UWAGA!

Kontrapasy dla rowerzystów

 Elbląg, Kontrapasy dla rowerzystów
fot. AD

Kontrapas to pas rowerowy umieszczony na ulicy jednokierunkowej, który umożliwia rowerzystom poruszanie się w kierunku przeciwnym do ruchu samochodów. Pierwsza taka trasa powstanie na ul. Wspólnej i części ul. Kościuszki.

Nie wszędzie jest możliwość i sens budowania wydzielonych dróg rowerowych. Tworzenie kontrapasów ma na celu skrócenie drogi podróży rowerowych po mieście w ten sposób, aby rowerzysta nie musiał omijać ulic jednokierunkowych chodnikami, tylko jechał z ich wykorzystaniem w obu kierunkach. Realizowana jest w ten sposób jedna z pięciu podstawowych zasad tworzenia systemu rowerowego, tj. zasada bezpośredniości połączeń rowerowych.
       Pasy rowerowe na ulicach jednokierunkowych są bardzo popularne w krajach Europy Zachodniej, a w Polsce są znane na razie w największych miastach. Co przyczyniło się do ich popularności?
       - skrócenie trasy i czasu przejazdu dzięki ich zastosowaniu
       - bezpieczeństwo tego rozwiązania, zapewnione poprzez bardzo dobry kontakt wzrokowy kierowcy i rowerzysty
       - znacznie niższy koszt budowy niż drogi rowerowe
       - możliwość znacznego powiększenia sieci tras rowerowych w krótkim czasie
       Kontrapasy można wyznaczać na dwa sposoby. Pierwszy, stosowany w przypadku ulic o odpowiedniej szerokości, polega na wymalowaniu pasa odpowiedniej szerokości (min. 1,5 m) i oznakowaniu wlotu i wylotu ulicy jednokierunkowej odpowiednimi znakami (D-3 i B-2 z tabliczkami T-22). Stosuje się też malowanie tego pasa na kolor czerwony w celu podkreślenia przestrzeni dla rowerów oraz jeżeli kontrapas skręca stosuje się azyle i wyspy rozdzielające, tak aby kierowcy nie ścinali zakrętów. Segregacja fizyczna na skrzyżowaniach może mieć formę betonowego słupka lub większej wysepki. Dodatkowo segregacja pełni rolę informacyjną, zwracając uwagę kierowców na fakt istnienia drogi rowerowej pod prąd. Druga metoda polega tylko na zmianie oznakowania pionowego i jest stosowana w przypadku węższy ulic, gdzie nie ma możliwości wyznaczenia pasa szerokości min. 1,5 m z powodu miejsc parkingowych dla samochodów lub innych przyczyn.
      
       Gdzie w Elblągu pojawią się takie pasy rowerowe?
       Kończą się obecnie prace projektowe nad wytyczeniem kontrapasa na ul. Wspólnej i części ul. Kościuszki na odcinku od ul. Wspólnej do skrętu w lewo do ,,miasteczka szkolnego’’ na ul. Saperów. Powstanie w ten sposób łącznik od ul. Sienkiewicza skracający drogę dla rowerzystów do domu studenckiego na ul. Wspólnej, do stadionu na ul. Agrykola i do celu wielu rowerowych podróży czyli ,,miasteczka szkolnego’’ oraz znajdujących się przy ul. Saperów urzędów.
       W następnej kolejności za pomocą kontrapasów chcemy zlikwidować ,,wąskie gardła’’ na trasach podróży elbląskich rowerzystów, takie jak np. ulica Kosynierów Gdyńskich, Kręgielna, Okrężna, Kolejowa, Podchorążych itd.
       Nowa organizacja ruchu będzie z pewnością wymagała zmiany przyzwyczajeń elbląskich kierowców oraz nauczenia się współdzielenia przestrzeni na jezdni z rowerzystami. Rowerzyści zaś bez obaw i zgodnie z przepisami powinni korzystać z nowego rozwiązania, które poprawi komfort jazdy i skróci czas ich przejazdu.
      
       Zobacz mapki.
      
      
Urząd Miejski w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • No i znowu ograniczą milicji wystawianie mandatów za jazdę rowerem tym razem pod prąd. Ehhhhh. A propos, zauważyliscie że milicja nie zwraca już uwagi na rowerzystów ani nie robi żadnych łapanek, nagonek czy spotkań z młodzierza w tym kierunku ? Chyba bardzo nieopłacalny interes mandatowy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerowiec(2012-09-05)
  • Pewnie, zróbmy pasy dla rowerów bo droga za szeroka. Chodnik byście dostosowali do ruchu rowerowego a nie ułatwiacie zwiększoną liczbę wypadków z rowerzystami.
  • do tego powyżej: przestań jęczeć.
  • Jęczeć to będą rowerzyści pod kołami.
  • Raczej to będą Bikepasy tak jak są Buspasy dla autobusów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Generallo(2012-09-05)
  • rowerowcu -" milicja " nie robi spotkań z "młodzierzą", ale policja z młodzieżą robi.
  • kontrapas na ul. Wspólnej. .. po prawej wąski chodnik, po lewej sznur zaparkowanych aut i wąsko że ciężko autobus przecisnąć a teraz jeszcze będzie rowerzysta zapindalał pod prąd. .. bardzo mądry pomysł. .. a co do Kościuszki to już widzę jak kierowcy tłoczą się na jednym pasie bo drugi jest zajęty przez pas rowerowy-marzenia he he, nie z tą mentalnością za fajerą. pozdrawiam i mimo wszystko życzę powodzenia w realizacji pomysłu. busdriver
  • Jeżeli jadąc rowerem tą drogą jednokierunkowa tj. samochody będę musiał zjechać na wyznaczony pas dla rowerzystów to wydaje mi się to porażką. Pewnie zastosują zakaz ruchu rowerów bo nie wyobrażam sobie samochodów lawirujących pomiędzy rowerzystami
  • Skoro to będą kontrpasy to rowerzyści będą karani za jazdę na nich pod prąd?
  • dlaczego nie skończą jednej sprawy a już biorą się za następną? miała być droga rowerowa w ciągu ulicy Grunwaldzkiej, nowe miasteczko rowerowe na Kościuszki i cicho sza, miała być, miała być, miała być i nie ma, za to mamy mieć kontrpasy czyli odmalowany kawałek asfaltu w zupełnie innym miejscu no bo na dzień bez samochodu trzeba coś ludziom pokazać, na marginesie, kontrpasy są bezpieczne ale tylko na prostych odcinkach jednokierunkwoych, tam gdzie są zakręty i ograniczona widoczność nie stosuje się kontrpasów bo to bradzo niebezpieczne rozwiązanie, jak widać w Elblągu nikt nie ma pojęcia o tych wydawałoby sie podstawowych sprawach i bawi sie kosztem bezpieczeństwa rowerzystów
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kontra kontrpas(2012-09-05)
  • to dlaczego rowerzyści jezdzą po jezdni pomimo istniejących drug rowerowych obok ? Kierowca samochody widząc obok chodników drogi rowerowe nie jest przygotowany z za poprzedajacego go samochodu wyłoni sie rowrzysta na jezdzni, jest bardzo niebezpieczne i dlaczego policja widzac takich rowerzystow nie interweniuje ?!
  • Jestem kierowcą i zarazem rowerzystą pochwalam to co robi się dla rowerzystów, troche kultury kierowcy i wyrozumiałości a wszystko bedzie ok, tak i ze strony rowerzystów. Zaznaczam nie jestem zwolennikiem P. Nowaczyka obiektywnie patrze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Jagoarr(2012-09-05)
Reklama