UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Związkowcy: Tramwaje umierają

 
Elbląg, Roman Kluczyk (w środku), przewodniczący związku zawodowego w TE przedstawiał opinię związkowców
Roman Kluczyk (w środku), przewodniczący związku zawodowego w TE przedstawiał opinię związkowców (fot. Michał Skroboszewski)

Kolejny dzień strajku w Tramwajach Elbląskich nie przyniósł zbliżenia w kwestii rozwiązania sporu. Związkowcy wskazują  kolejne potrzeby i apelują do władz miasta o ujawnienie wyników ostatniego audytu w spółce. Zobacz zdjęcia ze strajku.  

- Strajk nie jest polityczny – mówił Roman Kluczyk, przewodniczący związku zawodowego w Tramwajach Elbląskich – Załoga żąda tylko podwyżek płac i uzgodnień dotyczących anulowania porozumienia dotyczących pracy w nadgodzinach. Jesteśmy przemęczeni takim systemem i musi się on zmienić.

Upolitycznienie protestu zarzucił strajkującym prezydent Elbląga Witold Wróblewski na wtorkowej (18 lutego) konferencji prasowej, argumentując to brakiem zaproszenia prezydenta do rozmów.

- Prezydent w Tramwajach Elbląskich jest u siebie, nie potrzebuje zaproszenia, żeby do nas przyjść. Od początku traktowaliśmy ten spór jako sprawę do rozwiązania pomiędzy nami a dyrekcją Tramwajów Elbląskich – ripostował Roman Kluczyk na dzisiejszej konferencji prasowej. - Byliśmy przekonani, że władze wiedzą o sporze zbiorowym.

Trudno mówić, że władze miasta nie wiedziały o problemach w Tramwajach Elbląskich. We wrześniu ubiegłego roku temat tramwajów był szczegółowo omawiany na posiedzeniu Komisji Gospodarki Miasta. Pisaliśmy o tym tutaj.

Dziś (20 lutego) trwa czwarty dzień strajku. Strajkujący wysłali do dyrekcji Tramwajów Elbląskich swoją wersję porozumienia: podwyższenie płacy zasadniczej o 500 zł brutto dla osób zarabiających do 3250 zł brutto płacy zasadniczej. To dotyczy 86 proc. załogi. Związkowcy zgadzają się na rozłożenie podwyżki na dwie raty, ale pensja o 500 zł musiałaby wzrosnąć do końca pierwszej połowy tego roku.

- Taka podwyżka generuje koszt w tym roku w wysokości 750 tys. zł. W przyszłym – milion zł - informował Andrzej Sawicki, dyrektor Tramwajów Elbląskich, który również dziś zorganizował swoją konferencję prasową. - Nie mamy takich pieniędzy. Po reorganizacji komunikacji straciliśmy 1,2 mln zł. Nie stać nas na podwyższenie płacy zasadniczej w jakiejkolwiek formie. Chciałbym przypomnieć, że w ostatnich latach dokonywaliśmy przeszeregowań pracowników.

  Elbląg, Andrzej Sawicki, dyrektor Tramwajów Elbląskich przedstawił zdanie zarządu spółki
Andrzej Sawicki, dyrektor Tramwajów Elbląskich przedstawił zdanie zarządu spółki (fot. Michał Skroboszewski)

- Pieniądze są. Ok. 0,5 mln. zł jest w dodatkach frekwencyjnych. Chcemy ich likwidacji i włączenia do pensji zasadniczej. Pozostanie premia uznaniowa w wysokości 15 proc. pensji za pomocą której pracodawca może nas nagradzać. Pozostaje kwestia dodatkowych 250 tys. zł. – odpowiedział przewodniczący związku zawodowego.

W sprawie podwyższenia zarobków osób zarabiających więcej niż 3250 zł brutto strajkujący są gotowi do negocjacji. Kolejnym postulatem jest wypłacenie całej nagrody rocznej za ubiegły rok oraz wycofanie się z porozumienia o nadgodzinach. Pracownicy dopuszczają pracę w nadgodzinach w wysokości limitowanej przez kodeks pracy tj. 150 godzin.

- Chcę mieć możliwość wynegocjowania z poszczególnymi pracownikami możliwości pracy w nadgodzinach do 210 godzin – zapowiedział z kolei Andrzej Sawicki.

- Z założenia kodeks pracy mówi, że pracodawca nie może przewidywać nadgodzin. Jeśli pracownik pracuje w godzinach nadliczbowych, to pracodawca w miarę możliwości powinien oddawać mu dzień wolny, a dopiero później myśleć o wypłaceniu ekwiwalentu. Bądźmy konsekwentni: jeśli będę pracował w nadgodzinach 16 godzin, to niech pracodawca odda mi 2 dni wolne w tym samym cyklu rozliczeniowym – mówił Roman Kluczyk.

Przypomnijmy, że w 2019 r. w Tramwajach Elbląskich wypracowano 14 tys. nadgodzin. Do tego dochodzą niewykorzystane urlopy z ubiegłych lat.

- 4 tys. z tych nadgodzin wynikało z wakatów – wyjaśniał Andrzej Sawicki na wtorkowej konferencji u prezydenta Elbląga.

- To nie są szczególne potrzeby pracodawcy. Trzeba zatrudnić ludzi. - grzmiał Roman Kluczyk. - Z drugiej strony, po obcięciu komunikacji tramwajowej, jaka miała miejsce w lutym, dyrekcja zapewniała nas, że pracowników jest tylu, ilu potrzeba. Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy ujawniła, że na listopad ubiegłego roku niewykorzystanych dni urlopowych jest 1200, z czego na motorniczych przypada połowa. I to trzeba będzie ludziom oddać.

