UWAGA!

Pogłębiarka trafi do Elbląga

 Elbląg, Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w Urzędzie Morskim w Gdyni
Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w Urzędzie Morskim w Gdyni (fot. UM w Gdyni)

Prawie 116,5 mln złotych będzie kosztowa budowa pogłębiarki do obsługi drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Zbudują ją Finowie, a będzie cumować w porcie w Elblągu.

Umowę na zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki do portu w Elblągu Urząd Morski w Gdyni podpisał z fińską stocznią Uudenkaupungin Työvene Oy. To jedyna firma, która wystartowała w przetargu.

- Jednostka służąca do pogłębiania torów wodnych, którą za niecałe dwa lata dysponować będzie Urząd Morski w Gdyni, zapewni utrzymanie odpowiednich parametrów żeglugowych nie tylko nowej drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Będzie również wykorzystywana przy niektórych innych pracach utrzymaniowych, bez koniczności zlecania ich „na zewnątrz”, co niewątpliwie przyniesie oszczędności, zarówno finansowe, jak i czasowe – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Wartość kontraktu to prawie 116,5 mln zł. Wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację zlecenia. Pogłębiarka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejsciowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m.

- Flota Urzędu Morskiego w Gdyni wzbogaci się o kolejną, specjalistyczną jednostkę pływającą. Będzie to pogłębiarka służąca przede wszystkim do utrzymania toru żeglugowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Podpisana właśnie umowa jest wynikiem przetargu towarzyszącego dużej, rządowej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest całościowa budowa nowej drogi wodnej o długości prawie 25 km – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, który wraz z głównym księgowym Andrzejem Kajutem podpisał umowę.

Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb. oraz 400 mb. rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki.

- Będzie to kolejna jednostka pływająca wykonana w naszej stoczni dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Wcześniejsze realizacje Uudenkaupungin Työvene Oy to jednostki hydrograficzne – katamaran Konstelacja oraz Hydrograf-17 oraz jednostki kontrolno-inspekcyjne Kontroler-20 i Kontrole 22. Dzięki doświadczeniu i rzetelnemu podejściu naszych specjalistów możemy zadeklarować terminowe dostarczenie pogłębiarki – zaznaczył Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, podpisujący kontrakt w imieniu wykonawcy.

Pogłębiarka będzie miała ok. 60 m dlugości, 12 m szerokości, zanurzenie do 4,5 metra, ładownię o powierzchni co najmniej 950 metrów sześciennych.

oprac. red. ma podst. inf. Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Wróbel ją sprzeda koledze, który później będzie świadczył nią usługi dla miasta, a pieniądze pójdą na podwyżki i budowy parkingów dla wspólnot mieszkaniowych, gdzie zamieszkują radni.
  • a czy ta poglebiarka będzie mogła również pogłębić zaniedbane inne szlaki? np fiszewka, kanał jagieloński, nogat?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    27
    3
    przerazonybylejakością(2022-03-02)
  • Wróblewski musi odejść.
  • czyli jak to będzie ?najpierw będzie płynąć pogłębiarka, za nią holownik, a za nim okręt?nadal twierdzicie, że pis to prawica?przecież to komuna w czystej postaci.
  • Leśne dziadki na emeryturę wnuczki lulać na kolanach, najmniejszego uzasadnienia ekonomicznego to nie ma, szybciej GE zlikwidują niż pogłębiarka będzie pogłębiać.
  • nie wierze ze tych 2 z lewej nie ma wieku emerytalnego
  • W Przemyślu kibole atakowali uchodźców i osoby im pomagające. W taki właśnie sposób okazywali swoje chrześcijańskie korzenie.
  • Jak będzie? A jak powinno być? Ty powinieneś zostać decydentem, by ludziom żyło się lepiej!
  • W ten oto sposób PARTIA poradziła sobie z trudnym problemem wykorzystania kaczego doła i kanału żeglugowego przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg od wyżej wymienionego do parkingu dla TiRów dowcipnie zwanego portem morskim. Otóż podstawową jednostką, być może jedną z niewielu, która będzie się poruszać tym szlakiem wodnym będzie właśnie zamówiona u Finów pogłębiarka. Wiwat Populizm i Socjotechnika ! Wiwat PARTIA ! Wiwat kaczy dół ! To może ktoś podliczy koszty jakimi zamknie się ta epicka dewastacja ?! Warto poinformować podatników ile kosztuje ich ten wiekopomny pomysł, który pierwsze zyski netto przyniesie już w połowie obecnego tysiąclecia. ..
  • RobertKoliński Jak tam reakcyjna cenura w lib-przekaziorach, dalej tną i udają "wolne media"?:) Hashtagi: #IVwladza, #WolneMedia, #oligarchia, #tusk, #komedia
  • @GłębokaMyśl - To jest chore!!!!
  • @GłębokaMyśl - O ile jest to rachunek ekonomiczny tej inwestycji to śmiech z ekonomii i nikt zdrowo myślący nie uwierzy w rozwój "portu"o tyle w obecnej sytuacji geopolitycznej ten przekop obroni się sam jako ruch wyprzedzający izolację Rosjan a Państwo dopłaca w wielu dziedzinach gospodarki więc chrzanić Rosjan z ich cieśniną. Oczywiście nie możemy tego powiedzieć o rosyjskim gazie i węglu bo pasuje nam nawet w czasach wojny i "sankcji"ale możemy się prężyć na niezależne połączenie Zalewu Wiślanego z otwartym morzem.
Reklama