UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

PortEl testuje: Z elektroniczną wizą do obwodu

 
Elbląg, Na wjazd do Polski czekaliśmy ponad dwie godziny
Na wjazd do Polski czekaliśmy ponad dwie godziny (fot. RG)

Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce działają bezpłatne elektroniczne wizy do obwodu kaliningradzkiego, które od lipca wprowadziła Rosja dla obywateli kilkudziesięciu krajów, w tym Polski. Oto nasze wrażenia.

Na początek czeka nas przeprawa przez internetową stronę https://evisa.kdmid.ru. Polskiej wersji językowej nie ma, wybieramy więc angielską (jest jeszcze rosyjska). Rejestrujemy się do systemu (podając maila i hasło) i tabelka po tabelce wypełniamy dane. Rosyjski MSZ pyta nas nie tylko o numer paszportu, datę urodzenia, płeć i narodowość. Chce też wiedzieć, kiedy ostatnio byliśmy w Rosji, kiedy przewidujemy nasz przyjazd i gdzie dokładnie będziemy nocować podczas pobytu w obwodzie. My nocować nie będziemy, ale i tak musimy tę informację podać. - Najlepiej wybrać jakiś hostel ze strony booking.com, wpisać jego dane i będzie ok – radzi znajomy. Tak też robimy.

Najwięcej problemów sprawia nam załadowanie do formularza zdjęcia. Okazuje się, że zeskanowane zdjęcie paszportowe nie spełnia wymogów. „twarz jest za blisko, rozmiar zdjęcie niewłaściwy” - informuje nas komputerowy system wizowy.

Na ratunek przychodzi redakcyjny grafik, który przerabia zdjęcie zgodnie z wytycznymi podanymi przy linku do załadowania zdjęcia. Wniosek? Przy wykonywaniu zdjęć do paszportu koniecznie poproście fotografa o elektroniczną wersję waszej fotki. Oszczędzicie czas i nerwy.

Wypełnianie formularza, nie licząc przygód z załadowaniem zdjęcia, trwa kilka minut. Na koniec system przyznaje numer naszego wniosku (warto go wydrukować lub zapisać) informując, że możemy w każdej chwili sprawdzić status naszego wniosku. Jednocześnie na podany przy rejestracji mail przychodzi automatyczna wiadomość, że procedura przyznania wizy została rozpoczęta. Na wizę czekamy trzy dni. Dostajemy ją mailem, wystarczy ją wydrukować i szykować się do podróży. Normalnie XXI wiek!

Wybierając się do obwodu sprawdzamy dokładnie wszystkie przepisy dla podróżujących samochodem. Paszport – jest, wiza – jest, OC auta – jest. Ale potrzeba jest jeszcze: zielona karta (większość ubezpieczycieli aut wydaje ją bezpłatnie), ubezpieczenie podróżnych do 30 tys. euro na głowę (koszt 15 zł od osoby). Sprawdzamy także, czy w aucie mamy ważną gaśnicę i apteczkę. I w drogę!

Granicę z obwodem kaliningradzkim przekraczamy w Grzechotkach około godz. 10. Na przejściu granicznym pustki. Strażnik graniczny z poważną miną od razu zwraca nam uwagę, że nie wyłączyliśmy silnika i podjechaliśmy za daleko. - Wizy macie? - pyta. Zagląda do auta, oddaje paszporty i możemy jechać.

  Elbląg, Tak wygląda fragment elektronicznej rosyjskiej wizy
Tak wygląda fragment elektronicznej rosyjskiej wizy

Po stronie rosyjskiej kolejki też nie ma. Na pierwszej bramce dostajemy słynną „kartoczkę”, czyli kawałek plastiku (dostajemy w kolorze żółtym), której nie wolno nam zgubić. Od lat zachodzimy w głowę, po co Rosjanie stworzyli ten system z karteczkami. Pokazujemy ją przy odprawie, potem musimy oddać na bramce wjazdowej do obwodu.

