UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Co słychać w miejskich spółkach

 
Elbląg, Co słychać w miejskich spółkach

W jakiej kondycji są spółki, należące do miasta? Które w 2019 roku osiągnęły zysk, a do których działalności trzeba dopłacać? O tym mówi coroczny raport, który właśnie przygotowali urzędnicy.

Na koniec 2019 roku elbląski samorząd miał udziały w 12 spółkach, w siedmiu z nich był stuprocentowym udziałowcem i to właśnie na tych przedsiębiorstwach skupiamy swoją uwagę. W jakiej kondycji zakończyły 2019 rok? Z raportu przygotowanego przez miejskich urzędników wynika, że łącznie ich przychody wyniosły 236,1 mln złotych i były wyższe o 3,6 proc. od tych z 2018 roku. Największy przyrost zanotowało Elbląskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (o 33 punktów proc.), co wynika z przejęcia od miasta umowy na obsługę wywozu odpadów z trzech sektorów, oraz Zarządu Portu Morskiego (o 20 punktów proc.), co jest związane z większymi wpływami z tytułu dzierżawy portowych obiektów i gruntów. Na drugim biegunie znajduje się Zarząd Komunikacji Miejskiej, którego przychody zmalały o 1,4 pkt proc., na co wpływ miały zmniejszone o prawie 6 punktów proc. wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.

- W 2020 roku wskutek pandemii przychody ze sprzedaży biletów mogą być niższe aż o 30 procent – już teraz zapowiada Dariusz Ostrowski, dyrektor Departamentu Gospodarki Miasta.

Tymczasem największe miejskie spółki – Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji oraz Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – zwiększyły swoje przychody w stosunku do 2018 roku odpowiednio o 1,8 i 0,7 punktów proc.

Najbardziej zyskowną elbląską spółką komunalną jest EPWiK, które na koniec 2019 roku wypracowało 876 tys. zł zysku netto. To mniej o ponad 34 pkt proc. mniej niż rok wcześniej, mimo większych przychodów ze świadczonych usług, choć urzędnicy przyznają, że wzrosły koszty działalności firmy, główne zamawianych przez EPWiK usług.

186 tys. złotych zysku odnotował EPEC (rok wcześniej było to 549 tys. zł), 160 tys. zł – Zakład Utylizacji Odpadów (2018 rok zamknął 1,5-milionową stratą), a 348 tys. zł – Elbląskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego (w 2018 roku było 256 tys. zł, zysk wzrósł m.in. z powodu obniżenia kosztów działalności i zwiększenia przychodów). Stratę – 96 tys. złotych – mimo rosnących przychodów, poniosło za to EPGK, a to z powodu o wiele większych kosztów działalności.

Z raportu wynika również, że w 2019 roku dotacja, jaką miasto musi przeznaczyć na dofinansowanie funkcjonowania komunikacji miejskiej (zarządzanej przez ZKM) wyniosła 24,9 mln złotych (rok wcześniej – 21,6 mln).

- Przychody ZKM ze sprzedaży biletów pokrywają zaledwie 31 proc. kosztów usług przewozowych – tłumaczą autorzy raportu, dodając że koszty te w 2019 roku wzrosły o prawie 9 punktów procentowych. Stratę, jak co roku poniosły Tramwaje Elbląskie. Tym razem w wysokości 1,8 mln zł (rok temu było 2,4 mln), a na zmniejszenie tej kwoty z pewnością miało wpływ zwiększenie stawki tzw. wozokilometra, jaki TE płaci samorząd za zrealizowane usługi.

Pocieszające się to, że rośnie majątek miejskich spółek. W sumie warte są prawie 570 mln złotych, to o 2,5 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Najsilniejsze pod tym względem jest EPWiK (201 mln zł), następnie EPEC (116,6 mln zł) i Zakład Utylizacji Odpadów (74 mln zł), choć w tym ostatnim przypadku majątek rok do roku się zmniejszył z powodu odpisów amortyzacyjnych.

Największe miejskie spółki w 2019 roku najwięcej wydawały również na inwestycje. EPWiK – 18 mln zł (m.in. na stację uzdatniania wody w Szopach, kanalizację sanitarną na Zawodziu), EPEC – 12,7 mln zł (na inwestycje w wymianę sieci i przyłącza), EPGK – 1,4 mln zł (m.in. na zakup środków trwałych od zlikwidowanych MPO i PDiM), ZUO – 941 tys. zł (m.in. na ładowarkę kołową) i Tramwaje Elbląskie – 815 tys. zł (m.in. na zakup dwóch zmodernizowanych tramwajów).

Warto dodać, że najmłodszą spółką jest powstała w listopadzie 2019 r. Fabryka Porta Mare, która ma zbudować biurowiec na Wyspie Spichrzów. Miasto ma w niej 5 procent udziałów o wartości 100 tys. zł, reszta należy do państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu.

