13:37
Jeżeli pomnik traktować jako dzieło rzeźbiarskie wzniesione dla upamiętnienia konkretnej, realnej postaci historycznej, to w kontekście kobiecym Elbląg jest pustynią. W czasach Elbinga też nie było lepiej. Kobieca postać, która stanęła na postumencie to rzymska bogini łowów i księżyca Diana. 90 lat temu posąg został odsłonięty przed dawną Szkołą Cesarzowej Augusty-Wiktorii (dzisiaj I LO). W przestrzeni miejskiej była też obecna bogini zwycięstwa Nike, która w towarzystwie umierającego Galla upamiętniała poległych w wojnie 1870-1871. Pomniki nie dla kobiet z krwi i kości?
Częściej na postument trafiały mityczne boginie, figury Matki Boskiej, czy kultowa Syrenka (warszawska). Wybitne postaci historyczne "w spódnicy" nie cieszyły się wielkim zainteresowaniem artystów-rzeźbiarzy.
Elbing też postawił na świat mityczny. Jak przypomina przewodnik PTTK Karol Wyszyński, w 1927 przed dawną Szkołą Cesarzowej Augusty-Wiktorii (dzisiaj I LO) stanął posąg nagiej Diany autorstwa Karla Reinholda Felderhoffa, elblążanina z pochodzenia. W 1934 r. posąg został wypożyczony do Szlezwik-Holsztyna. Następnie „spodobał” się Göringowi. Obecnie stoi w parku Wrohmannerpark w Spandau na terenie Berlina.
Miejsce Diany zajął jak najbardziej historycznie znany i uznany Juliusz Słowacki, dzieło Juliana Leńca, elbląskiego rzeźbiarza. Jak dodaje Karol Wyszyński, pomnik został odsłonięty w 1981 r., a wykonano go w ówczesnym elbląskim Zamechu.
Ale był - i to pomnik (!) - z akcentem kobiecym, choć nadal mitycznym. Jak przypomina elbląski historyk Lech Słodownik, w Dużym Ogrodzie Zabaw (dzisiaj Plac Wolności) stał pomnik poświęcony poległym w wojnie 1870-1871. "Na granitowym postumencie znajdowały się odlane z brązu dwie figury w stylu antycznym – umierający Gall i Bogini Zwycięstwa Nike, która zakłada mu na głowę wieniec laurowy. Autorem pomnika, który został poświęcony w 1886 r., był architekt F. Müller z Monachium. Dzisiaj w tym miejscu znajduje się forma przestrzenna autorstwa Bogusława Szwacza" - opisuje historyk.