Większość rosyjskich pograniczników na zmianie w odprawie celno-paszportowej stanowią kobiety. Procedura podobna jak po polskiej stronie: otworzyć samochód, pokazać paszporty i wizy. Nikt nie sprawdza, czy mamy zieloną kartę i ubezpieczenie podróżnych. Po chwili niespodzianka: musimy zjechać na bok i wypełnić deklarację celną. Mimo że nic nie przewozimy.

Cierpliwie czekamy. Nikt nie podchodzi. W końcu sami pytamy nieśmiało, gdzie te deklaracje. Nie dali? Czekajcie. Dostajemy dwa druki w języku rosyjskim, na ścianie budynku wzory, jak wypełnić. Są po rosyjsku, niemiecku i angielsku. Polskiego odpowiednika nie ma. Pytania: czy jadą z nami dzieci, jeśli tak, to ile (nie mamy). Jakie towary przewozimy (żadnych), ile bagaży (jeden), jakiej marki jest auto, kiedy zostało wyprodukowane, jaki ma numer identyfikacyjny, ile jest warte (to koniecznie w euro). Deklaracje, jak się okazuje, wypełnia tylko kierowca i to w dwóch egzemplarzach. Drugi, po przystawieniu pieczątek, otrzymujemy z powrotem. Celnik robi ksero naszych dokumentów i każe się pod nim podpisać. - Podajcie też numer telefonu – mówi.

- Po co?

- Potrzebny.

Kilkanaście minut później na nasz telefon dzwoni nieznany rosyjski numer. Nie odbieramy. Za kilka minut dzwoni ponownie. Oddzwaniamy na niego, ale już po polskiej stronie, bo ceny połączeń w obwodzie wysokie. Dodzwonić się nie sposób. Do tej pory nie mamy pojęcia, o co chodziło z tym numerem telefonu. Może ktoś z Czytelników wie, po co rosyjskim celnikom to potrzebne?

W obwodzie kaliningradzkim spędzamy około pół godziny. Jedziemy na jedną z najbliższych stacji. Paliwa nie tankujemy, alkoholu i papierosów nie potrzebujemy, za to kupujemy rosyjskie słodycze. Wyśmienite! Szczególnie czekoladowe z kokosem i orzechami.

W doskonałych nastrojach wracamy do Polski. Mija dopiero półtorej godziny od naszego pojawienia się na granicy. Okazuje się, że cieszymy się przedwcześnie. Po rosyjskiej stronie odprawa idzie jak z płatka. Nie ma kolejki, pogranicznicy sprawnie obsługują podróżnych. Nikogo nie dziwi, że tak szybko wracamy. Przejeżdżamy na polską stronę i tu zaczynają się schody. W ciągu kilkudziesięciu minut kolejka aut zaczyna lawinowo rosnąć. I wcale nie dlatego, że na przejściu trwają drobne prace budowlane. Mamy wrażenie, że to celowe działanie polskich pograniczników.

Najpierw stoimy godzinę po szlabanami, które otwierają się raz na kilkanaście minut, by przepuścić sznur aut w stronę przejścia. Kolejną godzinę spędzamy już na przejściu. Odprawa wlecze się niemiłosiernie, mimo że otwartych jest pięć bramek, ale pograniczników zbyt wielu nie widać.

W końcu nasza kolej.

- Alkohol, papierosy przewozicie?

- Nie. Tylko cukierki.

- Cukierki? - pyta zdziwiona celniczka. - Paliwa ile tankowaliście?

- Nic.

- Jak to nic? Muszę coś wpisać do systemu!

- To wpisze pani 10 litrów – dodajemy.

Po sprawdzeniu auta i dokumentów wreszcie możemy wrócić do Elbląga... Z przejścia granicznego wyjeżdżamy o godz. 14. Po ponad dwóch godzinach oczekiwania na odprawę po polskiej stronie...

