UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Dawno temu w Elblągu… też zamykano ulice

 
Elbląg, Aleja Grunwaldzka (d. Holländer Chaussee, Bahnhofstrasse)
Aleja Grunwaldzka (d. Holländer Chaussee, Bahnhofstrasse)

Ze względu na roboty tramwajowe Aleja Grunwaldzka (niem. Holl. Chaussee) (od ulicy Dębowej (niem. Eichwalderweg) do drogi prowadzącej do Gronowa (niem. Grunauerweg) musi zostać zablokowana na cztery tygodnie dla wszelkiego rodzaju pojazdów. Ruch pieszych pozostaje bez zmian. Objazd na czas blokady ulicy będzie miał miejsce przez drogę prowadzącą do Gronowa i ulicę Bema (niem. Hindenburgstrasse). (ET, czwartek, 20.08.1931 r.)

Cygański pogrzeb
      
Wczoraj ulicami naszego miasta przeszedł kondukt pogrzebowy. We wtorek zmarł zamieszkały w Elblągu Cygan nazwiskiem Rose. Na uroczystościach pogrzebowych zebrał się cygański klan z całej okolicy, liczący 50-60 osób. Na granicy miasta przy Alei Grunwaldzkiej (niem. Hollaender Chaussee, polskie tłumaczenie: Szosa Pasłęcka) Cyganie rozbili swój obóz i tam została wystawiona trumna z ciałem zmarłego, przy której czuwano dniem i nocą. Wczoraj zwłoki zostały pochowane. Cały cygański klan wraz z przyozdobioną kwiatami trumną podążał za kapelą muzyczną na cmentarz św. Mikołaja (niem. Nikolaifriedhof) przy ulicy 12 Lutego (niem. Hohenzinnstrasse). (ET, sobota, 15.08.1931 r.)
      
       Koncert w Bażantarni
      
Elbląskie stowarzyszanie Volksliedertafel zapowiada, że odwołany z powodu deszczu niedzielny letni koncert odbędzie się we wtorek w Bażantarni (niem. Vogelsang). Program koncertu będzie ten sam. Zakupione bilety zachowują swoją ważność. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30. (ET, sobota, 15.08.1931 r.)
      
       375 lat cechu ślusarskiego
      
25 sierpnia elbląski cech ślusarski będzie obchodził 375-lecie swojego istnienia. Cech powstał, jak wynika ze starego protokołu, w 1556 roku. Obecnym jego przewodniczącym jest mistrz ślusarski Habecker. (ET, poniedziałek, 17.08.1931 r.)
      
       Ferie dla elbląskich ofiar wojennych
      
Niemiecki Związek Ofiar Wojennych, Uczestników Wojny oraz Rodzin Zmarłych oddział w Elblągu wysłał w tym roku z własnych środków łącznie dziesięć niedożywionych i potrzebujących wypoczynku dzieci na sześciotygodniową kurację do domu wczasowego robotniczej organizacji charytatywnej w Telmanowie [niem. Richau – miasto w obwodzie kaliningradzkim] koło Znamienska [niem. Wehlau – po polsku Welawa – wieś, do 2005 osiedle typu miejskiego (4100 mieszkańców) w obwodzie kaliningradzkim – Wikipedia]. (ET, poniedziałek, 17.08.1931 r.)
      
       Elbląski skarbiec monet
      
Elbląski skarbiec monet, który wystawiony został w elbląskim muzeum miejskim, wzbudza ogromne zainteresowanie zwiedzających. Największym zainteresowaniem cieszą się liczne monety wybijane w Elblągu. Cieszy fakt, że poprzez nabycie skarbca miastu Elbląg przypadła w udziale okazała kolekcja szczególnie rzadkich monet elbląskich. […] O wiele większa niż monet elbląskich jest liczba pozostałych monet, wśród których znajduje się wiele rzadkich okazów. Wystawa jest otwarta do czwartku. (ET, poniedziałek, 17.08.1931 r.)
      
       Auto przewróciło latarnię
      
Szalony kierowca przewrócił w nocy z niedzieli na poniedziałek na rogu ulic Stary Rynek (niem. Alter Markt) i Rzeźnickiej (niem. Fleischerstrasse) stojącą tam latarnię. Tego samego dnia na miejscu starej ustawiono nową latarnię. Nie udało się schwytać szalonego kierowcy. (ET, wtorek, 18.08.1931 r.)
      
