UWAGA!

Nowy rok, duże zmiany

 Elbląg, Nowy rok, duże zmiany
fot. WS

 Nowe zasady egzaminowania, czasowe prawo jazdy, a młody kierowca pod specjalnym nadzorem. Po co? Po to, aby było bezpieczniej. Początek nadchodzącego roku to przede wszystkim zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy.

 5 stycznia 2011 roku została uchwalona przez Sejm ustawa o kierujących pojazdami. Jednym z głównych jej celów jest dostosowanie prawa polskiego do wymogów Unii Europejskiej. Ustawa o kierujących na nowo reguluje zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad ośrodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorami, egzaminatorami oraz samymi kierowcami. Wejdzie ona w życie 19 stycznia 2013 r.
      
       Koniec z nauką na pamięć
       – Jedną z nowości, której wszyscy się obawiają są nowe zasady przeprowadzania części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy – mówi Zbigniew Lichuszewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu. – Dla każdej kategorii prawa jazdy test będzie składał się z części podstawowej, która dotyczyć będzie wiedzy ogólnej. System wygeneruje 20 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym filmy, sytuacje lub zdjęcia. Na przeczytanie pytania i ocenę sytuacji osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund czyli łącznie do dyspozycji ma 35 sekund. Wyboru dokonuje się pomiędzy odpowiedzą „tak” lub „nie”. Po rozwiązaniu 20 pytań następuje część specjalistyczna dotycząca wiedzy szczegółowej odnośnie poszczególnych kategorii. System wygeneruje 12 pytań w czasie rzeczywistym, zawierającym zdjęcia lub pytania. Na przeczytanie pytania i udzielenie odpowiedzi zdający ma 50 sekund, wyboru dokonuje się spośród trzech podanych odpowiedzi, z czego tylko jedna jest poprawna. Osoba egzaminowana będzie mogła poprawiać odpowiedzi zanim przejdzie do następnego pytania.
       Część podstawowa, dotycząca wiedzy ogólnej to pytania odnoszące się np. do techniki kierowania czy do udzielania pierwszej pomocy. Natomiast baza specjalistyczna to pytania dotyczące chociażby prędkości, które dla każdej kategorii są inne. Do każdego pytania zostanie przypisana odpowiednia liczba punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi, o różnych wartościach. Maksymalna suma punktów możliwych do uzyskania na egzaminie wyniesie 74. Osoba egzaminowana uzyska pozytywny wynik z części teoretycznej w przypadku uzyskania 68 punktów. Czas trwania egzaminu nie zmieni się.
       – Prawdą jest, że do tej pory sposób nauki i przyswajania wiedzy budził wiele wątpliwości. Często bowiem dochodzą do nas niepokojące sygnały, że w szkołach jazdy nie prowadzi się wykładów z części teoretycznej, podczas których kandydaci na kierowców powinni zapoznać się z przepisami prawa o ruchu drogowym, tylko wręcza się im dyskietkę z bazą pytań, których zdający uczą się na pamięć – dodaje Zbigniew Lichuszewski. – Dlatego też potencjalni kierowcy przychodząc na egzamin mają „wykute na pamięć” około 500 pytań i te egzaminy zdają. Obowiązująca od 19 stycznia 2013 roku nowa baza pytań będzie powiększona. Ustawodawca przewiduje, że w bazie znajdzie się 1200 różnych pytań, która będzie cały czas rozbudowywana. Ma to przede wszystkim spowodować zmianę sposobu szkolenia teoretycznego, a przede wszystkim ograniczyć prowadzenie nauki wyłącznie pod kątem egzaminu tj. pamięciowego opanowywania testów egzaminacyjnych.
      
       Młody kierowca pod szczególnym nadzorem

       Dodatkowo szykują się zmiany dotyczące tego, co nastąpi po uzyskaniu prawa jazdy. Po zdanym egzaminie na kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E lub T prawo jazdy zostanie wydane na okres 15 lat, pozostałe, wyższe kategorie zostaną wydane na 5 lat, jednak nie dłużej niż na okres wynikający z orzeczenia lekarskiego i orzeczenia psychologicznego.
       Osoba, która uzyska uprawnienia po raz pierwszy, tzw. młody kierowca musi wiedzieć, że ustawodawca wprowadza dla niej okres próbny. Taka osoba między 4. a 8. miesiącem od uzyskania uprawnień musi przejść dodatkowo kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzony w formie dwugodzinnych zajęć o charakterze teoretycznym (koszt: 100 zł). Ponadto kierowca ten będzie musiał odbyć jednogodzinne praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym, kosztujące 200 zł. Szkolenie ma na celu uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nadmiernej i niedostosowanej do warunków prędkości oraz kształtowanie postawy defensywnej u osoby szkolonej.
       W przypadku, gdy tzw. młody kierowca nie odbędzie w terminie owych szkoleń,
       starosta z urzędu wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu jego prawa jazdy. Ponadto w okresie próbnym, przez pierwsze 8 miesięcy, kierowca będzie zobowiązany do kierowania pojazdem oznaczonym z tyłu oraz z przodu białą nalepką z zielonym symbolem liścia klonowego. W okresie próbnym, przed upływem 8. miesiąca od wydania prawa jazdy kierowcy zabrania się przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i na drodze ekspresowej dwujezdniowej. Dodatkowo dokładnie w tym okresie „młodemu kierowcy” nie wolno podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B. Całkowity okres próbny potrwa 2 lata. Starosta wyda decyzję o przedłużenie okresu próbnego o kolejne 2 lata, jeżeli w trakcie jego trwania kierowca popełni 2 wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, stwierdzone mandatami karnymi lub prawomocnymi wyrokami sądów. Przez cały okres próbny kierowca będzie poddany szczególnemu nadzorowi. W sytuacji popełnienia w tym okresie trzech wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji starosta wyda decyzję administracyjną o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdami.
      
