UWAGA!

Rowerem trzeba gdzieś jeździć

Szlaki rowerowe powinny mieć charakter przygodowy, bezpieczny, umożliwiający kontakt z przyrodą i rolnictwem, zapewniać widoki oraz uprawianie turystyki rowerowej w odpowiednim zdrowym klimacie...

W obszarach rolniczych warunki te spełniane są w strefach brzegowych lasów i zadrzewień śródpolnych, w strefach brzegowych rzek i jezior oraz na koronach i w podnóżach skarp i stoków i właśnie w tych strefach proponuje się głównie projektowanie tras rowerowych.
     W miarę możliwości trasy należy prowadzić po istniejących ścieżkach i drogach polnych, drogach lokalnych o małym nasileniu ruchu kołowego. Jeżeli zaistnieje konieczność czy potrzeba prowadzenia szlaków rowerowych wzdłuż dróg publicznych o średnim i dużym nasileniu ruchu samochodowego, należy je budować za rowami, od strony pól.
     System tras rowerowych powinien mieć połączenia ze szlakami turystyki samochodowej, kolejowej i wodnej w zorganizowanych miejscach w postaci parkingów, przystani, bazy noclegowej i żywieniowej.
     Do budowy dróg należy stosować materiały naturalne, mineralne w miarę możliwości miejscowe. W większości wypadków wystarczy wyrównać nawierzchnie istniejących dróg polnych i zastosować odpowiednie nakładki mineralne np. na terenach o glebach gliniastych wystarczy dodać kruszywa w postaci pospółki czy drobnego żwiru, na terenach o glebach piaszczystych warstwę wierzchnią związać za pomocą mieszanki glinki z odpowiednimi kruszywami. Tak przygotowane drogi wymagają okresowej prostej konserwacji polegającej głównie na wyrównaniu i wałowaniu - najczęściej po okresach zimowych lub po zakończeniu intensywnych prac polowych.
     Przy trasach należy odpowiednio urządzać miejsca postojowe i wypoczynku, schronienia w postaci zadaszeń i chat nawiązujących do charakteru architektury regionalnej, miejsca biwakowania i pola namiotowe. Urządzenia tego rodzaju powinny znajdować się w miejscach o wysokich walorach krajobrazowych, na terenach dostępnych, pozornych nieużytkach lub użytkach ekologicznych. W miarę potrzeby miejsca te można zaaranżować posadzeniem drzew, krzewów i założeniem odpornych upraw.
     Baza noclegowa powinna być również organizowana w wybranych gospodarstwach, w postaci kwater, małych pensjonatów, często w połączeniu z agroturystyką.
     Konieczna jest, zatem dobra, widoczna i pełna informacja o tych urządzeniach, jak również o innych atrakcjach turystycznych, bazie noclegowej, miejscowościach, połączeniach z innymi szlakami turystycznymi w skali miejsca i regionu. Informacja w postaci głazów kamiennych, solidnych słupów i tablic z trwałymi napisami powinna być lokalizowana na skrzyżowaniach i rozjazdach oraz w miejscach postoju czy wypoczynku.
     Urządzenia chwilowego odpoczynku należy sytuować w atrakcyjnych miejscach, co ok. 5 km a główne punkty bazy noclegowo-żywieniowej w odległości nie większej niż 35 km.
     To tylko kilka kanonów konstruowania koncepcji tras rowerowych, - dla których teren Naszej Pięknej Małej Ojczyzny jest wręcz wymarzony. Zobaczcie sami - zachęcam.
