UWAGA!

Prezydent stawia na terminal

Rozmowa z prezydentem Elbląga Henrykiem Słoniną.

Joanna Ułanowska-Horn: Jaki jest sposób na ożywienie elbląskiego portu?
     Henryk Słonina: Musi powstać terminal z prawdziwego zdarzenia. Zgłosiliśmy projekt budowy takiego uniwersalnego terminalu do programu Phare 2002. Gościliśmy ekspertów, którzy zapoznali się z naszym projektem. Uznali, że wniosek jest bardzo ciekawy. To pierwszy projekt z województwa warmińsko- mazurskiego inny niż dotychczasowe. Wszystkie do tej pory dotyczyły budowy dróg czy ochrony środowiska. Nowy terminal będzie miał wielkie znaczenie dla ożywienia portu i rozwoju działalności gospodarczej w regionie.
     
     J.U.: Jaki to miałby być terminal?
     H.S.: Uniwersalny: dla statków pasażerskich, towarowych oraz jachtów. Obecnie nasz port nie ma właściwie własnych nabrzeży poza Bulwarem Zygmunta Augusta. Terminal znajdzie się przed dwoma mostami, które ograniczają dojście do przygotowanych nabrzeży. Tam będzie można rozwijać cały port towarowy. Myślę, że terminal da szansę dostępu wszystkim małym i średnim firmom nie tylko z Elblągu ale regionu. Z tym projektem "wstrzeliliśmy się w dziesiątkę" . Teraz bardzo dużo mówi się o współpracy polsko-rosyjskiej, zapadają decyzje o współpracy na najwyższym szczeblu, więc na transport drogą morską też powinniśmy być przygotowani. Wniosek już jest napisany, przejrzany. Mamy studium wykonalności, mamy ocenę wpływu na środowisko. Jest już decyzja o warunkach zabudowy. Najpóźniej do końca maja powinniśmy już mieć całą dokumentację techniczną. Powiedziałem ekspertom, że do końca I półrocza będziemy gotowi.
     
     J.U.: Kiedy może zacząć się budowa?
     H.S.: W przyszłym roku. Z moich doświadczeń dotyczących wykorzystania środków unijnych wynika, że bardzo długo jednak trwa proces przygotowania. Rozpatruje się wówczas różne aspekty: czy warto, jakie ma to znaczenie itd. Ale jeżeli już zapadnie decyzja i dokumenty zostaną podpisane, realizacja następuje bardzo szybko. Kiedy jest pełne zabezpieczenie finansowe, z wykonawstwem nie ma problemów.
     
     J.U.: Jaki jest całkowity koszt budowy tego terminalu?
     H.S.: To kilkanaście milionów zł. Koszt przekroczy 4 miliony EURO. Ten projekt zakłada, że 75 proc. inwestycji sfinansuje Unia, a reszta: 25-30 proc. to wkład własny.
     
     J.U.: Jeżeli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, to kiedy można się spodziewać, że ten terminal będzie gotowy?
     H.S.: Realizacja projektu potrwa nie dłużej niż półtora, dwa lata.
przyg. Joanna Ułanowska-Horn (Radio Olsztyn)