       Kursanci szturmują OSK
       Czy w związku ze zmianami, które wejdą w życie w przyszłym roku już teraz widać zwiększony ruch w elbląskich Ośrodkach Szkolenia Kierowców?
       – Zauważyliśmy od pewnego czasu zwiększone zainteresowanie, ta fala już ruszyła, ale wydaje mi się, że tak naprawdę klienci zaczną „budzić się” w październiku – wyjaśnia właściciel jednej z elbląskich szkół nauki jazdy. – Kandydaci boją się zmian, ale przede wszystkim boją się cen, uważają, że one wzrosną. Ponadto ludzie obawiają się wzrostu negatywnych wyników egzaminów teoretycznych. Wcześniej, każdy mógł dowiedzieć się, chociażby od znajomego, jak wygląda ten system zdawania, a teraz nastąpi poważna zmiana, której obawiają się zainteresowani.
       – Jest większe zainteresowanie, pojawia się zdecydowanie więcej kursantów, którzy obawiają się egzaminu z części teoretycznej. Podobnie było w zeszłym roku, kiedy pojawiło się pierwsze hasło, zmiany te nie weszły, zostało prawnie przesunięte – dodaje kolejny właściciel elbląskiej szkoły jazdy. – Moim zdaniem nie będzie to aż tak trudne, gdyż będzie to test jednokrotnego wyboru. Zatem jeśli ktoś uczestniczy w wykładach to nie sądzę, aby miał problemy z zaliczeniem tego testu.

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • to złodzieje z word-ów zacierają ręce na tani, łatwy i nikczemnie podstępny zarobek
  • ciekawe czy znowu opracują totalnie kretyńskie pytania jak to ma miejsce do tej pory nastawione nie na logike tylko na ujeb. .nie egzaminowanego
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    WORD=EGZAMINACYJNY MORD(2012-09-25)
  • Proszę oto prawda o nowych egzaminach migielicz.pl ZŁODZIEJE I KUR.Y !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    16 LATEK(2012-09-25)
  • A moim zdaniem to młodzi kierowcy są temu winni. Wsiądzie taki jeden z drugim i zapi3rdala. Potem wypadki i wypadki. Ale nie ma co ukrywać, że znaleźli lukę do wyciągnięcia niezłej kasy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Młody kierowca(2012-09-25)
  • egzaminatorzy powinni zdawać też egzaminy ito co dwa lata w tedy zobaczymy ile z tych ludzi zostanie w grupie co zdali
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    karol57(2012-09-25)
  • dlaczego młodzi kierowcy? młodzi jeżdżą bezpieczniej jak Ci staży ! wymuszają pierszeństwo, zajeżdżają drogę, a Ci z tir-ów to już wg Cepy!!! dla mnie to jest bezsensu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    womandriver(2012-09-25)
  • Różne ograniczenia dla różnych kierowców = setki tysięcy dodatkowych manewrów wyprzedzania na naszych drogach, które jest praktycznie najbardziej niebezpiecznym manewrem. .. rzeczywiście super pomysł na poprawę bezpieczeństwa.
  • Przeczytajcie o zdanie ludzie: " Starosta wyda decyzję o przedłużenie okresu próbnego o kolejne 2 lata, jeżeli w trakcie jego trwania kierowca popełni 2 wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, stwierdzone mandatami karnymi lub prawomocnymi wyrokami sądów. " i powiedzcie gdzie tu logika :p
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    nonsens(2012-09-25)
  • wORD RZĄDZI do tego jeszcze pozwolenie od księdza dobrodzieja i będzie już wszystko
  • No i po co prawko, stres, nerwy, szkolenia. Bez niego tez da sie jeździć?
  • Brak komentarza
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Brak komentarza(2012-09-25)
  • Zielony liść. .. ??? na tyłku sobie go przyklejcie !!!
Reklama