UWAGA!

Dwa lata na przebudowę rzeki Elbląg

 
Elbląg, Umowę podpisano dzisiaj w siedzibie Kapitanatu Portu przy ul. Radomskiej
Umowę podpisano dzisiaj w siedzibie Kapitanatu Portu przy ul. Radomskiej (fot. Michał Skroboszewski)

574 miliony złotych ma kosztować drugi etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Dzisiaj Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę z wykonawcą – firmą Budimex, która w ciągu dwóch lat ma zmodernizować rzekę Elbląg i zbudować nowy most w Nowakowie wraz z drogami dojazdowymi. Zobacz zdjęcia.

Umowę na drugi etap inwestycji podpisano na terenie Kapitanatu Portu w Elblągu przy ul. Radomskiej. Zakłada ona przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg o długości 10,4 km wraz z umocnieniem brzegów przy użyciu m.in. ścianek szczelnych, wykonanie tzw. kotew gruntowych, budowę mostu w Nowakowie o długości 104 m, który ma powstać w odległości 650 metrów w stronę Elbląga od dotychczasowego mostu pontonowego, oraz budowę ok. 2 km dróg dojazdowych do mostu.

- Koronawirus nie zatrzymuje budów w Polsce. To, co dzisiaj dzieje się w Elblągu, jest ważne dla tego regionu, województwa i Polski. Będę wspierała działania całego zespołu, którego celem jest ukończenie inwestycji do 2023 roku. Politycy wszystko, co mieli do zrobienia w tej sprawie, zrobili. Zabezpieczyli środki finansowe, ustalili potrzebę realizacji tej inwestycji, teraz wszystko w rękach inżynierów, nadzoru i tych którzy będą bezpośrednio wykonywali te prace – mówił Andrzej Adamczuk, minister infrastruktury.

Przetarg na drugi etap budowy drogi wodnej wygrała firma Budimex, która swoje prace wyceniła na 574 mln złotych. Na realizację inwestycji ma 24 miesiące

- Dwa lata temu, gdy był ogłaszany przetarg na pierwszy etap, bardzo mi zależało, by Budimex był wykonawcą. Wtedy nam się nie udało, zajęliśmy drugie miejsce, przegraliśmy o włos. Ale uszanowaliśmy tę decyzję zamawiającego i uzbroiliśmy się cierpliwość. Dzisiaj ta chwila dla nas nadeszła - mówił Dariusz Blocher, prezes firmy Budimex. - Zespół jest przygotowany. Wiemy, że inwestor szybko podejmuje decyzje i jest bardzo wymagający, realizowaliśmy dla niego sześć inwestycji i kilkadziesiąt inwestycji hydrotechnicznych w Polsce. Jesteśmy gotowi, by praktycznie nazajutrz budowę rozpocząć i za 24 miesiące powiedzieć, że prace zostały wykonane.

Urząd Morski w Gdyni zapowiada, że jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na trzeci, ostatni etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – czyli pogłębienie toru wodnego na samym zalewie.

- Będziemy mieli na wykonanie tej inwestycji 12 miesięcy. Jestem przekonany, że w marcu 2023 roku będziemy mogli powiedzieć, że cała inwestycja zostanie spięta – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestora drogi wodnej.

- Ten pandemiczny rok mimo trudności nie odbił się negatywnie na rozwoju polskich portów. Pierwszy kwartał do wzrost przeładunków w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, a port w Gdańsku jako terminal kontenerowy wysunął się na pierwsze miejsce na Morzu Bałtyckim – stwierdził z kolei Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. - Korzysta na tym nasza gospodarka, kraj, musi też skorzystać Elbląg. Dzisiejsza umowa, obejmująca modernizację rzeki Elbląg oraz przebudowę układu drogowego wraz z budową mostu w Nowakowie, jest niezwykle ważna pod kątem stworzenia swobodnego dostępu do samego portu w Elblągu. To co jest naszym zobowiązaniem, to doprowadzenie drogi wodnej aż do samego portu, aby można było swobodnie modernizować żeglugę. Mam nadzieję, że kolejny etap, a więc pogłębienie samego Zalewu Wiślanego, rozstrzygniemy w szybkim tempie, i rok 2023 będzie zakończeniem całości prac. I w ten sposób uruchomimy port w Elblągu i pozostałe porty Zalewu Wiślanego. To też ogromna szansa dla turystyki, rekreacji żeglarskiej, a także możliwość inwestowania dla mniejszych operatorów, których nie stać na duże porty, a przede wszystkim o zupełnie innej masie ładunkowej. Będziemy bezwzględnie wspierać rozwój tego portu i liczymy, że największe siły i środki województwo i miasto będą koncentrować na rozwoju portu w Elblągu.

Słowa ministra Gróbarczyka sugerują, że Ministerstwo Infrastruktury przyjęło argumentację władz Elbląga, które apelowały do rządu o sfinansowanie z budżetu państwa także spornego 800-metrowego odcinka rzeki w granicach portu, również będącego wodami morskimi, a więc pozostającymi w administracji państwowej.

- Dokończmy to w zgodzie – mówił do prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego tuż po uroczystym podpisaniu umowy minister Marek Gróbarczyk.

Wcześniej prezydent Elbląga publicznie zadeklarował, że miasto zbuduje obrotnicę dla statków i będzie o środki na ten cel zabiegało m.in. w funduszach unijnych w kolejnej perspektywie budżetowej na lata 2021-2027.

