
To już 91. odcinek „Historii elbląskich ulic”. Dzisiaj Karol Wyszyński, przewodnik PTTK, oprowadza po ostatnich już ulicach Zatorza i Nowego Pola. Wyjaśnia między innymi zagadkę, którędy do Elbląga w XVII wieku przybył król Zygmunt III Waza.
Przebiega od ul. Tysiąclecia do wiaduktu nad obwodnicą Elbląga. Obdarzona już w XIV w. mianem Grobla Młyńska (Marienburgerdamm). W XVIII w. podzielono ją na dwie części Wewnętrzna Grobla Malborska (Innerer Marienburgerdam) i Zewnętrzna Grobla Malborska (Äusserer Mariebnurgerdamm). W latach 1830-1914 obejmowała także ul. Fabryczną. Przed 1924 r. powrócono do nazwy Marienburgendamm. Po 1945 r. nazwę spolszczono.
W średniowieczu od miasta oddzielała ją Brama Malborska, zwana też Bramą Polską. Grobla ta stanowiła główny trakt prowadzący w kierunku Malborka, aby obecną ul. Junaków poprzez przeprawę promową na Fiszewce i rzece Elbląg biec dalej. Tą drogą w 1623 r. przybył do naszego miasta król Zygmunt III Waza.
Ulica od strony alei Tysiąclecia zabudowana jest kamienicami czynszowymi z przełomu XIX i XX w. W tym czasie dalszy jej bieg od ul. Fabrycznej w kierunku centrum miasta nazwano Długą Aleją Wierzb (Lange Weidenallee).
Kawałek dalej za skrzyżowaniem z ul. Fabryczną lewą stroną ulicy płynie rzeczka Kumiela która nieraz wywoływała kłopoty zalewając tę część miasta, jak np. 1 kwietnia 1932 r. Za przejazdem kolejowym i skrzyżowaniem z ul. Fredry, pomiędzy ul. Malborską a ul. Kilińskiego na lewym brzegu wspomnianej Kumieli jeszcze w latach 70. stały baraki mieszkalne pochodzące z czasów II wojny światowej, przeznaczone wówczas dla pracowników przymusowych. Po 1945 r. mieściły się tu mieszkania socjalne.
Przed ul. Łódzką stoją wieżowce pochodzące z połowy lat 70. i schrony przeciwlotnicze z okresu II wojny światowej. A za skrzyżowaniem po prawej stronie znajduje się Rodzinny Ogród Działkowy „Przyroda”.
Olsztyńska
Przebiega od ul. Łódzkiej do ul. Kieleckiej. Do 1945 r. była nazywana drogą Drozda (Drosselweg), obecną nazwę otrzymała po 1945 r. Ulica zabudowania jest domkami jednorodzinnymi.
Opolska
Jest to nowa ulica wytyczona w 1989 r., odchodzi od ul. Olsztyńskiej w kierunku ul. Łódzkiej i jest nieprzejezdna, również zabudowana domkami jednorodzinnymi.
Łomżyńska
Łączy Olkuską z Łódzką. Do 1945 r. była nazywana drogą Skowronka (Lerchenweg), po 1945 r. nadano jej obecną nazwę.
Skrzydlata
Przebiega od skrzyżowania ulic Lotniczej z Kilińskiego do ul. Malborskiej. Do 1945 r. Skrzydlata była podzielona na dwie ulice. Pierwszy odcinek od wspomnianego skrzyżowania do ul. Łódzkiej nosił nazwę Emila Schäpego (Emil-Schäpe-Strasse, niemiecki pilot myśliwski z czasów I wojny światowej), pozostały zaś odcinek miał nazwę Druska Kępa (Drausenkampe), a to od nazwy pobliskiego jeziora Druzno.

Prawa strona ulicy, patrząc w stronę obwodnicy, jest zabudowana domkami jednorodzinnymi, lewa to w większości różne małe zakłady produkcyjne i ośrodki usługowe. Przy Skrzydlatej mieści się także Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, kompleks sportowy MOSiR zmodernizowany kilka lat temu. Pomiędzy nimi znajdują się cztery baraki, pochodzące z lat 60., w których mieszczą się lokale socjalne.
W końcowym biegu ulic, po lewej stronie, znajduje się Rodzinny Ogród Działkowy im. Żwirki i Wigury. Ulica Skrzydlata kończy się wiaduktem nad obwodnicą Elbląga, dalsza droga prowadzi nad rzekę Elbląg, pomiędzy polami i nieużytkami.
Junaków
Prowadzi od ul. Malborskiej,jest położona na prawym brzegu Kumieli i jest nieprzejezdna. Nazwana po raz pierwszy przed 1924 r. jako Ciernisty Wał (Dornenwall). W latach 1945-1986 pozostawała bezimienna. Przy tej uliczce w latach 70. powstały Ochotnicze Hufce Pracy. Dzisiaj poza OHP mieszczą się tu firmy i instytucje.