UWAGA!

----

Teraz ja - Elbląskie, wąskie tory...

 Elbląg, Elbląskie, wąskie tory...
fot. S. Czerniak

Na temat naszej elbląskiej chluby, czyli tramwajów prawie tak starych jak berlińskie, napisano wiele. I dobrze, bo to jednak nasz znak rozpoznaczy, jak basen przy Moniuszki, czy Kanał Elbląski...

To, że jeżdżą, jeździć będą i " piszczeć" po wąskich torach, węższych niż w całym świecie i u naszych sąsiadów, to jest pewne.
       Problemem według mnie jest ostatnio rozbudowywana sieć tej, ostatecznie archaicznej jak na XXI wiek trakcji i komunikacji, rozbudowywanej bardziej z poczucia gigantomanii, niż rachunku ekonomicznego.
       Za czasów niemieckich były w Elbingu (liczącym około 60 tyś. ludności) trzy linie tramwajowe, przy braku autobusów i prywatnych samochodów.
       Dzisiaj buduje się kuriozalne rozwiązania trakcji tramwajowej. Prezentowane zdjęcie, to szczyt gigantomanii w tej kwestii - 65 proc. ul. Browarnej zajmuje dwutorowe torowisko tramwajowe, które i tak potem w ciagu ul. Obrońców Pokoju przechodzi w trakcję jednotorową...  Rozumiem, że na tym etapie nie da się tego powstrzymać. Ale...
       Przed nami jeszcze jest ul. 12 lutego i Planty, gdzie ze względów finansowych przerwano budowę tej nitki gigantycznej trakcji i pozostawiono tramwaje na ul. 1 Maja. I niech tak pozostanie! Niech tramwaje jeżdżą Królewiecką do Pocztowej i do Placu Słowiańskiego jak dawniej.
       Natężenie pasażerów jest raczej słabe. Tramwaje jeżdżą z dużą częstotliwością, przez cały dzień niemal puste! A obok jeżdżą autobusy - też puste!
       W tym momencie chcę zadać pytanie Prezydentowi i Dyrektorowi "od tramwajów ".
       Czy moglibyście Panowie podać do wiadomości publicznej:
       - jakie są aktualne wyniki finansowe "elbląskich tramwajów";
       - ile po oddaniu trakcji będziemy płacić z tytułu rat i odsetek kredytu, oraz ile kosztować nas podatników będzie amortyzacja roczna od tej inwestycji...
       - ile miasto planuje wydać na dokończenie trakcji tramwajowej: 12 Lutego i Plantów i jak to obciąży finansowo nas jako podatników?
       To nie są złośliwe pytania przedwyborcze. To jest egzamin dla Ratusza, czy liczy nasze pieniądze i czy planuje je wydawać rozumnie, czyli racjonalnie.
      
Elbingerer
Liczba publikacji: 146
W tym miesiącu: 0
Ocena Głosów Komentarzy
2.9 22 43

A moim zdaniem...

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Ojej, no nie przesadzaj człowieku. Dobra komunikacja miejska to podstawa. Jakby jeszcze obniżyć częstotliwość jazdy autobusów i tramwajów, to wszyscy zaczęliby biadolić " że nie da się nigdzie dojechać, bo transport jeździ rzadko" . Tak źle i tak niedobrze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38
    4
    aqurt(2014-03-07)
  • to fakt, komunikacja u nas jest zbyt droga i coraz mniej ludzi nią jeździ. głownie są to uczniowie, albo emeryci i renciści. To tak jak z akcyzą na alkohol. rząd podniósł akcyzę, licząc na wieksze wpływy do kasy, a wyszło tak, że spadła sprzedaż alkoholu i są mniejsze wpływy do budżetu niż było to przed podniesieniem akcyzy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16
    4
    montgomerry(2014-03-07)
  • trzeba dodać że autobus jest kilkadziesiąt razy tańszy od tramwaju dodatkowo w naszych warunkach na np dworzec dojadę szybciej autobusem niż tramwajem
  • ja też sądzę, że każden musi mieć prawo dojechania swoim prywatnym smrodochodem do dużego pokoju - a obecna sytuacja to nic innego jak wynik typowo empirycznej i wieloletniej działalności miejscowych i okolicznych ignorantów, którzy bardziej zaklinają niźli kształtują nasz powszechny real
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    3
    MiejscowyAborygen(2014-03-07)
  • Autor chyba bredzi. .. metrowy rozstaw szyn nie jest żadnym ewenementem ani na skalę polską (5 na 14 miast), ani na światową i szczerze mówiąc nie ma z nim jakiegoś wielkiego problemu (w Łodzi na takich torach jeździ nawet tzw. szybki tramwaj). Tramwaje na dobrze zaplanowanej sieci są szybsze niż autobus. Aczkolwiek zgodzę się z tym, że obecnie i tramwaje i autobusy szczególnie zapełnione nie są, a nie zawsze tak było.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    1
    Jonas(2014-03-07)
  • Najlepiej zaorać. .. Niech nic nie będzie, bo Panu Sławkowi się nie podoba.
  • Nie wiem skąd autor bierze takie sformułowania jak - tramwaje niemal puste -. .. .Może ta kadłubkowa linia nr 1 tak ma, ale nie pozostałe. .. Wiem, bo jeżdżę.
  • Chciałbym poznać powód, że redakcja i wydawca publikuje takie teksty tego autora.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    33
    2
    Ancymon(2014-03-07)
  • Autor chyba z Olsztyna!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24
    3
    codziennypasażer(2014-03-07)
  • Spróbuj się przejechać małym konstalem na linii nr. 4 Gwarantuję ci miejsce stojące :( Bo siedzące są pozajmowane i to ciągle :(
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    2
    Generallo(2014-03-07)
  • Zgadzam sie przebudowa lini tramwajowej to jakies nieporozumienie, droga rozumiem od zawsze kulala w tym rejonie Elblaga, ale po co te tory ? Chociaz z drugiej strony Elblag to takie male Los Angeles warmi i mazur wiec niema co sie dziwic takim posuniecia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3
    16
    Compton(2014-03-07)
  • Nie przekonujmy się ! Niech Prezydent przedstawi wyniki finansowe " tramwajów" , oraz koszty jakie każdy " Krzyżak elbląski" , będzie musiał płacić za utrzymanie nierentownych linii tramwajowych co roku. Ile to % budżetu miasta.
Reklama