UWAGA!

Umowy zawierane na odległość

W czasach powszechnego dostępu do internetu i innych środków masowego przekazu coraz częściej zdarza się konsumentom zawrzeć umowę sprzedaży bez jednoczesnej obecności obu jej stron, czyli sprzedawcy (przedsiębiorcy) oraz kupującego (konsumenta). W związku z tym elbląska Delegatura Inspekcji Handlowej radzi:

Umowa zawarta bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej, jest umową sprzedaży na odległość.
       Konsument ma prawo odstąpić od takiej umowy bez podania przyczyny, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Wskazany termin liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia. Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta na piśmie o możliwości odstąpienia od umowy.
       W razie niepoinformowania konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy, termin odstąpienia od umowy wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi – od dnia jej zawarcia.
       W przypadku odstąpienia od umowy umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Natomiast to, co strony świadczyły, ulega zwrotowi w stanie niezmienionym. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni. Ponadto jeśli kupujący dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
       W niektórych wypadkach konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy, np. gdy umowa dotyczy nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania (np. zerwania oryginalnego opakowania z płyty CD lub DVD), w wypadku świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu (np. zakupu artykułów spożywczych), bądź w wypadku dostarczenia prasy.
      
      
oprac. PD

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
Reklama