UWAGA!

Pogranicznicy odejdą?

Komendant Warmińsko - Mazurskiej Straży Granicznej planuje likwidację oddziału SG w Elblągu.

Jak mówi rzecznik Straży major Franciszek Jaroński, plany mają dopiero wstępny charakter i związane są z nikłym ruchem na morskim przejściu granicznym przy elbląskim porcie i we Fromborku.
     Przypomnijmy, przejście w Elblągu ustanowione zostało w związku z ożywioną działalnością portu w czasach, kiedy Halex sprowadzał rosyjski węgiel, z chwilą upadku firmy czasy prosperity skończyły się.
     - Już kiedy dwa lata temu przejmowaliśmy placówkę w Elblągu zajęcia dla naszych funkcjonariuszy było niewiele, a teraz nie ma jej prawie wcale. Tymczasem utrzymanie budynku i etatów kosztuje - mówi major Jaroński.
     Plany regionalnego dowództwa Straży są takie, by sprawy prowadzone przez elbląskich funkcjonariuszy prowadziła placówka w Braniewie.
     - Tak było zanim powstało nie do końca chyba potrzebne dziś przejście w Elblągu - przekonuje rzecznik.
     Prezydent Elbląga, Henryk Słonina uważa, że nie można dopuścić do likwidacji placówki pograniczników i deklaruje pomoc m.in. w utrzymaniu budynku i budowie mieszkań dla oficerów. Na piątek zapowiadane są rozmowy w tej sprawie władz miasta i szefa warmińsko-mazurskiej SG.
     Jak na te plany zareagują celnicy - będziemy informowali.
     
     ***
     
     Sprawa istnienia oddziału Straży Granicznej w naszym mieście to ważny przyczynek do losów Morskiego Portu w Elblągu. Port ten - jak chyba żaden inny na świecie - "uchodzi" do jeziora (głębokiego na 140 cm plus około 14 metrów mułu) i - z powodu kilkumiesięcznego czasem, zimowego zalodzenia Zalewu Wiślanego (gdzie te czasy, gdy niemieccy elblążanie mozolnie kruszyli lód, bo wiedzieli, że to klucz do ożywienia gospodarki) - odcięty od świata handlu. Ważne jest, że Elbląg może pochwalić się portem morskim. Mniej ważne, że nazwa ta sprawia, że jednostki, które niegdyś bez takich, jakich wymaga Morski Port formalności, pokonywały Zalew (który wtedy był jeszcze tak jak wciąż rosyjska część Zalewu kwalifikowany jako "wody śródlądowe"), dziś muszą opłacać pilotaż i wyższe opłaty portowe.
     Sprawa jest mocno konrtowersyjna - może chodzi o nazwę, a może o coś więcej. Zdaniem wielu, elbląskiego portu już nie ma. Mamy za to Urząd Morski i jego pracowników oraz placówki SG czy Urzędu Celnego, które dają zatrudnienie wielu osobom.
Joanna Torsh

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • W kategoriach racjonalnych, ekonomicznych i kosztotwórczych zamiar likwidacji placówki SG w Elblągu jest zasadny. Geneza powstania związana jest z Halexem a firma jest tylko jednym z barwniejszych puntów w historii miasta lat 90. Panie Prezydencie odpuśćmy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Ryszard Ochódzki(2002-01-16)
  • W Elblągu należy natychmiast zlikwidować Urząd Morski i przekwalifikować wody Zalewu Wiślanego z wód morskich na wody śródlądowe a pracy dla staży graniczneji celników będzie bardzo dużo. Obecnie Urząd Morski dyskryminuje jednoski rosyjskie handlowe i sportowe nie wpuszczajac ich na polskie wody. Prace może uzyskac kilkaset osób. Panie Prezydencie widać efekty pracy przeciwnika portu Elbląg członka Rady Nadzorczej , Ostrzegałem Pan Przewodniczącego Zgromadzenia Wspólników o destrukcyjnym działaniu tej osoby . Zamknięcie portu w Elblągu jest działanie przeciwko poprawie stosunków z Rosją czyli wystąpienie przeciwkoPanu Prezydentowi i rządowi. Gwarantuję społeczeństwu Elbląga , że likwidacja Urzędu Morskiego w Elblągu natychmiast ożywi Elbląg. Z poważaniem Polak to brzmi dumnie jeszcze.
  • Panie Prezydencie 11062001 roku pisał Pan do mnie , "sprawy dotyczące głębokości toru wodnego i bezpieczeństwa żeglugi nie leżą w kompetencji Zarzadu Portu Morskiego , a Urzędu Morskiego w Gdyni" Tylko z tego powodu wycofałem się z umowy z Rosjanami ,bo co innego piszcze Pan w uchwałach i na oficjalnej stronie portu Elbląg a co innego Pan robi. To Pan nie chce skomunalizować portu a jest Pan najważniejszą osobą w porcie.Prosze przedstawić społeczeństwu z jakich źrodeł finansowana jest administracja portu i liczne koncepcje opracowywane. Teraz chce Pan być arbitrem. Należy oczyścić tylko kilkaset metrów toru wodnego i ludzie będą mieli pracę. Proszę nie mówić ,że brakuje pieniędzy.Na oczyszczenie toru we Fromborku były ponieważ potrzebne były dla Zeglugi Gdańskiej. Ja naprawdę chcę tylko pracowac.Na temat portu wiem dużu ,aż za dużo. Z poważaniem Polak to brzmi dumnie jeszcze
  • Do Pani Torsh: Bardzo trafna konkluzja. Do przedmówcy Polak to brzmi dumnie: NIech się Pan podzieli swoja wiedzą z szersza publicznością.To co Pan pisze brzmi bardzo interesująco.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Poirytowany(2002-01-17)
  • Dzielę się następnymi informacjami. 1.Polskie władze nie wpuszczją na polski zalew jednostek rosyjskich sportowych, handlowych, turystycznych które mają uprawnienia do pływania po Zalewie Wislanym po stronie rosyjskiej. 2. Koszt transportu jednej tony towaru droga wodną wynosi 3 $ samochodem 15-25$. 3.Choć do portu w Elblągu prowadzi tor wodny z Kaliningradu o szerokości 120 m i głębokości 3,5 m nasze prawo/locja/ zabrania wpływac do portu w Elblągu o zanurzeniu większym niż 1,5 m a przy obniżeniu poziomu wody powyżej 0,5 m. Zarząd miasta Elbląg nie skomunalizował portu zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich i nie wiadomo kto rządzi . Na pewno wiadomo ,że przewodniczącym Zgromadzenia Wspólników Morskiego Portu Elbląg jest Pan Henryk Słonina Czy zamykjąc droge dla rosyjskich partnerów poprawimy stosunki z Rosją , czy poprawimy bilans płatniczy. Czy jeszcze dać następne przykłady. Polak to brzmi dumnie jeszcze
  • Panie Prezydencie Henryku Słonina,i co Pan na to? Niech się Pan lub któryś z Pana PRowców ustosunkuje do poruszanych tutaj kwestii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Poirytowany(2002-01-18)
  • Padly ciezkie zarzuty. Dzialanie niezgodne z interesem panstwa polskiego. czy sprawa moglyby sie zajac organy scigania??? moze media, nie tylko lokalne??? choc wierze ze takie dzialanie wladz portu jest na reke innym portom typowo morskim polozonym nad zatoka gdanska... :(
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    pROSiAczek(2002-01-19)
Reklama