AborygenMiejscowy

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Trasy rowerowe międzynarodowe. Przez obszar Polski Północnej w projekcie Euro Velo znalazła się trasa nr 10 "Hanzeatycka" - to trasa wokół Bałtyku przechodząca przez St. Petersburg - Helsinki - Sztokholm - Ystad - Kopenhaga - Świnoujście - Gdańsk - Kaliningrad - Kłajpedę - Rygę - do St. Petersburga. W nawiązaniu do programu Euro Velo oraz do istniejącej sieci ścieżek rowerowych Europy zachodniej powstał projekt Europejskich Tras Rowerowych Polski Północnej, biorących początek na granicy polsko - niemieckiej i prowadzących do granicy na wschodzie Polski z Litwą i Obwodem Kaliningradzkim. W projekcie tym uwzględniono 2 warianty przebiegu korytarzy ścieżek międzynarodowych przez obszar Polski Północnej: trasa nadmorska oraz trasa Tysiąca Jezior Północnych.
  • Rowerowa trasa nadmorska. Na terenie Polski trasa prowadzi od Świnoujścia terenem nadmorskim, przechodzi przez Światowy Rezerwat Biosfery w okolicach Łeby, półwysep Helski, Władysławowo, dalej prowadzona jest wariantowo przez Kaszuby lub drogę nadmorską z Gdańska na Mierzeję Wiślaną. Na teren Warmii i Mazur wchodzi z kierunku Malborka - (wariant prowadzony przez teren Kaszub), dalej przebiega przez Żuławy Wiślane, Elbląg, Wysoczyznę Elbląską, Frombork, Braniewo do Kaliningradu.
  • Rowerowa Trasa Tysiąca Jezior Północnych. Trasa z zachodu Europy wprowadzona na teren Polski w Choszcznie wiąże Pojezierze Pomorskie /przebiega przez Czaplice, Gryfino, Szczecinek, Bory Tucholskie/ z Pojezierzem Mazurskim , na które wkracza po przekroczeniu Pojezierza Chełmińsko - Dobrzyńskiego i Iławskiego. Na obszarze województwa Warmińsko - Mazurskiego trasa ta prowadzona jest przez Iławę, Ostródę, Olsztyn, Lidzbark Warmiński, Kętrzyn, Węgorzewo, Gołdap w kierunku Litwy i Białorusi. Na obszarze Województwa Warmińsko - Mazurskiego uzupełnieniem tras międzynarodowych są: warianty trasy Tysiąca Jezior Północnych: - na odcinku Węgorzewo - Giżycko - Gołdap. - na odcinku Iława - Lubawa - Olsztynek - Olsztyn. · odgałęzienia od trasy Tysiąca Jezior Północnych: - z Lidzbarka Warm. w kierunku przejścia granicznego w Bezledach do Kaliningradu, - z Olsztyna przez Szczytno, Pisz i Augustów w kierunku Białorusi. SLAK Bociani, szlak nadgraniczny wiążący trasę nadmorską z trasą tysiąca Jezior Północnych. Biegnie on z Braniewa, przez Pieniężno, Sępopol do Węgorzewa.
  • Na obszarze województwa Warmińsko - Mazurskiego zaprojektowano 1.034 km tras międzynarodowych, w tym 275 km przebiega po drogach utwardzonych, 169 km po nieczynnych torowiskach, a pozostałe odcinki przebiegają po nieutwardzonych drogach.
  • Trasy międzyregionalne Na obszarze województwa zostały one poprowadzone tak, aby zapewnić powiązanie Warmii i Mazur z przyległymi województwami oraz zapewnić spójność tras międzynarodowych na naszym obszarze. Poprowadzone zostały przez tereny o różnorodnym bogactwie kulturowym i przyrodniczym. Łączna długość zaprojektowanych tras na obszarze województwa wynosi 1.160km, w tym po drogach utwardzonych 247km, po nieczynnych torowiskach 119km.