       Ojciec rodziny jako przestępca seksualny
      
Sąd ławniczy skazał we wtorek woźnicę Karla Feige na sześć miesięcy więzienia za przestępstwa seksualne. Mężczyzna wykorzystał seksualnie dwunastoletnią uczennicę. (ET, środa, 19.08.1931 r.)
      
       Otwarcie miejskiego teatru
      
Teatr miejski rozpocznie nowy sezon 1931/32 w niedzielę 13 września. Dyrektor Moosbauer robi wszystko, co w jego mocy, by na scenie były wystawiane ostatnie nowości, które spotkały się z wielkim aplauzem na wielkich scenach. W nowym sezonie został zatrudniony zupełnie nowy personel. (ET, czwartek, 20.08.1931 r.)
      
       Wiedeński Praterfest
      
Wiedeński Praterfest, wspaniałe wspomnienie z ubiegłych lat, odbędzie się w tym roku w dniach 21-31 sierpnia na Rosswiesenplatz. We wczorajszą środę przybyły do Elbląga specjalnym pociągiem różne atrakcje. W chwili obecnej rozstawiane są na placu sklepiki, huśtawki i liczne karuzele. Będzie można zobaczyć między innymi chwiejącą się kulę ziemską oraz nowość – cyrk z boksującymi się niedźwiedziami. Praterfest zostanie otwarty w piątek po południu. (ET, czwartek, 20.08.1931 r.)
      
       Z pruskiego kalendarza
      
20 sierpnia 1854 roku w Czerniachowsku (pol. Wystruć, niem. Insterburg – miasto w obwodzie kaliningradzkim w Rosji) urodził się pisarz i dyrektor Teatru Zamkowego (niem. Burgtheater), Paul Schlenther. W 1858 roku w Forsthaus Schiuken koło Gołdapi urodził się pisarz Fritz Skowronek. W 1884 roku zmarł w Królewcu (niem. Koenigsberg) pisarz, dr Alexander Jung. (ET, czwartek, 20.08.1931 r.)
      
       Publikujemy teksty przypominające wydarzenia sprzed dziewięćdziesięciu lat, dziejące się w naszym mieście i okolicach. Przejrzeliśmy już numery „Elbinger Neueste Nachrichten” ze zdigitalizowanych zasobów Biblioteki Elbląskiej, teraz sięgamy do „Elbinger Tageblatt”. Zbiory tego pisma są niekompletne, stąd przeskok do 1929 roku.
      
