Czy uda się wreszcie rozpocząć budowę Centrum Handlowego Siódemka przy obwodnicy Elbląga? Pozwolenie na jego budowę jest ważne od kilku lat, teren jest ogrodzony, ale nikt nie wbił tu nawet łopaty, bo nie jest zaakceptowany projekt węzła Lotnisko, który ma zapewnić zjazd do centrum handlowego z obwodnicy. Wiele wskazuje na to, że ten problem może być wkrótce rozwiązany.
- Przygotowujemy nowy wariant układu komunikacyjnego w pobliżu planowanego Centrum Handlowego „Siódemka”. Będzie on uwzględniał bezpośredni zjazd do działającego po drugiej stronie drogi kompleksu gastronomicznego – powiedział nam Mieszko Wójcik, przedstawiciel Bridgehouse Developments, inwestora, który chce zbudować Centrum Handlowe Siódemka.
Projekt węzła, zwanego Lotnisko, ma być gotowy do 30 kwietnia. Taki termin na przekazanie dokumentacji inwestorowi wyznaczyła Regionalna Dyrekcja Środowiska w Olsztynie, która od kilku lat zajmuje się sprawą tego przedsięwzięcia. W 2012 roku wydała pierwszą decyzję środowiskową, która jest niezbędna w procesie inwestycyjnym. Została ona jednak zaskarżona przez spółkę, która jest właścicielem pobliskiego kompleksu gastronomicznego. Procedurę trzeba było rozpocząć od początku.
- Postępowanie w tej sprawie jest złożone i skomplikowane. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie poszukuje, w porozumieniu z inwestorem, rozwiązań w zakresie możliwości budowy węzła Lotnisko z pogodzeniem istnienia obecnego Miejsca Obsługi Podróżnych „Nowa Holandia”, powstałego w trakcie rozbudowy drogi krajowej nr 7 do dwujezdniowej drogi ekspresowej. Dotychczas proponowane rozwiązania uniemożliwiały bezpośredni dojazd z drogi S7 do Miejsca Obsługi Podróżnych „Nowa Holandia” - wyjaśnia Tadeusz Mordasiewicz, szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Ile mogą jeszcze potrwać ustalenia w sprawie projektu węzła Lotnisko? Mieszko Wójcik szacuje, że nawet rok, jeśli proponowane przez Bridgehouse Developments rozwiązania zyskają uznanie wszystkich stron postępowania. Pozytywną decyzję w tej sprawie musi wydać także olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który zarządza tym odcinkiem trasy S7.
Przypomnijmy, że Centrum Handlowe Siódemka ma mieć powierzchnię 60 tysięcy metrów kwadratowych, jego budowa ma kosztować ponad 100 milionów złotych.
Aktualizacja:
Dzisiaj orzymaliśmy też odpowiedź od olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie węzła Lotnisko: - Rolą GDDKiA jest w tym wypadku uzgadnianie przygotowywanych przez inwestora rozwiązań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami, wymaganiami jakie mają spełniać drogi publiczne oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego - wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA. - Z punktu widzenia funkcji, jakie pełni droga ekspresowa S7, dodatkowy węzeł na odcinku obwodnicy Elbląga jest zbędny. Jego lokalizacja jest niezgodna z rozporządzeniem MTiGM w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, które określa minimalne odległości pomiędzy węzłami (dla odcinków w sąsiedztwie dużego miasta dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach odstęp nie mniejszy niż 1,5 km) oraz zakazuje lokalizowania w obszarze oddziaływania węzła Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Inwestor CH Siódemka uzyskał w ministerstwie transportu zgodę na odstępstwo od przepisów warunków technicznych (odległość < 1,5km). Na tej podstawie GDDKiA zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budowalny. Według tego projektu istniejący MOP Nowa Holandia byłby podłączony do S7 poprzez węzeł Lotnisko (zamiast bezpośredniego podłączenia, jak jest obecnie). Z rozwiązaniem tym nie zgodził się właściciel MOP-u, stąd dalsze szukanie przez oba podmioty - inwestora CH Siódemka i właściciela Nowej Holandii – rozwiązań satysfakcjonujących obie strony i zgodnych w przepisami o warunkach technicznych dróg - dodał Karol Głębocki.
Projekt węzła, zwanego Lotnisko, ma być gotowy do 30 kwietnia. Taki termin na przekazanie dokumentacji inwestorowi wyznaczyła Regionalna Dyrekcja Środowiska w Olsztynie, która od kilku lat zajmuje się sprawą tego przedsięwzięcia. W 2012 roku wydała pierwszą decyzję środowiskową, która jest niezbędna w procesie inwestycyjnym. Została ona jednak zaskarżona przez spółkę, która jest właścicielem pobliskiego kompleksu gastronomicznego. Procedurę trzeba było rozpocząć od początku.
- Postępowanie w tej sprawie jest złożone i skomplikowane. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie poszukuje, w porozumieniu z inwestorem, rozwiązań w zakresie możliwości budowy węzła Lotnisko z pogodzeniem istnienia obecnego Miejsca Obsługi Podróżnych „Nowa Holandia”, powstałego w trakcie rozbudowy drogi krajowej nr 7 do dwujezdniowej drogi ekspresowej. Dotychczas proponowane rozwiązania uniemożliwiały bezpośredni dojazd z drogi S7 do Miejsca Obsługi Podróżnych „Nowa Holandia” - wyjaśnia Tadeusz Mordasiewicz, szef Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie.
Ile mogą jeszcze potrwać ustalenia w sprawie projektu węzła Lotnisko? Mieszko Wójcik szacuje, że nawet rok, jeśli proponowane przez Bridgehouse Developments rozwiązania zyskają uznanie wszystkich stron postępowania. Pozytywną decyzję w tej sprawie musi wydać także olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który zarządza tym odcinkiem trasy S7.
Przypomnijmy, że Centrum Handlowe Siódemka ma mieć powierzchnię 60 tysięcy metrów kwadratowych, jego budowa ma kosztować ponad 100 milionów złotych.
Aktualizacja:
Dzisiaj orzymaliśmy też odpowiedź od olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie węzła Lotnisko: - Rolą GDDKiA jest w tym wypadku uzgadnianie przygotowywanych przez inwestora rozwiązań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami, wymaganiami jakie mają spełniać drogi publiczne oraz bezpieczeństwem ruchu drogowego - wyjaśnia Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA. - Z punktu widzenia funkcji, jakie pełni droga ekspresowa S7, dodatkowy węzeł na odcinku obwodnicy Elbląga jest zbędny. Jego lokalizacja jest niezgodna z rozporządzeniem MTiGM w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, które określa minimalne odległości pomiędzy węzłami (dla odcinków w sąsiedztwie dużego miasta dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach odstęp nie mniejszy niż 1,5 km) oraz zakazuje lokalizowania w obszarze oddziaływania węzła Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Inwestor CH Siódemka uzyskał w ministerstwie transportu zgodę na odstępstwo od przepisów warunków technicznych (odległość < 1,5km). Na tej podstawie GDDKiA zaopiniowała pozytywnie przedłożony projekt budowalny. Według tego projektu istniejący MOP Nowa Holandia byłby podłączony do S7 poprzez węzeł Lotnisko (zamiast bezpośredniego podłączenia, jak jest obecnie). Z rozwiązaniem tym nie zgodził się właściciel MOP-u, stąd dalsze szukanie przez oba podmioty - inwestora CH Siódemka i właściciela Nowej Holandii – rozwiązań satysfakcjonujących obie strony i zgodnych w przepisami o warunkach technicznych dróg - dodał Karol Głębocki.
RG