  • - trasa Mława - Działdowo - Dąbrówno - Samborowo - Zalewo - Kanał Elbląsko Ostródzki - Elbląg umożliwia powiązanie Mazowsza, części zachodniej województwa Warmińsko - Mazurskiego z obszarem nadmorskim - trasa Suwałki - Stare Juchy - Orzysz - Mikołajki - Mrągowo - Biskupiec - Olsztyn umożliwia powiązanie Suwałk z Olsztynem, a poprzez trasę międzynarodową Olsztyn - Iława umożliwi przejazd z zachodu na wschód i środkową część województwa. - trasa Działdowo - Nidzica - Szczytno wiąże Mazowsze z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi
  • - trasa Myszyniec - Szczytno - Biskupiec - Lidzbark wiąże rejon Kurpi z przejściem granicznym w Bezledach oraz terenami nadmorskimi - trasa Księży Lasek (Myszyniec) - Rozogi - Pisz - Orzysz - Giżycko wiąże rejon Kurpi i Mazowsza z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi - trasa Ruciane Nida - Mikołajki - Ryn - Giżycko wiąże ze sobą trasy międzynarodowe wzdłuż Wielkich Jezior Mazurskich
  • - trasa Karwica - Ruciane Nida - Mrągowo - Święta Lipka - Kętrzyn - Garbno - Drogosze - Mołtajny zapewnia spięcie trzech tras rowerowych międzynarodowych - trasa Stare Juchy - Ełk - Krzywe - Boryny - Augustów umożliwia przejazd w rejon Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz w rejon Pojezierza Augustowskiego z kierunku Wielkich Jezior Mazurskich - trasa Lidzbark W. - Orneta - Pasłęk - Dzierzgoń - Malbork wiąże w części północnej województwa Malbork, obszar Kanału Elbląsko - Ostródzkiego z międzynarodową trasą Olsztyn - Lidzbark W., a pośrednio kieruje ruch w rejon Wielkich Jezior Mazurskich
  • - trasa Worlity - Morąg - Orneta - Pieniężno wiąże trasę międzynarodową Olsztyn - Iława z przejściem granicznym w Gronowie - trasa Szeląg - Ostróda - Mielno obsługuje obszar Parku Krajobrazowego. Jest łącznikiem pomiędzy trasą międzynarodową Iława - Olsztyn , a jej wariant prowadzony jest przez Pola Grunwaldzkie - trasa Nidzica - Brzeźno wiąże Mazowsze z Olsztynem poprzez trasę międzyregionalną Działdowo - Szczytno i międzynarodową Iława - Olsztyn
  • - trasa Mrągowo - Ryn wiąże te dwa ważne ośrodki turystyczne w rejonie Pojezierza Mrągowskiego i Wielkich Jezior Mazurskich - trasa Rakowice - Nowe Miasto Lubawskie - Brodnica wiąże województwo z Toruniem - trasa Pisz - Kolno wiąże województwo z obszarem zachodnim Podlasia (Łomża) - trasa Iława - Biskupiec - Grudziądz wiąże województwo z Grudziądzem.
  • Parametry techniczne ścieżek rowerowych. Szerokości ścieżek rowerowych powinny wynosić zgodnie z warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43 z 14.05.99 roz.9): - 1,5 m - gdy jest ona jednokierunkowa, - 2,0 m - gdy jest ona dwukierunkowa, - 2,5 m - przy łączeniu ruchu pieszego i rowerowego. Szerokości ścieżek rowerowych należy ustalać indywidualnie, jeżeli oprócz ruchu rowerowego pełni ona inne funkcje. Pochylenie podłużne nie powinno przekraczać 5%. W wyjątkowych wypadkach dopuszcza się pochylenie większe niż 15%. Pochylenie poprzeczne powinno być jednostronne i wynosi 1% do 3%, w zależności od rodzaju nawierzchni i powinno umożliwiać spływ wody opadowej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Asfaltownik(2002-02-25)
  • Oznakowanie. Dla zapewnienia rowerzyście bezpieczeństwa należy trasy rowerowe oznakować zgodnie z wymaganymi przepisami dotyczącymi znaków i sygnałów drogowych (Roz. MTiGM oraz SWiA nr 622 z dn. 21.06.1999r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dz.U. nr 58).
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Pachołek(2002-02-25)
Reklama