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Prawdziwy patriotyczny bogobojny PISowiec czuje niepohamowany wstręd do Rosji u uniżenie na kolanach do USA.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    32 43
    (2019-09-20)
  • Panie Rafale, na drugiej stacji paliw od przejścia granicznego jest paliwo o jakości wręcz wzorcowej, - zarówno ON jak i PB. Trzeba było zatankować pod korek, do tego 10 litrów w baniaczek i był by Pan 150 zł do przodu. Piszę to całkiem poważnie. Na tamtej stacji paliw handlarze paliwem nie tankują bo za drogo dla nich ( 10 groszy na litrze :) ), ale już tam gdzie kupiliście cukierki to zdecydowanie odradzam tankowanie bo to nie powinno się nazywać paliwem. POZDR\WIAM.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 1
    (2019-09-20)
  • Karteczki na wjeździe ruskie dają w różnych kolorach a nie tylko żółte - to zależy od ilości osób w aucie - przy wyjeździe ilość osób musi się zgadzać z kolorem karteczki. Deklaracje celna są trochę upierdliwe, ale oni też mają swoją unię euroazjatycką Putina i to wiąże się z biurokracją jak w UE. Na wjeździe do ruskich też bywają kolejki zagranicznych aut - bo swoich odprawiaja szybko na oddzielnym pasie. Z kolei przy powrocie do PL albo strasznie się obijają albo jest ich tam za mało i mają za dużo unijnych procedur narzuconych, co wydłuża czas powrotu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 1
    (2019-09-20)
  • ojoj. szkoda, że po naszej stronie nie klęczeli i ziemi nie całowali. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 16
    (2019-09-20)
  • I która ze stron jest mniej. .. gramotna?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17 1
    (2019-09-20)
  • JEŁOPIE 17 września mówi ci to coś?.Jełopie a Katyń,Miednoje mówi ci to coś?Jełopie może wywózki na Sybir mówią ci coś?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    13 51
    (2019-09-20)
  • No ale genialny Jarek K zlikwidował, a to znowu można jeździć, nie będzie z akcyzy paliwowej kasy dla Toruńskiego Boga! To tak nie może być, wykopcie może rów zamiast przejścia, PISowcy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    36 20
    (2019-09-20)
  • Jeszcze bardziej uprościć i żyć po sąsiedzku ras dobrze raz focha strzelić ale granic nie zamykać
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34 3
    jank(2019-09-20)
  • Dzicz. Dlatego tam nie jezdze
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    11 35
    Beniuu(2019-09-20)
  • Te kawałki tekturki są wprowadzone można powiedzieć od jakiegoś czasu. Za czasów MRG ich nie było, później, po zawieszeniu MRG też nie. Jeśli jedzie się okazyjnie, jednorazowo lub rzadziej niż 30 dni trzeba wypełniać w Rosji deklaracje. Jeśli ma się normalną wizę i jeździ częściej niż 30 dni dostaje się tzw. "trzydziestkę" i rosyjski celnik skanuje ją, podbija pieczątką i można jechać, całość trwa wtedy kilkanaście sekund. Co do wyjazdu u nas - witamy w Polsce, granicy Unii i strefy Schengen! :) Taka sytuacja utrzymuje się już ok 2 lat. "Nasi" robią wszystko w takim tempie, że chyba podróżni nie znający kompletnie tego całego ich systemu sami odprawili by się szybciej. Wszystko jest po złości, długo, "spokojnie". Ile razy była sytuacja, że przede mną 5 aut, które można odprawić łącznie w 20 minut (kiedyś tak to właśnie wyglądało) a czekało się 20 minut, zanim odprawiono 1 auto (x 5 = 100 minut). P. S. Rzeczywiście, trzeba było zatankować pod korek na 2 stacji od granicy, super ON, super benzyna, bez bio gówna itd. i po 3 PLN / litr;)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    24 3
    Turysta(2019-09-20)
  • Sam Jełopem jesteś, nie obrażaj!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    16 6
    (2019-09-20)
  • Ten co wyzywa od jołopa te daty są ważne, ale to nie znaczy że mamy ciągle wrogo żyć do zwykłych obywateli, powiedz to naszym co mieszkają w RFN i nie wyzywa się nikogo w dyskusji. Młodzi już mają inne spojrzenie na te sprawy swiat dla młodych jest na otwarcie ręki i to już raczej sie nie zmieni. I po co się denerwować
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34 2
    Europa(2019-09-20)
Reklama