- Pan minister wspomniał już wcześniej, że dadzą dyspozycje do Urzędu Morskiego (w sprawie pogłębienia tego 800-metrowego odcinka – przyp. red.), bo to są wody dostępowe. Zawsze deklarowałem dobrą współpracę i mówiłem ministrowi, gdy spotkaliśmy się na Mierzei w marcu, że w sprawie obrotnicy nie widzę przeszkód, by miasto z tym wystąpiło, jeśli będzie ścieżka finansowa. Grunt jest miasta, woda jest ministra. Jeśli będzie robiona obrotnica, to wszystko jest kwestią odpowiedniego porozumienia – powiedział nam dzisiaj Witold Wróblewski.

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...

Przeczytaj też co działo się w Elblągu wcześniej

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
NOWOŚĆ! Dział "A moim zdaniem" obsługuje hashtagi.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Najpierw trzeba do Nowakowa wysłać jakąś ekspedycje, która ucywilizuje niektórych mieszkańców. Bo płakali, że pontonowy jest zły i niebezpieczny, a teraz tez im się nowy nie podoba. Może trzeba będzie budować drugie golden gate w Polsce.
  • "To co jest naszym zobowiazaniem to doprowadzenie tej drogi wodnej az do samego portu", czyli gdzie skoro polnocna granica portu jest za mostem w Nowakowie (nie Nowakowej). "Liczymy na to, ze najwieksze sily srodki wojewodztwa, ale rowniez miasta beda koncentrowac sie na rozwoju portu", co na to wojewodowie pomorski i warminsko-mazurski? Nic zero konkretow, skad i czy port w Elblagu (obrotnica, nadbrzeza, brakujacy niepoglebiony odcinek)bedzie dofinansowany. Gdzie jest prezydent miasta Elblaga, gdzie jest dyrektor portu Elblag?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16
    16
    ferdek,schichau(2021-04-20)
  • RobertKoliński Bardzo cieszy, że władze rządowe i samorządowe chcą realizować projekt "w zgodzie", zatem zapytuję niniejszym, kiedy do tej zgody narodowej a ponad podziałami dołączą oni również interes mieszkańców Nowakowa oraz Elbląga, którym ewidentnie chcą zrobić "pod górę"i wybudować im most, który nikomu nie przyniesie pożytku? Dlaczegóż przedstawiciele rządzącego reżimu nie zająknęli się tam na temat zasadności umiejscowienia tego mostu, który chcą stawiać mieszkańcom Nowakowa na siłę, wywłaszczając ich z gruntów, a przy tym zupełnie nie uwzględniając ich zdroworozsądkowych postulatów, ani tym bardziej interesu mieszkańców Elbląga? Władza dla pożytku wszystkich obywateli, czy jeno sztuka dla sztuki? Hashtagi: #nowakowo, #elblag, #most, #przekop, #NiezlyKanal
  • Budowa przeprawy przez Wiśle? Jaki sens było budować przekop? Przekop ma sens, kiedy to barki popłyną przez rzekę Elbląg i dalej w Polsce, ale przez Braniewo, ale robić przekop z Elbląga do Wisły? Przecież Wisłą można do samego Bałtyku dopłynąć!
  • @RobertKoliński - Robert to moze odpuscic ten most niech jezdza przez bielnik, a pieniadze przeznaczyc na onkologie?
  • RobertKoliński Przypomnę, że mieszkańcy mają w tej sprawie jak najbardziej rację, zaś Urząd Morski zwyczajnie łże i umywa ręce od odpowiedzialności za idiotyczne i aspołeczne usytuowanie inwestycji oraz brak rzetelnych konsultacji z mieszkańcami. Oczywiście, że jest jeszcze czas na zmianę głupiej i szkodliwej decyzji, podjętej wbrew logice, interesowi społecznemu i mieszkańcom Nowakowa - oraz Elbląga - w tej kwestii, i gdyby elbląscy posłowie PiS, którzy RZEKOMO stoją "po stronie ludzi"mieli odrobinę rozumu i przyzwoitości, to w te pędy pobiegliby do ministerstwa i swoich zwierzchników z Nowogrodzkiej, żeby przy okazji słusznej inwestycji przekopowej nie skompromitować się przed ludem i całą Polską swoją ignorancją i bezdusznością wobec zainteresowanych obywateli/ek. Ale czyż ludzie ci posiadają Rozum i Godność Człowieka?:) Hashtagi: #nowakowo, #elblag, #most, #przekop, #NiezlyKanal
  • @Looooool - Co pomieszales co ma przekop z Wisla wspolnego. Dzis z Elblaga mozna doplynac do Wisly przez kanal jagilonski Nogat, albo Szkarpawe.
  • @RobertKoliński - Gdzie pan byłeś, jak Pana nie było liczyliśmy, że jako znany i obrotny działacz zorganizuje pan jaks pikietę, tak żeby cała Polska zobaczyła, że mostowi mówimy NIET. Nic pan nie zorganizował, znaczy ze Panu nie zależy.
  • Kurcze wcisla musisz cos z tym zrobic
  • Jurek musi wywrzeć presję na wieku, bo ten zaczyna się od pisem dogadywać. Nie to miało być.
  • RobertKoliński @Mieszkancy - Proszę głupawo nie trollować, bo ja dobrze wiem, że tego nie pisze żaden z mieszkańców Nowakowa, iż oni są zwyczajnie mądrzejsi, niż głupawe PiS-trolle:)A jak mję jeszcze będziecie drzaźnić, to przypomnę parę artykułów o "układzie wrocławskim", a może i o "układzie elbląskim"coś napiszę i wtedy będzie niesmaczek:) Hashtagi: #PiStrolle, #propaganda, #dezinformacja, #korupcja
  • Brawo PiS z Panem Premierem, Prezesem, Jarosławem Kaczyńskim na czele. Brawo Premier Morawiecki. Elblążanie czekają na przekop jak na zbawienie. Jeszcze raz brawo.
Reklama