 

W środę przedstawimy informacje dotyczące zatrudnienia w poszczególnych spółkach oraz średnich wynagrodzeniach.

 

oprac. RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

  • jak się cieszę że Elbląg się zwija. Prezydent zapowiedział że będzie konkurował z Pasłękiem, Braniewem. Hahaha. Tak trzymać towarzyszu. Sztandar wyprowadzić. A za zniszczenie Bażantarni - to należy się nagroda. Mieliśmy coś takiego co nie miało żadne miasto w Polsce. No i przy najbliższych wyborach kogo elblooooongi wybiorą ?
  • Spółki miejskie powinny pracować na zysku 0+, ponieważ wtedy są rentowne, a mieszkańcy zadowoleni.
  • Dworzec Główny Gdańsk 3-4 taxówki, Gdańsk Wrzeszcz 4-5 taxówek, Olsztyn Główny 3-4 taxówki. .. .. Elbląg 10-13 taxówek, ludzie non stop narzekają na ten sam problem, pociąg przyjeżdża to autobus/tramwaj odjeżdża w tym samym czasie, lub kilka minut wcześniej od pociągu. To NONSENS! Jak przyjedziesz do Elbląga to tylko te śmierdzące taxi Cie czeka, bo tak to nie ma czym do domu dojechać! Nawet rowerem/hulajnogą nie ma jak bo ścieżek brak w mieście. ELBLĄG TO NAJGORSZA DZIURA W POLSCE!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    32
    24
    Nienawidzę Elbląga(2020-09-22)
  • @myk - Nie masz racji. Np transport publiczny jak metro nigdy nie jest rentowne. Rentowność tych inwestycji polega na szybkim przemieszczaniu się mas ludzi, którzy generują zyski. Bez sprawnego transportu publicznego, żadne miasto nigdy nie rozwinie skrzydeł.
  • Ludzie czas na REFERENDUM!!!! I żadnych kandydatów z PO/PiS/KO/SLD/PSL/Lewica bo to są staruchy i nic niewarte osoby z wątpliwą moralnością!!!! Wybierzcie kogoś z nowymi poglądami, młodego z innych partii!
  • @hrabia_George - Człowieku jesteś niebezpieczny, twój stan umysłu oraz wynikające z niego oceny są groźniejsze niż COVID 19,zapalenie opon mózgowych czy tyfus razem wzięte.
  • @Nienawidzę Elbląga - To wracaj do swego Pcimia Wielkiego, albo wyprowadź się do New Yorku bo tam teraz życie tanieje i możesz wynająć apartament w luksusowych hotelach. A poczujesz tam też nasz swojski klimat z racji dominacji tamtejszych bezdomnych i meneli.
  • @REFERENDUUM - Ludzie czas na REFERENDUM i żadnych innych. Mój czas do koryta. Ja tez chcę się nachapać Wy zagłosujecie, a ja będę miał nowy samochód, nowy dom i wymażoną służbę w domu i życie w luksusie bo mi się należy - Wy. .. nic, ale będzie REFERENDUM Huraaaaa.
  • @Nienawidzę Elbląga - To się wyprowadź
  • @Jlt - Jlt A Ty w następnych wyborach nie idź do urny, bo znowu wybierzesz jakiegoś degenerata Tobie równego, który to miasto rozkrada i niszczy.
  • Czytając wpisy stwierdzamy że nadal w spółkach jest beton komunistyczny. Liczy się stołek i kasa. A radni i PREZYDENT czy wy nie widzicie cyrku czy nie chcecie widzieć. Elblag upada i to wy rządzący przykładzie do tego rękę. Dlaczego, zakupione tramwaje stoją w zajezdni. Kupione w Niemczech tramwaje non stop stoją nie woza pasażerów. Przykład żółty i zielony. Złom konstal jazgot i podskakuja na Szynach na Tym się opiera ta tzw komunikacja tramwajowa. Autobusy nadal bez klimy. Ech wy, ,, ,. Brak słów.
  • Zróbcie bilans dla CRW Dolinka. Po jednej stronie w tabelce przedstawcie wpływy z biletów, karnetów, wynajęcia torów, powierzchni reklamowych etc. Po drugiej koszty wynagrodzenia pracowników obiektu!!!, media (prąd, woda), chemia basenowa, środki czystości, ubezpieczenie, koszty badań wody, remonty i naprawy!!!, serwis. Wtedy dopiero ukaże się wam sukces zarządcy w całej okresie. Tych cyferek chcemy. Dobrze zarządzane obiekty w kraju generują straty!!! na poziomie 50% Oczywiście logiczne i naturalne jest to, że samorząd (podatnik)dopłaca do interesu. Ale ile dopłaca do CRW w Elblągu? Proszę nie zapomnieć o wszystkich kosztach. .. z wynagrodzeniem pracowników na pierwszym miejscu.
Reklama