      
tłum. DK
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • Dawno temu w Elblągu też zamykano ulice. Ale tylko NA CZTERY TYGODNIE!!! Rozumiecie ten chichot historii ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 1
    prorok(2013-08-24)
  • Elbląskie tramwaje to największa zmora tego miasta: dezorganizują ruch uliczny, wysysają pieniądze z kasy miasta, wiecznie niedoinwestowane, wiecznie w remontach, pomimo drogich biletów wiecznie deficytowe. Dotowanie tramwaji jeszcze miało sens gdy dowoziły do dymiących fabryk zlokalizowanych wzdłuż linii tramwajowej tysiące wycieńczonych robotników. Dzisiaj to tylko nieefektywna forma wydawania publicznych pieniędzy. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    6 14
    (2013-08-24)
  • Niestety mam odmienne zdanie, nie można patrzeć tylko z punktu widzenia kierowcy samochodu, nie wszyscy posiadają samochód to raz, drugie nie zawsze możemy samochodem jechać, a ostatecznie przenieśmy tych pasażerów z tramwai do samochodu wtedy dopiero narośnie problem zatłoczonych ulic właśnie przez wzrost ilości samochodów. Szanowny Hero zaczynasz ponadto fantazjować, pisząc o dowożeniu wycieńczonych pracowników do fabryk, wówczas nie byli oni tak wycieńczeni jak obecnie kiedy to pracują po 240 i więcej godzin miesieczniew a w większości nie mają pracy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    8 0
    rocznik1950(2013-08-24)
  • 1.Nie chciałem być dosłowny i oskarżać klasy robotniczej o przybywanie do pracy lub opuszczanie zakładu pracy w czasach minionych w stanie mocno wskazującym. 2.Współcześni robotnicy często pracują w promieniu 100 kilometrów od miejsca zamieszkania i na stosunkowo krótki okres zatrudnienia nie jest im potrzebny tramwaj tylko mikrobus. #. Urzędników mających stałe zatrudnienie w Elblągu można dowozić autobusami miejskimi które są tańsze i bardziej mobilne niż pojazdy szynowe, zajmują mniej miejsca w przestrzeni miejskiej i w stosunku do tramwaji mają wiele innych zalet. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 5
    (2013-08-24)
  • Współczesne autobusy spełniające normę czystości spalin Euro 7 poruszające się po równych drogach jako część strumienia samochodów osobowych są o wiele bardziej ekologiczne niż pojazdy szynowe w miejskich uliczkach z powodu których zamyka się ulice dla samochodów przez co wydłuża ich trasy i zwiększa emisję spalin samochodowych. Taka jest niestety prawda: linia tramwajowa starego typu potrafi zwiększyć emisję spalin na ulicy nawet o 30%. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 6
    (2013-08-24)
  • Dlatego np. w Gdańsku zgodnie z zaleceniami autorytetów z Politechniki Gdańskiej zlikwidowano linie tramwajowe na Długim Targu, Placu Drzewnym i kilku innych ulicach. Hero.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 4
    (2013-08-24)
  • Wywody na ten temat (komunikacji i jej logistyki jak i ekonomii) rozliczne wskazują na błędne z założenia i analiz wnioski. Nic w naszym mieście a i w kraju nie ma normalnego wymiaru i poukładania. Po ulicach i drogach szaleją motocyklowi wampirzy i asy kierownicy, dla których to podstawowym kanonem poruszania się jest kompletny brak przepisów i reguł w tym względzie a więc bandyci drogowi. To jedna podstawowa konstatacja a druga dotyczy względów urbanistycznych. Innymi słowy chodzi o układ i funkcjonalność ulic i dróg, które dawałyby możliwość logicznego rozdziału strumieni pojazdów od pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu. Miasto takie jak Elbląg musi zdecydować się na jakiś typ komunikacji: powszechny, indywidualny, rowerowy, pieszy etc… …
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 4
    MiejscowyAborygen(2013-08-24)
  • Nie da się pogodzić tych wszystkich układów razem, ponieważ to zadanie jest a wykonalne. Taki typ boomu motoryzacyjnego, jaki u nas występuje przeżywała Zachodnia Europa w latach 50 – 60 i od nich trzeba się uczyć właściwych rozwiązań jak i sposobów załatwienia tego tematu. Tramwaj niewątpliwie jest bardzo dobrym rozwiązaniem i dlatego w wielu miejscach na mapie Europy powstają nowe linie i rozbudowuje się istniejąca infrastruktura. Może i w Elblągu doczekamy się kiedyś, (choć w to wątpię) jakiegoś mądrego człowieka, który zajmie się tym zagadnieniem i nie będzie uległy na partyjne gierki i infantylne podejście radnych jak i wątpliwej, jakości fachowców. Efekt niemocy w tym względzie jest nad wyraz widoczny i przyznam, że i dotkliwy dla mieszkańców jak i przyjezdnych, którym nieraz trudno wyjechać z tego labiryntu, – bo o oznakowaniu już nie wspomnę.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 3
    MiejscowyAborygen(2013-08-24)
  • Czytając wpisy indywiduum podpisującego się jako "HERO", nasuwa się tylko jeden wniosek. Autor to niereformowalny idiota. Gdzieś coś słyszał, gdzieś coś przeczytał, ale nie wie jak to do kupy poskładać. Trollowanie na poszczególnych forach pod różnymi pseudonimami, to jego specjalność. Na forum "Gazety Wyborczej" w Olsztynie (nick "sto procent olsztyniak") został już dawno rozszyfrowany i pogoniony na cztery wiatry. A tutaj, dzięki uprzejmości redakcji PORTEL, pisze głupoty w dalszym ciągu. Mam już tego dość. Spadaj na szczaw i mirabelki, niedouczony trollu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 2
    zSadowej(2013-08-25)
  • jaki kurde hero??!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 1
    WALIĆHERO(2013-08-25)
  • Hero ty głupcze!W elblagu trzeba likwidowac autobusy a rozwijac linie tramwajowe. Po pierwsze autobusy emituja wiecej spalin w miescie, smrodza is zkodza, po drugie autobusy w elblagu ejzdza 20 km /h stwarzaja korki tamuja ruch, w elblagu nie ma zatoczek dla autobusow, autobus staje na przystanku na srodku pasa i robi korek, po trzecie autobusy stojac w korkach spozniaja sie, po czwarte przyczyniaja sie do degradacji jezdni, po 5 sa znacznie mniejsze od tramwaju i zabieraja jednorazowo mniej pasazerow. Tramwaj ma same zalety w miescie. Tak wiec hero strzel barana o sciane
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 3
    turban(2013-08-26)
  • .. .i po co te epitety?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    gr.(2013-08-27)
Reklama