
W Multikinie od października trwają zajęcia trzeciej edycji Akademii Filmowej. To największy program edukacji filmowej w Polsce, który wspierany jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Pokazom filmowym w ramach Akademii Filmowej zawsze towarzyszą prelekcje, gry i ciekawe konkursy, przede wszystkim plastyczne, które dzieciom dają możliwość rozwijania myślenia obrazem, ćwiczenia zdolności manualnych, a organizatorowi okazję nagrodzenia najciekawszych pomysłów. Dlatego Multikino chce zaangażować najmłodszych fanów kina (szkoły podstawowe, klasy I-VI) i zaprasza ich do udziału w konkursie, którego tematem jest „Twój bilet do kina”.
Jak powinien wyglądać bilet do kina? - na to pytanie odpowiedzą najmłodsi uczestnicy Akademii Filmowej. Zarówno interpretacja tematu, jak i technika, w której wykonane zostaną prace, jest całkowicie dowolna. Mali autorzy najciekawszych prac zostaną nagrodzeni zestawami książek i kolorowankami z bohaterami ulubionych filmów.
Termin nadsyłania prac do wybranego Multikina upływa 30 marca.
Akademia Filmowa w marcu:
Klasy I, II, III – 5 marca
Temat zajęć: Rzecz o nieprzemijających wartościach.
„Łowcy smoków”
Wytrwałość, odwaga (choćby bronienia własnych przekonań), lojalność, odpowiedzialność, szacunek dla uczuć innych – czyż nie są to wartości, które proponujemy na co dzień wpajać naszym podopiecznym? „Łowcy smoków” są skarbnicą tych podstawowych, społecznych wartości, podanych w przyjemnej, śmieszno-strasznej historii o śmiałkach, którzy porwali się na smoka o przydomku „Pożeracz Świata”. „Nie mogę wyjść z podziwu. Jak to możliwe, że ta historia nie ma swojego początku na kartach kanonicznej literatury fantasy? Na Zachodzie – Dryfująca Wioska, nieopodal – Morze Chmur. W epicentrum gorących wydarzeń troje sympatycznych bohaterów i naprawdę potężny przeciwnik (…). Wychodzi na to, że Europa wcale nie musi spoglądać z zazdrością w stronę czarodziei animacji z Ameryki” – pisali recenzenci.
Klasy IV, V, VI – 3 marca
Temat zajęć: Co w baśniach piszczy?
„Tajemnica Rajskiego Wzgórza”
Film Gabora Csupo pełnymi garściami czerpie inspiracje z najlepszych dokonań filmu familijnego, baśni filmowych oraz literatury dziecięcej. Znajdziemy tu odwołania do „Tajemniczego ogrodu”, „Czarnoksiężnika z krainy Oz” czy „Harry Pottera”. W „Tajemnicy Rajskiego Wzgórza” szczęśliwie brakuje intertekstualnych odwołań i aluzji w stylu „Shreka” – jest to opowieść stworzona dla młodego widza i w tym tkwi jej siła. Klasycznie opowiedziana intryga opowiadająca o przełamywaniu samotności, szukaniu własnej drogi i odnajdywaniu w sobie odwagi, by cały czas iść naprzód, będzie znakomitą propozycją dla widzów tęskniących za baśniowymi historiami w tradycyjnym stylu.
Gimnazjum – 19 marca
Temat zajęć: Gdy kino igra z tradycją, czyli wprowadzenie do popkultury.
„Ostatni Samuraj”
Widowiskowy obraz schyłku epoki samurajów skłonił Edward Zwicka, specjalistę od wielkich epickich przedstawień („Wichry namiętności”), do refleksji na temat cywilizacji, tradycji, nowoczesności i postępu. Film ma wiele fabularnych, kulturowych i psychologicznych uproszczeń, ale są to zabiegi uzasadnione: dzięki nim widzimy świat pełniej, razem z bohaterem przezywamy fascynację dalekowschodnią kulturą i dyscypliną ducha Japończyków. W „Ostatnim Samuraju” obserwujemy też pięknie ukazaną relację uczeń – mistrz, przy czym ani mistrz nie jest tu wiekowym starciem, ani uczeń nieopierzonym żółtodziobem. Ta popkulturowa refleksja na temat istoty dialogu ma w sobie coś obezwładniającego: jest przekonująca niczym wyrafinowany traktat i sugestywna niczym najcelniejsze w swej puencie haiku.
Szkoły ponadgimnazjalne – 11 marca
Temat zajęć: Prawa człowieka w filmie.
„Hotel Ruanda”
Jeden z recenzentów nazwał „Hotel Ruanda” kinowym leksykonem na znieczulicę społeczną, jaka jakiś czas temu masowo opanowała świat. To prawda. Film jest wstrząsający i powoduje, że inaczej patrzymy na dramatyczne wydarzenia oddalone od nas o bezpieczną odległość wielu tysięcy kilometrów i kilku stref klimatycznych. Film Terry George’a koncentruje się na brutalnym konflikcie pomiędzy plemionami Tutsi i Hutu, który rozpoczął się w afrykańskiej Ruandzie w 1994 roku i pochłonął ponad milion istnień. To opowieść o strasznej tragedii, ale i o tym, że nawet w najgorszych czasach można zachować człowieczeństwo – jak bohater filmu, który ocalił życie 1200 osobom.
