
29 czerwca Komisja Europejska przedstawiła projekt unijnego budżetu na lata 2014-2020. Znamy też nazwę nowego programu kulturalnego, która brzmi Kreatywna Europa. O finansach i o tym, jak lobbować na rzecz kultury, rozmawiali w Sopocie uczestnicy międzynarodowej konferencji „We are more – Więcej kultury!”.
Program Kreatywna Europa obejmie trzy obecnie istniejące programy: Kultura, Media i Media Mundus. W latach 2014-2020 unijne wsparcie dla sektorów kultury i kreatywnego ma w ramach tego programu wynieść 1,6 mld euro. Priorytetem przy rozdziale pieniędzy ma być pomoc dla organizacji pozarządowych oraz przedsiębiorstw, które działają na skalę międzynarodową i są silnie związane z promowaniem różnorodności kulturowej i językowej.
Ludziom kultury z krajów należących do Unii Europejskiej zależy na tym, by zmobilizować i zachęcić do dyskusji o przyszłości kultury i jej finansowaniu wszystkich ludzi, którym na kulturze zależy, a także polityków i decydentów różnych szczebli. Jak mówią, właśnie teraz, kiedy będą zapadać decyzje o priorytetach Unii na najbliższe lata i o nowym budżecie, jest na to odpowiedni moment.
Pomóc ma w tym ogólnoeuropejska kampania „We are more!”. Ma ona uświadomić zwykłym ludziom i politykom, jak ważną rolę w rozwoju społeczeństw pełnią kultura i sztuka, przekonać polityków do zapewnienia wsparcia dla kultury w nowym budżecie UE i zwiększyć uczestnictwo w kulturze wszystkich obywateli Unii.
Koordynatorem kampanii jest Culture Action Europe – organizacja zrzeszająca ponad 6 tysięcy instytucji i stowarzyszeń związanych z sektorem kultury i sztuki, która ma siedzibę w Brukseli. Partnerem strategicznym jest Europejska Fundacja Kultury z siedzibą w Amsterdamie.
Sopocka konferencja, która odbyła się w dniach 28-30 lipca, była częścią kampanii „We are more!”, a zarazem jednym z elementów projektu Otwarty Kurort Kultury, realizowanego w ramach oficjalnego programu kulturalnego polskiej prezydencji w UE. Sesję zorganizowało Nadbałtyckie Centrum Kultury, we współpracy z Culture Action Europe. Polskimi partnerami byli: Narodowy Instytut Audiowizualny, władze Sopotu i Stowarzyszenie Kultura Miejska.
Z Lidią Makowską ze Stowarzyszenia Kultura Miejska rozmawiała Agnieszka Jarzębska.
Ludziom kultury z krajów należących do Unii Europejskiej zależy na tym, by zmobilizować i zachęcić do dyskusji o przyszłości kultury i jej finansowaniu wszystkich ludzi, którym na kulturze zależy, a także polityków i decydentów różnych szczebli. Jak mówią, właśnie teraz, kiedy będą zapadać decyzje o priorytetach Unii na najbliższe lata i o nowym budżecie, jest na to odpowiedni moment.
Pomóc ma w tym ogólnoeuropejska kampania „We are more!”. Ma ona uświadomić zwykłym ludziom i politykom, jak ważną rolę w rozwoju społeczeństw pełnią kultura i sztuka, przekonać polityków do zapewnienia wsparcia dla kultury w nowym budżecie UE i zwiększyć uczestnictwo w kulturze wszystkich obywateli Unii.
Koordynatorem kampanii jest Culture Action Europe – organizacja zrzeszająca ponad 6 tysięcy instytucji i stowarzyszeń związanych z sektorem kultury i sztuki, która ma siedzibę w Brukseli. Partnerem strategicznym jest Europejska Fundacja Kultury z siedzibą w Amsterdamie.
Sopocka konferencja, która odbyła się w dniach 28-30 lipca, była częścią kampanii „We are more!”, a zarazem jednym z elementów projektu Otwarty Kurort Kultury, realizowanego w ramach oficjalnego programu kulturalnego polskiej prezydencji w UE. Sesję zorganizowało Nadbałtyckie Centrum Kultury, we współpracy z Culture Action Europe. Polskimi partnerami byli: Narodowy Instytut Audiowizualny, władze Sopotu i Stowarzyszenie Kultura Miejska.
Z Lidią Makowską ze Stowarzyszenia Kultura Miejska rozmawiała Agnieszka Jarzębska.
eswiatowid.pl