
Elblążanka Marlena Szwemińska została uznana za Osobowość Roku w czwartej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego pod takim właśnie tytułem. Pracuje w Przedszkolu nr 19 przy ul. Ślusarskiej i w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
Marlena Szwemińska jest dyplomowaną nauczycielką przedszkola i pedagogiem specjalnym z 24-letnim stażem. Przez wiele lat była nauczycielką i terapeutką w Przedszkolu Specjalnym nr 1, obecnie jest pedagogiem specjalnym w Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 19.
- Od lat jest „motorem” zmian zachodzących w przedszkolach w zakresie pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych - piszą o laureatce zwierzchnicy. - Dawno zauważyła, że przedszkole stało się miejscem nadmiernego „kultu” szkoły, gdzie proces odkrywania i zaspakajania ciekawości przez badanie rzeczywistości nie jest doceniany. A przecież lata przedszkolne to najlepszy czas, by wesprzeć rozwój wrodzonych zdolności obserwacyjno-poznawczych dziecka. Kilka lat temu zainicjowała tworzenie w przedszkolu „gabinetów polisensorycznych” - miejsc wielozmysłowego poznawania przez dziecko i wielozmysłowego oddziaływania na dziecko. Efektem zespołu kierowanego przez Marlenę Szwemińską stała się innowacja pedagogiczna polegająca na pracy z dziećmi w oparciu o metodę projektów. Na rezultaty nie trzeba było długo czekać. Szybko okazało się, że podczas działań związanych z realizacją projektów, dzieci często zadziwiają dorosłych i przełamują schematy w myśleniu na temat ich ograniczeń spowodowanych niepełnosprawnością. Głębokie zaangażowanie emocjonalne wyzwala w nich taką siłę i wolę działania, jakiej niejednokrotnie nie można uzyskać na drodze długotrwałej terapii. Oczywiście nie oznacza to, że metoda projektu zastępuje terapię, ale z pewnością daje możliwość pozytywnego wyzwolenia w dzieciach jej efektów. Marlena Szwemińska uczy dzieci empatii, kontroli własnych zachowań, współpracy w parach i zespole, a przede wszystkim odkrywania, badania rzeczywistości i formułowania wniosków.
Marlena Szwemińska prowadzi też szeroką działalność polegającą na rozpowszechnianiu metody projektów w placówkach przedszkolnych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego ze zwróceniem uwagi na wykorzystanie jej walorów w grupach integracyjnych i w edukacji specjalnej. Zorganizowała szereg spotkań, zapraszając przedstawicieli Elbląskiej Rady Konsultacyjnej Osób Niepełnosprawnych, Centrum Wolontariatu, rodziców, nauczycieli, często również studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Od 1994 r. ściśle współpracuje z elbląskim kołem Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, gdzie wspólnie z Beatą Wrzosek założyła Klub Młodzieżowy „Trakt”, w którym młodzież z upośledzeniem umysłowym przygotowywała sztuki teatralne według wlanego pomysłu.
To tylko część zasług i dokonań Marleny Szwemińskiej. Tytuł Osobowość Roku zostanie wręczony laureatce pod koniec marca na gali konkursu w Warszawie.
- Od lat jest „motorem” zmian zachodzących w przedszkolach w zakresie pracy z dziećmi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych - piszą o laureatce zwierzchnicy. - Dawno zauważyła, że przedszkole stało się miejscem nadmiernego „kultu” szkoły, gdzie proces odkrywania i zaspakajania ciekawości przez badanie rzeczywistości nie jest doceniany. A przecież lata przedszkolne to najlepszy czas, by wesprzeć rozwój wrodzonych zdolności obserwacyjno-poznawczych dziecka. Kilka lat temu zainicjowała tworzenie w przedszkolu „gabinetów polisensorycznych” - miejsc wielozmysłowego poznawania przez dziecko i wielozmysłowego oddziaływania na dziecko. Efektem zespołu kierowanego przez Marlenę Szwemińską stała się innowacja pedagogiczna polegająca na pracy z dziećmi w oparciu o metodę projektów. Na rezultaty nie trzeba było długo czekać. Szybko okazało się, że podczas działań związanych z realizacją projektów, dzieci często zadziwiają dorosłych i przełamują schematy w myśleniu na temat ich ograniczeń spowodowanych niepełnosprawnością. Głębokie zaangażowanie emocjonalne wyzwala w nich taką siłę i wolę działania, jakiej niejednokrotnie nie można uzyskać na drodze długotrwałej terapii. Oczywiście nie oznacza to, że metoda projektu zastępuje terapię, ale z pewnością daje możliwość pozytywnego wyzwolenia w dzieciach jej efektów. Marlena Szwemińska uczy dzieci empatii, kontroli własnych zachowań, współpracy w parach i zespole, a przede wszystkim odkrywania, badania rzeczywistości i formułowania wniosków.
Marlena Szwemińska prowadzi też szeroką działalność polegającą na rozpowszechnianiu metody projektów w placówkach przedszkolnych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego ze zwróceniem uwagi na wykorzystanie jej walorów w grupach integracyjnych i w edukacji specjalnej. Zorganizowała szereg spotkań, zapraszając przedstawicieli Elbląskiej Rady Konsultacyjnej Osób Niepełnosprawnych, Centrum Wolontariatu, rodziców, nauczycieli, często również studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Od 1994 r. ściśle współpracuje z elbląskim kołem Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, gdzie wspólnie z Beatą Wrzosek założyła Klub Młodzieżowy „Trakt”, w którym młodzież z upośledzeniem umysłowym przygotowywała sztuki teatralne według wlanego pomysłu.
To tylko część zasług i dokonań Marleny Szwemińskiej. Tytuł Osobowość Roku zostanie wręczony laureatce pod koniec marca na gali konkursu w Warszawie.
oprac. PD