Podczas „związkowej” konferencji prasowej Roman Kluczyk zaapelował do władz miejskich o ujawnienie wyników ostatniego audytu w Tramwajach Elbląskich. Rozwiązania konfliktu na razie nie widać. Strajkujący czekają na odpowiedź dyrekcji spółki na swoje postulaty.

- Trudności i kłopoty komunikacji są nie do ogarnięcia. Bez ingerencji radnych, bez zmiany budżetu, bez zasilenia budżetu spółki Tramwaje umierają – ostrzegał Roman Kluczyk.

Oprócz problemów płacowych związkowcy na swojej konferencji prasowej zwrócili uwagę na konieczność remontu taboru tramwajowego. Strajk kosztuje spółkę 50 tys. zł dziennie. Zarząd Tramwajów Elbląskich powołał komisję wewnętrzną mającą poszukać możliwości oszczędności w spółce. Związkowcy nie są jednak zainteresowani pracą w niej ze względu na fakt, iż podobny zespół powołał prezydent Elbląga.

SM
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • Trzymajcie się! Postawa radnych żenująca a wlasciwie jej brak , za co biora diety? I jak błędnie zostali zweryfikowani,ocenieni i wybrani, do tej pory z taką martwą radę nie mielismy doczynienia , Niema Rada jak pisala Matia K. znowu się potwierdza! , jak i inne felietony
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    97 13
    (2020-02-20)
  • Odnoszę takie wrażenie, że tramwajarze są sami z tym swoim protestem, a co na to inne związki zawodowe, czy jakoś pomagają ? Bo lokalna władza poszła zdaje się w zaparte, a Oni potrzebują wsparcia. Nie poddawajcie się !!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    114 12
    (2020-02-20)
  • I nasz panujący nic nie wie, to co koalicjanta Nowak nic nie powiedział, chyba celowo osłabia pana, i jeszcze go pan na politycznego koalicjanta np. z PISu nie chce wymienić, a może koszowy teraz będzie reanimowal na plaży tramwaje. To jest porażka, chłop nad niczym już chyba nie panuje, oprócz stołków. Może świeży deo pomoże ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    53 7
    (2020-02-20)
  • to nie tylko tramwaje umierają to umiera całe miasto elita rzadzacych bierze kasę degradując miasto i i grodzą drutem kolczastym to co trzeba naprawić i wyremontować jesteśmy mieszkańcami którzy nie zasługujemy na wypoczynek parki baseny i kulturę amfiteatr przypomina obraz jak z Czarnobyla, basen góra Chrobrego park Dolinka i tak można wyliczać kasy starcza tylko zawsze na nowe komputery i laptopy dla urzędu miasta oraz na diety i wypłaty błysk białych koszul oraz nowa elewacja ratusza nam nie wystarcza pracujemy i chcemy wypoczywać w ludzkich warunkach nawet tojki z parku poginęły będziemy zalatwiac sie po krzakach co dalej pytam ????lecz to zawsze pytanie beż odpowiedzi co do tramwai nie ma nawet na szyny dlatego chciano rozebrać tor w strone Bażantarni ludzie obudzcie się
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    118 5
    (2020-02-20)
  • Tak sobie myślę, że rozwiązaniem może być zrobienie przetargu jak na komunikacje autobusową w Elblągu. Przy okazji przypomnijcie sobie co związki zawodowe zrobiły z kilkoma kopalniami. Jak zmieniły właściciele od razu zaczęły być rentowne. Nie popieram strajku tramwajarzy!Jeżeli strajk nie jest polityczny to niech przewodniczący zrzeknie się z funkcji niech ktoś inny negocjuje bo ten nie daje rady prawdy?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    16 55
    odłączone_wagony(2020-02-20)
  • Drezyny wprowadzic, dopelni to obraz miasta. Elblag stanie sie slawny na cala Polske.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    49 2
    (2020-02-20)
  • zamiast portel. pl to przeczytałem pączek. pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17 6
    (2020-02-20)
  • Tylko strajk może uratować elbląskie tramwaje. .. im dłuższy tym bardziej je ratuje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    58 6
    (2020-02-20)
  • 128 lat tramwaje w Elblagu wozily Elblazan. Wroblewski zlikwidowal. Co Nowaczykowi sie nie udalo, bo mu ludzie przeszkodzilim, Wrobel dokonal. Na taczki dziada.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    80 7
    czas na REFERENDUM(2020-02-20)
  • Co się zmieniło w myśleniu dyrektorów i it,wyników U M-NIC. Nadal strajk polityczny i upokorzenia robotników. Nie poddawaj się strajkujacy ,my pasażerowie T E jesteśmy z wami. Wygracie poleca wreszcie ci co degraduja miadto . Czyli ten że stołka i dyrektorki z waszej firmy. ONI NIE NADAJĄ SIE DO RZĄDZENIA.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    66 6
    (2020-02-20)
  • Czemu tak up[orczywie sie trzyma ten ZKM, ktory generuje tylko koszty?Bo kolesie by nie mieli pracy po znajomosci. Zlikwidowac ZKM, ktory generuje tylko koszty, nie kupowac nowych komputerkow dla biurw z UM, 500 tysi zostanie w kasie miasta do przeznaczenia na tramwaje, sprzedac super bryke prezia, 100 tysi wpadnie, na tramwaje, zlikwidowac vice, jeden wystarczy i kasa jest?Jest.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    61 1
    likwidowac ZKM(2020-02-20)
  • Wnioski nasuwają się same ,podwyżka plac uzasadniona dla rządzących. Natychmiastowa wymiana calego taboru, konstale na zlomowisko. Natucgmiadtoea rizbudoea tras tramwajowych o nowe ulice i dzielnice. Dotarło watpimy. BETON MA SIE DOBRZE .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36 4
    (2020-02-20)
Reklama