Jak powinien wyglądać bilet do kina? - na to pytanie odpowiedzą najmłodsi uczestnicy Akademii Filmowej. Zarówno interpretacja tematu, jak i technika, w której wykonane zostaną prace, jest całkowicie dowolna. Mali autorzy najciekawszych prac zostaną nagrodzeni zestawami książek i kolorowankami z bohaterami ulubionych filmów.
Termin nadsyłania prac do wybranego Multikina upływa 30 marca.
Akademia Filmowa w marcu:
Klasy I, II, III – 5 marca
Temat zajęć: Rzecz o nieprzemijających wartościach.
„Łowcy smoków”
Wytrwałość, odwaga (choćby bronienia własnych przekonań), lojalność, odpowiedzialność, szacunek dla uczuć innych – czyż nie są to wartości, które proponujemy na co dzień wpajać naszym podopiecznym? „Łowcy smoków” są skarbnicą tych podstawowych, społecznych wartości, podanych w przyjemnej, śmieszno-strasznej historii o śmiałkach, którzy porwali się na smoka o przydomku „Pożeracz Świata”. „Nie mogę wyjść z podziwu. Jak to możliwe, że ta historia nie ma swojego początku na kartach kanonicznej literatury fantasy? Na Zachodzie – Dryfująca Wioska, nieopodal – Morze Chmur. W epicentrum gorących wydarzeń troje sympatycznych bohaterów i naprawdę potężny przeciwnik (…). Wychodzi na to, że Europa wcale nie musi spoglądać z zazdrością w stronę czarodziei animacji z Ameryki” – pisali recenzenci.
Klasy IV, V, VI – 3 marca
Temat zajęć: Co w baśniach piszczy?
„Tajemnica Rajskiego Wzgórza”
Film Gabora Csupo pełnymi garściami czerpie inspiracje z najlepszych dokonań filmu familijnego, baśni filmowych oraz literatury dziecięcej. Znajdziemy tu odwołania do „Tajemniczego ogrodu”, „Czarnoksiężnika z krainy Oz” czy „Harry Pottera”. W „Tajemnicy Rajskiego Wzgórza” szczęśliwie brakuje intertekstualnych odwołań i aluzji w stylu „Shreka” – jest to opowieść stworzona dla młodego widza i w tym tkwi jej siła. Klasycznie opowiedziana intryga opowiadająca o przełamywaniu samotności, szukaniu własnej drogi i odnajdywaniu w sobie odwagi, by cały czas iść naprzód, będzie znakomitą propozycją dla widzów tęskniących za baśniowymi historiami w tradycyjnym stylu.
Gimnazjum – 19 marca
Temat zajęć: Gdy kino igra z tradycją, czyli wprowadzenie do popkultury.
„Ostatni Samuraj”
Widowiskowy obraz schyłku epoki samurajów skłonił Edward Zwicka, specjalistę od wielkich epickich przedstawień („Wichry namiętności”), do refleksji na temat cywilizacji, tradycji, nowoczesności i postępu. Film ma wiele fabularnych, kulturowych i psychologicznych uproszczeń, ale są to zabiegi uzasadnione: dzięki nim widzimy świat pełniej, razem z bohaterem przezywamy fascynację dalekowschodnią kulturą i dyscypliną ducha Japończyków. W „Ostatnim Samuraju” obserwujemy też pięknie ukazaną relację uczeń – mistrz, przy czym ani mistrz nie jest tu wiekowym starciem, ani uczeń nieopierzonym żółtodziobem. Ta popkulturowa refleksja na temat istoty dialogu ma w sobie coś obezwładniającego: jest przekonująca niczym wyrafinowany traktat i sugestywna niczym najcelniejsze w swej puencie haiku.
Szkoły ponadgimnazjalne – 11 marca
Temat zajęć: Prawa człowieka w filmie.
„Hotel Ruanda”
Jeden z recenzentów nazwał „Hotel Ruanda” kinowym leksykonem na znieczulicę społeczną, jaka jakiś czas temu masowo opanowała świat. To prawda. Film jest wstrząsający i powoduje, że inaczej patrzymy na dramatyczne wydarzenia oddalone od nas o bezpieczną odległość wielu tysięcy kilometrów i kilku stref klimatycznych. Film Terry George’a koncentruje się na brutalnym konflikcie pomiędzy plemionami Tutsi i Hutu, który rozpoczął się w afrykańskiej Ruandzie w 1994 roku i pochłonął ponad milion istnień. To opowieść o strasznej tragedii, ale i o tym, że nawet w najgorszych czasach można zachować człowieczeństwo – jak bohater filmu, który ocalił życie 1200 osobom.
Marcin Derecki, Multikino