UWAGA!

Gdy kupiliśmy wadliwą pralkę

Zdarza się, że zakupiony sprzęt AGD lub RTV przestaje działać. Wówczas konsument może dochodzić swoich roszczeń na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - pod warunkiem zgłoszenia reklamacji, czyli zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia wady towaru.

Jeżeli sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji, to dla zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie reklamacji, najlepiej listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, na adres sprzedawcy. Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno zawierać:
     - miejsce, datę zakupu towaru oraz jego cenę;
     - określenie na czym polega niezgodność towaru z umową czyli ujawniona wada;
     - żądanie odnośnie sposobu załatwienia reklamacji, czyli doprowadzeniu towaru do stanu zgodnego z umową;
     - informację, że reklamacja jest składana na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
     Jeżeli towar jest niezgodny z umową, to przy pierwszej reklamacji konsument może żądać doprowadzenia go do stanu zgodności z umową poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy.
     Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do żądań konsumenta.
     Gdy spełnienie żądania doprowadzenia sprzętu do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę nie jest możliwe lub wymaga nadmiernych kosztów, konsument może żądać stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, lecz tylko w przypadku, gdy wada jest istotna.
     Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, gdy zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania towaru konsumentowi.
     
     Gwarancja
     Zazwyczaj do sprzętu AGD lub RTV konsument otrzymuje kartę gwarancyjną, na podstawie której może dochodzić swych roszczeń od gwaranta, lecz nie jest to obowiązkowe. Gwarantem może być producent, importer, sprzedawca.
     Udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty poprzez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym, określające obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwości sprzedanego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w tym oświadczeniu.
     Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie zawiera obowiązków gwaranta. W dokumencie gwarancyjnym powinny być umieszczone podstawowe dane niezbędne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela na terenie RP, czas trwania gwarancji i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.
     W dokumencie gwarancyjnym powinna być zawarta informacja, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza i nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
     W przypadku reklamacji sprzętu to konsument decyduje, czy będzie dochodził swych roszczeń od gwaranta, jeżeli wraz z sprzętem otrzymał kartę gwarancyjną, czy z tytułu niezgodności towaru z umową - od sprzedawcy. Zatem niezwykle istotne jest dokładne zapoznanie się z warunkami gwarancji, by móc dokonać wyboru korzystniejszego trybu dochodzenia roszczeń.
Radosław Rzepecki - Inspekcja Handlowa Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama