UWAGA!

To rowerzyści powinni wiedzieć

 Elbląg, To rowerzyści powinni wiedzieć
(fot. pixabay.com)

W mieście pojawia się coraz więcej rowerzystów, przypominamy zatem o obowiązujących ich zasadach bezpieczeństwa -informuje elbląska policja. - Szczególnie, że czas pandemii zachęcił osoby do korzystania z alternatywy, jaką dla komunikacji miejskiej jest właśnie rower

Przypominamy o przepisach dotyczących rowerzystów

 

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (art.33 ust.5 PRD) i w tym przypadku szerokość chodnika nie ma znaczenia.

 

Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

 

Zakazy

Kierującemu rowerem zabrania się:

- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu

- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach

- czepiania się pojazdów (art.33 ust.3 PRD)

- kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu

- przewożenia pasażera, który jest w stanie nietrzeźwości, w stanie po spożyciu alkoholu lub innego środka działającego podobnie (art.45 ust.2 pkt.2 PRD)

- przejeżdżania przez przejście dla pieszych. Rowerzysta zobowiązany jest zejść z roweru, przeprowadzić go przez jezdnię i wsiąść na rower dopiero za przejściem

- korzystania z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku (art.45 ust.2 pkt.1)

- wjazdu na autostrady (oznaczone znakiem D-9), drogi ekspresowe (oznaczone znakiem D-7)

- holowania innego rowerzysty lub osoby poruszającej się np. na wrotkach, sankach czy deskorolce (art.60 ust.2 pkt.4 PRD)

 

Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego (art.33 ust.3a PRD)

Dopuszcza się przewóz dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie  do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy (art.63 ust.3 pkt.4 PRD)

kom. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Prawo i porządek

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Najlepiej, obładujcie wszystko ścisłymi przepisami pod groźbą kary, zabierzcie przyjemność z robienia dosłownie czegokolwiek. Akurat urwa jadąc zrelaksować sie na rowerze będę patrzyl czy chodzik ma więcej niż 2 metry szerokości. .. Przepisy na wszystko, kiedyś takiej paranoi nie bylo i ludzie żyli, a teraz sami to sobie robimy i jeszcze ciemna masa chapie po same kule te bzdury żeby potem pilnować wszystkich wokół jak przykładny obywatel z kijem w d..(kojarzycie to samo z koronawirusem i maskami?)
  • Jako rowerzysta chciałbym podziękować kierowcom, którzy nie traktują mnie jak zło konieczne na drodze. Sam staram się jeździć tak, aby by być dla Was widocznym, nie utrudniać zbytnio ruchu i szanując przepisy. I cieszę się, że coraz więcej kierowców traktuje mnie jak równoprawnego użytkownika drogi, często ułatwiając mi jazdę, np. stając przed światłami trochę dalej od prawego krawężnika. Dziękuję Wam za to.
  • Rowerów będzie więcej. Miasto powinno dostosowywać infrastrukturę, żeby było bezpiecznie. Sami starajmy się nie być zagrożeniem dla innych mieszkańców.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    2
    Michał83(2021-03-16)
  • HAHAHA! Na Brzeskiej z budżetu obywatelskiego parking wzdłuż ulicy dla samochodów budują, a Policja z apelami do rowerzystów? Weźcie lepiej zgłoś ie do prokuratury, kto i dla złego tak kształtuje wydatki budżetu, aby wspólnoty mieszkaniowe oszczędzały serki tysięcy złotych na budowę parkingów na swoim terenie wspólnoty. Ulica Sienkiewicza to samo. .. za 265tys zł parking postawili, wzdłuż Mickiewicza również parkingi. Poszło na to wiele milionów złotych, a rowerzyści? Rowerzyści niech giną pod kołami samochodów. Ważne, że elyta ma, gdzie zaparkować i bie trzeba czynszów podnosić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    6
    5
    TVP powinno tym się zainteres(2021-03-16)
  • @Zennon. - @zennon wzdłuż głównych ulic Elbląga powinny biec dwukierunkowe ścieżki rowerowe jak to się buduje w każdym mieście. Budżet obywatelski przewiduje parkingi dla prywatnych bloków mieszkalnych, a jakie ma to znaczenie społeczne? Trzeba rozkręcić ten temat.
  • @TVP powinno tym się zainteres - Zgłoś, powiadom, donieś i nie marudź!
  • @Gosc999 - Powinno i co dalej?
  • @Gość ktoś kusi, bo jak patrzę na komunistyczny naród elblaski to mam bekę. Można Wam kłócą na głowę zrobić i się słowem nie odezwijcie. Wszystko byście kradli, załatwiali przekrętami jak to ma miejsce np z parkingami dla wspólnot mieszkaniowych. Nic, co uczciwe, zgodne z zasadami nie leży Wam na sercu. Tylko układy, złodziejstwo i przekręty. Oczywiście wszystko poparte ogólną obojętnością i znieczulicą.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3
    1
    TVP powinno tym się zainteres(2021-03-16)
  • @Hdhsbwbwjsh - No tak, w końcu i tak mają wszystko w d. jeżdżą jak chcą i gdzie chcą. Ciekawe co by się stało gdybyśmy zaczęli autami tak jeździć. .. Hashtagi: #Rrr.
  • No właśnie rowerzyści, to już wiecie, że nie możecie na drodze zajeżdżać z prawej strony innym pojazdom.
  • @Hahaha - Mogę wiedzieć o jakie zajeżdżanie chodzi?
  • @Hdhsbwbwjsh - Ja osobiście mocno odradzam jeżdżenie po chodniku, nie tyle że względu na przepisy, ale ani to wygodne (nierówne płyty, krawężniki, omijanie pieszych), ani bezpieczne, zarówno dla pieszych, jak i samych rowerzystów. Jeśli nie ma drogi dla rowerów, to najlepiej aby rowerzysta jechał ulicą, co wbrew pozorom jest bezpieczniejsze od jazdy po chodniku, bo kierowcy na jezdni widzą nas z daleka dużo bardziej niż gdy rowerzysta jadący chodnikiem pojawia się nagle zza krzaka czy zza rogu budynku i nagle wpada na przejście dla pieszych nie dając kierowcom nawet czasu na reakcję. Chodnik jest dla pieszych i niech tak zostanie.
Reklama