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • A robota przy moscie na ul. Brzeskiej stoi...
  • Kiedy bedą te wybory samorzadowe? Czyż nie w czerwcu? Czy to jest zbiezność dat? Skoro miasto nie ma pieniedzy na ratowanie małych i średnich firm przed upadkiem i postepujacymi zwolnieniami ,to z kąd wezmie te 25% z potrzebnych milionów? Czy zmierzono, jaka jest głębokość szlaku wodnego dla statków? Wystarczyło zbudować większy, wyższy most a terminale bylyby za darmo. To jest ratownie własnej d... za cudze pieniadze.
  • PANIE PREZYDENCIE ! ! ! A może najpierw "uratuje" Pan Żuławy przed zniknięciem pod wodą ??? Wały przeciwpowodziowe...... zresztą Pan chyba wie.
  • Mleko masz wiadomości z wczoraj. Dziś przechodziłem tamtędy z psem i widziałem, że robota leży.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    triathlonista(2002-01-26)
  • Lepiej te pare milionow przeznaczcie na promocje miasta przez zapoznanie z nazwa ELBLAG. Nalepki, wpinki, plecaki z herbem itp (vide: EB dawniej) powinny byc rozdawane na dworcach PKP i PKS, przy zakupie biletu komunikacji miejskiej, przez Policje w razie zatrzymania pojazdu na obcych numerach, itd. Przeciez to sa genialnie proste sposoby na rozpromowanie (przynajmniej zapoznanie Polakow z nazwa) takiej miejscowosci na polnocy kolo Gdanska... I na to wcale nie trzeba wielu milionow zlotych. Wtedy sie pojawia inwestorzy - najpierw mniejsi potem wieksi, zreszta kolejnosc obojetna wazne zeby robili dobre dla miasta i regionu. I poprosze menedzera na prezydenta miasta, a rade nadzorcza i zarzad do innych organow miejskich. Wszyscy ktorzy teraz marnuja nasza szanse WYPAD, mam dosc patrzenia na upadek miasta.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    pROSiAczek(2002-01-26)
  • nastepne wesole mazenia wesolego czlowieczka. znow ponawiam apel najpierw cos zrobcie potem dziennikarzy przed swe marne oblicze wolajcie.
  • Szanowni Państwo znowu kolejny blew i obietnca. Znowu konkretni ludzie otrzymają nasze pieniadze za opracowanie koncepcji. Znowu będzie nadzieja i tylko nadzieja , a tu jest potrzebna praca już. Wielokrotnie podkreślam , infrastruktura portowa jest wystarczająca na dzisiaj aby już miało pracę kilkaset osób. Udowodnił to Halex.Wiele firm polskich i rosyjskich chce drogą wodną transportować towary ,ale to Pana Prezydenta nie interesuje. Uważa Pan , że to sprawa Urzędu Morskiego a prawda jest taka podkreślam to do znudzenia. 1.Na na polską cżęść Zalewu Wiślanego nie mają prawa wpływać jednostki polskie i rosyjskie sportowe i handlowe o klasie śródlądowej. /barki te które pływały to za specjalną zgodą która koszkuje 456 $/Tylko polska część zalewu jest morzem 2.Prawo mowi ,że do Morskiego Portu Elbląg mogą wchodzić jednostki o zanurzeniu do 1,5 m a przy odpływie do 0,5 m www.polfracht.pl żaden żeglarz ,ani armator mając takie przepisy ni e zaplanuje zawinięcia do Portu Elbląg.Prosze porównać co pisze Pan prezydent na oficjalnej stronie Portu Elbląg Głębokość toru wodnego - 2,5m w warunkach ekstremalnych 1,8 m www.port.elblag.pl Tylko tego co napisał nie chce podpisać bo twierdzi ,że sie natym nie zna. Mimo , że Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej przekazało do Urzędu Morskiego informację ,że na wejściu są większe głębokości jednak Urząd Morski nie odpowidział i nie zmienił prawa.Prawem Morskim jest Locja Szanowni Państo dlaczego Pan Prezydent boi się komunalizacji portu zgodnie z Ustawą o portach i przystaniach morskich. Z jakich środków jest utrzymywany zarząd portu ,rada nadzorcza i zgromadzenie wspólników którego Pan Prezydent jest przewodniczącym. przecież nie z opłat portowych. Dlaczego władze miasta obecnie pozbywają się terenów portowych. Cały ruch w porcie ton pływanie przez jezioro Drużna i przez kanał Jagielloński do Gdańska. Szanowni Państwo proszę zadać jedno pytanie Panu Prezydentowi. Jakim statkiem handlowym można wpłynąć do Morskiego Portu Elbląg i ile wynoszą opłaty. Nie uzyskacie odpowiedzi tak samo jak wiele innych firm. Zbliżają się wybory należy zrobić bilans zamknięcia a nie bilans planów. Polak to brzmi dumnie nie w każdym przypadku.
