedaż za granicę to obecnie naturalne sposoby rozwoju firmy. Poszerzenie rynku generuje dodatkowe przychody, a o to przecież chodzi przy prowadzeniu sklepu internetowego. Nie zwlekaj i już dziś zainteresuj się sprzedażą do innych krajów europejskich lub do odległych zakątków świata. Dowiedz się jednak, jak zrobić to poprawnie.

Prawo ułatwiające sprzedaż zagraniczną

Obecnie sprzedaż zagraniczna z prowadzonego sklepu internetowego nie jest mrzonką. Z powodzeniem można rozszerzyć swoją działalność, na co pozwala ujednolicone prawo, ułatwiające proces. Wcześniej oczywiście nie była to działalność zakazana, lecz z pewnością trudniejsza. Ustawa o prawach konsumenta zrównała i dostosowała obowiązki sprzedawców internetowych z Polski do funkcjonującej w Unii Europejskiej dyrektywy. Oznacza to, że zniesiono odmienne standardy w sprzedaży. Aktualnie cały obszar znajdujący się w Europejskim Obszarze Gospodarczym ma jednolite przepisy dotyczące handlu internetowego. Jest to niezwykle wygodne dla klientów sklepów internetowych, jak i dla ich właścicieli. Ci, którzy do tej pory nie chcieli borykać się z bardziej skomplikowaną wysyłką i standardami obsługi, mogą rozszerzyć swoją działalność. Z kolei ci, którzy dopiero zakładają sklep internetowy, mogą go od razu dostosować pod obsługę klientów międzynarodowych. Dokonując tego dobrze jest pamiętać, że zachodzi konieczność prawidłowego rozliczania się z podatku VAT, jak również wystawiania faktury dla klientów. Jest to związane z zasadami sprzedaży online (sprzedaży wysyłkowej) obowiązującej na terenie innych krajów Unii Europejskiej.

 

Początki sprzedaży za granicę w sklepie internetowym

Sprzedaż zagraniczna to, przynajmniej na początku, duże wyzwanie dla sklepu. Najważniejszą rzeczą z jaką trzeba się zmierzyć to modyfikacje na stronie internetowej. Wykonanie zmian dobrze, aby przynosiły późniejsze zyski oznacza często duże koszta. Mało który właściciel sklepu internetowego zajmuje się jednocześnie jego tworzeniem. Takie prace można zlecić specjalistom, jednak warto mieć na ten cel odłożoną konkretną sumę pieniędzy. Jednocześnie przed wdrożeniem sprzedaży za granicę należy dobrze zastanowić się czy jest to celowe, czy przyniesie zyski, czy posiadany asortyment będzie atrakcyjny dla klientów zagranicznych. Wydawanie pieniędzy na modyfikację sklepu internetowego tylko dlatego, że jest to akurat popularne rozwiązanie może przynieść nieoczekiwane straty. Sprzedaż zagraniczna to decyzja biznesowa i trzeba podejść do niej z rozwagą oraz uwagą. Zanim przejdzie się do działania na szeroką skalę można wypróbować tzw. marketplace. Są to proste i wygodne w obsłudze platformy do obsługi sprzedaży za granicę. Ułatwiają rozeznanie się choćby w tym, czy sprzedawany towar bądź towary znajdują klientów oraz jak jest ich dużo. Można skorzystać z nich, zamiast od razu przebudowywać swoją stronę pod kątem klientów, np. z Unii Europejskiej.

W takich platformach sprzedawca może odnaleźć ułatwienia dla sprzedawców internetowych z Polski, zarówno dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych. Można wybrać lub wypróbować najlepszą dla siebie opcję. Dzięki takiemu dostosowaniu możliwe jest publikowanie ofert sprzedażowych zarówno dla klientów z Polski, jak i z innych krajów europejskich lub dla całego świata. Istnieje także możliwość zastrzeżenia krajów, do których wysyłka nie będzie realizowana. Ustawienie kraju pomaga też w dostosowaniu cen produktu na inne rynki oraz w określeniu wysyłki, która będzie inna w Polsce, inna za granicę.

 

Sprzedaż za granicę – o czym pamiętać?

Jeśli jedna ze znanych platform to za mało lub po jej użyciu okazało się, że własny e-sklep jest celowy, należy podejść do tego uważnie i profesjonalnie. Oznacza to konieczność pamiętania przez sprzedawcę o kilku elementach. Podstawą jest zbudowanie sklepu internetowego od podstaw albo dostosowanie już istniejącego do sprzedaży zagranicznej. Nie wystarczy jedynie dodać opcji z językiem obcym. Niezbędne jest również wprowadzenie zmian w zapisach regulaminu, dostosowanych do standardów zagranicznych, przygotowanie regulaminu w innych językach, niż polski, wyborze dostawców w tym zagranicznych oraz możliwych form płatności. Nie wszystkie obsługiwane w Polsce możliwości dostępne są zagranicznym klientom. Istotne jest również zapewnienie klientom z różnych krajów tak samo dobrej obsługi i możliwości rozwiązywania problemów, jak klientom rodzimym.

 

Zasady budowy sklepu internetowego

Polscy klienci korzystający ze sklepu chcą mieć dobrze zaprezentowany towar, łatwą obsługę, czytelne ceny, koszty wysyłki oraz zasady zakupu. To samo potrzebne jest klientom zagranicznym, aby chętnie odwiedzali sklep internetowy. Początek ich komfortu to przetłumaczenie sklepu internetowego w wersji językowej, w której ma odbywać się sprzedaż zagraniczna. Nie da się, ani często nie ma potrzeby, aby była dostępna we wszystkich językach świata, jednak angielski należy uznać za podstawowy. Chyba, że sprzedaż jest opracowywana na rynek konkretnego kraju, np. niemiecki, wtedy należy skupić się na tym języku. Ideałem jest przetłumaczenie od razu wszystkich informacji, jakie zawiera strona, jednak z uwagi na rozmiar sklepu internetowego nie zawsze jest to możliwe. W takiej sytuacji przetłumaczeniu jako pierwsze powinny ulec opisy produktów, ich nazwy, ceny, zasady dotyczące zakupu oraz wysyłki. Należy zadbać także o czytelne i obcojęzyczne podanie kontaktu do sprzedawcy, żeby klient zawsze mógł podjąć próbę kontaktu. Dla zagranicznych nabywców szczególnie istotna będzie droga mailowa, więc adres skrzynki pocztowej powinien być wyraźnie zaznaczony.

 

Zasady prawa trans granicznego w sklepie internetowym

Zanim rozpocznie się sprzedaż za granicę trzeba wziąć pod uwagę elementy, które powinny znaleźć się w regulaminie dla klientów zagranicznych. Fakt, że są w innym kraju, nie oznacza że ich zakupów nie chroni prawo. W opracowanym na potrzeby sklepu internetowego i sprzedaży zagranicznej muszą znaleźć się informacje o prawie odstąpienia od zawartej umowy, możliwości zwrotu towaru po 14 dniach od jego otrzymania, informacje o wszystkich kosztach. Oznacza to zarówno koszty towaru, wysyłki, jak również ewentualne koszty zwrotu. Nie każdy sprzedawca oferuje zwrot na własny koszt, niektórzy wolą aby klient opłacił taką wysyłkę. Taki fakt nie powinien być ukrywany, należy wyraźnie go zaznaczyć. Dodatkową, choć niezbędną informacją jest łatwy dostęp do formularza zwrotu towarów do wykorzystania przez kupującego.

 

----- materiał promocyjny -----


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie