UWAGA!

----

Teatr im. Aleksandra Sewruka

 Elbląg, Aleksander Sewruk.
Aleksander Sewruk.

Patronem elbląskiego Teatru Dramatycznego będzie Aleksander Sewruk. Według dyrektora Mirosława Siedlera, Teatr Dramatyczny zmieni nazwę na Teatr im. Aleksandra Sewruka w czerwcu tego roku. Kim był Aleksander Sewruk?

Być może ze sceny pamiętają go starsi elblążanie. W Teatrze im. Stefana Jaracza (wtedy jeszcze wyłącznie olsztyńskim) grał m.in. Papkina w „Zemście” Fredry (1948) i Iwana Wasiliewicza Łomowa w „Oświadczynach” Czechowa (1948). W tej drugiej roli mogli go zobaczyć już także elblążanie w 1949 r. Powrócił do Elbląga w 1957 r. w roli Kreona w „Antygonie” Jeana Anouilha. Potem grał Iwana Wojnickiego w „Wujaszku Wani” Czechowa (1958), Kanclerza w „Balladynie” Słowackiego (1958), Anzelma w „Pierwszym dniu wolności” Kruczkowskiego (1960), Lecha w „Lilli Wenedzie” Słowackiego (1960), Antona Skwoznika-Dmuchanowskiego w „Rewizorze” Gogola (1960), Cześnika w „Zemście” Fredry (1961), Mobiusa w „Fizykach” Durrenmatta (1963), Leonida Gajewa w „Wiśniowym sadzie” Czechowa (1965), Egeusza w „Śnie nocy letniej” Szekspira (1966) (to tylko ciekawsze - naszym zdaniem - jego „elbląskie” role).
     Aleksander Sewruk grał także w Teatrze Telewizji, spektakle z jego udziałem reżyserowali m.in. Jerzy Antczak, Jan Łomnicki, Jerzy Grzegorzewski, Maciej Prus i Zygmunt Hubner.
     Bogata jest jego filmografia, z tym, że zawsze są to role drugiego planu. Wystąpił m.in. w filmach „Celuloza” (1953), „Pod gwiazdą frygijską” (1954) i „Pociąg” (1959) Jerzego Kawalerowicza, „Orzeł” (1958) Leonarda Buczkowskiego, „Popiół i diament” (1958) Andrzeja Wajdy, „Dziś w nocy umrze miasto” (1961) Jana Rybkowskiego, „Zaduszki” (1961) Tadeusza Konwickiego, „Giuseppe w Warszawie” (1964) Stanisława Lenartowicza, „Anatomia miłości” (1972) Romana Załuskiego, „Hubal” (1973) Bohdana Poręby; serialach „Czterej pancerni i pies”, „Stawka większa niż życie”, „Czarne chmury”, „Czterdziestolatek”,
     „Noce i dnie”. Był więc chyba dość cenionym aktorem drugiego planu.
     A biografia? Aleksander Sewruk urodził się 17 stycznia 1912 r. w Korninie koło Kijowa. Do Polski przyjechał w 1920 r. W 1930 r. rozpoczął studia na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Warszawskiego, które jednak po roku przerwał. W 1932 r. pracował jako urzędnik. Od 1932 r. był w Ochotniczych Drużynach Roboczych, potem Junackich Hufcach Pracy. Uczestniczył w kampanii wrześniowej, po kapitulacji Modlina został wzięty do niewoli - przebywał w oflagach w Arnswalde i Grossborn. W 1940 r. rozpoczął działalność aktorską w teatrach obozowych. W latach 1946-47 występował w teatrze rewiowym Polskiej Dywizji Pancernej stacjonującej wówczas w Niemczech. Do kraju powrócił w czerwcu 1947 r.
     W latach 1947-49 był aktorem Teatru Miejskiego im. Jaracza w Olsztynie, a w latach 1949-1952 - po zmianie formuły i nazwy - Teatru im. Jaracza Olsztyn-Elbląg. W latach 1952-57 był aktorem instytucji, która nosiła nazwę Teatry Dramatyczne - Poznań.
     W roku 1957 wrócił do Teatru im. Jaracza i został jego dyrektorem naczelnym i artystycznym. Pracował tu do roku 1969, by odejść na stanowisko dyrektora Teatru Ziemi Mazowieckiej w Warszawie. Był nim aż do śmierci 23 listopada 1974 r.
     Zwolennikiem pomysłu nadania teatrowi imienia Aleksandra Sewruka jest dyrektor Siedler, ponieważ, jak twierdzi, Sewruk prze 12 lat kształtował repertuar połączonych scen Teatru im. Jaracza i występował na elbląskiej scenie. To od jego imienia pochodzi nazwa statuetki - Aleksander - przyznawana co roku m.in. najpopularniejszym elbląskim aktorom.
     W Teatrze Dramatycznym (w dawnej palarni) do czerwca oglądać można wystawę, na którą składają się dawne afisze, programy, recenzje prasowe i fotosy, przybliżające postać Aleksandra Sewruka.
     
     W ubiegłą sobotę w Elblągu po raz pierwszy gościła jedyna wnuczka Aleksanda Sewruka Lucyna Sewruk-Sadownik, która oglądała premierę spektaklu „Aktor”, a później wzięła udział w uroczystej gali z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Rozmawiała z nią Marta Hajkowicz:
PD

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Zabawne że taka instytucja będzie nosiła imię które trzeba przybliżać:)....hehe
  • To taka sztuka dla sztuki... podnoszenie rangi czegoś miernego poprzez nadanie imienia kogoś bliżej nieznanego
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    fan pani grażynki(2007-03-28)
  • egu07, co niektórym to trzeba by było również wytłumaczyć któż to taki ów Szekspir niejaki . Zwłaszcza gdyby o zgrozo przyszło komuś do głowy by napisać Shakespeare... brrr ;)
  • doklandie temat imienia kogos kogo nikt nie zna ale ochlej i wyzerka bedzie to fakt
  • Zawsze będzie taki "egu" któremu Mozart będzie się kojarzył z melodyjką w telefonie komórkowym. Więcej czytać!
  • wrócić do szkół i doedukować się nieuki!!!
  • Do ego 07 .Nawet gdybyś tylko Czterech pancernych obejrzał to byś tę rolę jaką grał Sewruk zauważył. Ale są ludzie dla których jak coś się imieniem Jana nie kojarzy to jest złe. Dobrze, że ktoś miał odwagę przypomnieć i uhonorować postać na scenie wyjątkową. Ludzie tacy jak Aleksander Sewruk pozostawili dorobek jakiego ego07 oraz wielu jego podobnych i krewnych nigdy nie zostawiło i nie zostawi.Jak się w życiu nic nie zrobiło to wpis w internecie można potomnym zostawić. Proponuje dzisiejsze wydanie Portela nazwać imieniem ego07. Bo jutro już z ego tylko 0 zostanie. Teatrowi gratuluje odwagi i dobrej pamięci o AS. Szkoda że teatr może mieć tylko jedno imię bo ludzi wybitnych było tam więcej.
  • Czy w 4 pancernych grał on rolę oficera ze wschodu ?
  • grał doskonale rolę oficera, nawet gdyby grał Szarika to w tym zawodzie ocenia sie jak zagrał a nie kogo!
Reklama