  • Do częstego gościa na portel.pl "Polak to brzmi dumnie" i do Redakcji. Proszę o więcej informacji dotyczących sprawy portu elbląskiego - tylko szczątkowe fragmenty Pana wypowiedzi pokazują, że temat jest szeroki i ciekawy a uzywając retoryki morskiej - ma też swoje drugie dno. Skoro Pan Prezydent się na tym nie zna to może czytając portel.pl nieco mu się oświeci. Wyrazy szacunku i pozdrowienia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Piotr Majewski z Elbląga(2002-01-26)
  • lewicowe rzadzenie (powiat, miasto, 2 poslow i 2 senatorow z elblaga, wojewodztwo, panstwo) nie przeklada sie na nic sensownego dla naszego miasta. myslicie ze sie zdziwie i ktos z innej niz sld opcji zostanie prezydentem miasta w wyborach bezposrednich 16 czerwca? nie licznie na to....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    naiwniak(2002-01-26)
  • Do thriatlonista: Stoi czy leży - i tak wiadomo o co chodzi...
  • Hehe Panie Prezydencie teraz to już jest za późno na ratowanie tego konającego miasta trzeba byłp pomyśleć o tym zanim opylił pan tereny pod hipermarketa ale niestety pan udał, że nie zna się na gospodarce i pozwolił pan aby kolejne klika tysięcy bezrobotnych byłych małych i średnich przedsiębiorców zasiliło szeregi bezrobotnych.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Wystraszony(2002-01-26)
  • Szanowny Pan Piotr Majewski z Elbląga zapewne Pan wie ,że najważniejszym prawem na morzu jest locja / tak jak Prawo o ruchu drogowym na drogach/ określa ono zasady pływania oraz możliwości wpłynięcia do poszczególnych portów. Zapewne porównał Pan strony internetowe ,które podałem. W styczniu 2001roku otrzymałem z Zarządu Portu Morskiego Cennik opłat zatwierdzony Uchwałą Zgromadzenia Wspólników nr 15/2000 wraz z paremetrami toru wodnego i pisze: Głęgokość toru wodnego 2,5 m Głębokość toru wodnego gwarantowana 1,8 m a barka ma zanurzenie 1,8 m tor wodny dobrze utrzymany powienien mieć 3,5 m przy średnim poziomie. Po załatwieniu wszelkich spraw i zgromadzeniu towarów na nabrzeżu w Rosji. 11.06.2001 otrzymuję cennik bez parametrów technicznych i pismo podpisane przez Przewodniczązego Zgromadzenia Wpólników Pana Henryka Słoninę w którym pisze " sprawy dotyczące głębokości toru wodnego i bezpieczeństwa żeglugi nie leżą w kompetencji Zarządu Portu Morskiego ,a Urzędu Morskiego w Gdyni" W umowie z przewoźnikiem istniał zapis kara za przestój barki 50$ za godzinę. W tej sytuacji zgodnie z prawem barka z klasą morską o zanurzeniu 1,80 nie może wpłynąć do portu ponieważ prawo mówi dopuszczalne zanurzenie 1,5 m. Skończyły się marzenia o korzystania z Portu Elbląg. Proszę przeczytać Ustawę o portach i przystaniach morskich z 6 września 2001 roku wyjaśni Panu co powinna zrobić gmina i jakie są obowiązki poszczególnych służb i władz gminy .Po skomunalizowaniu portu Urząd Morski nie posiada żadnych kompetencji służby zabezpieczenia przechodzą pod Zarząd Portu. Decyzje zapadają w jednym miejscu. Port ,który powinien przeładowywać 2 mln ton rocznie dać kilkuset osobom pracę, jest nieczynny .Statki pływaja na Drużno i kanałami do Gdańska. Jeżeli do Elbląga nie można wpłynąć korzysta na tym port w Kiloni choć transport do Monachium z Kaliningradu jest droższy o 30DM/ tonie niż przez Elbląg to jednak , trzeba korzystać z takiego rozwiązania. Szanowny Panie Piotrze Majewski tych wszystkich spraw nie można omówić w ten sposób. Proszę o zorganizowanie konferencji prasowej i zaprosić wszystkie firmy ,które chcialy korzystac z Portu Elbląg a dowie się Pan dużo prawdy.Proszę zaprosić posłów to nie będa mówić ,że trzeba pogłębić Ciesninę Pilawską /400 m szerokości i 12 m głębokości./ aby korzystać z portu Elbląg. Bałtyk obsługuje Gdynia i Gdańsk. Elbląg ładunki obwód kaliningradzki południe Niemiec i południe Francji dlatego że z Polski przez granicę można wywozić 24 tony a z Rosji do Polski 20ton. Proszę zobaczyć na rosyjskiej stronie jak Elbląg stoi na boku.www.polonia.ru do Elblaga z Rosji trzeba jechać przez Olsztyn. Polak to brzmi dumnie
Reklama