UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Dębowa kostka przegrywa z samochodami

 
Elbląg, Nawierzchnia na tym moście ma zostać wymieniona, bo przegrywa z kołami samochodów
Nawierzchnia na tym moście ma zostać wymieniona, bo przegrywa z kołami samochodów (fot. Michał Skroboszewski, arch. portEl)
Reklama

- Od początku użytkowania mostów zwodzonych na rzece Elbląg są kłopoty z ich nawierzchnią. Jaki jest powód destrukcji? Kto powinien ponosić koszty naprawy? I kiedy ona nastąpi? - chciał wiedzieć radny Cezary Balbuza. Z odpowiedzi uzyskanej od prezydenta miasta wynika, że projekt, wykonanie i odbiór techniczny są bez zarzutu. Na zniszczenia na Moście Niskim wpływ mają samochody. Taki ruch bowiem nie był tam przewidziany.

Z czego wynika destrukcja nawierzchni? Czy to słaba jakość materiałów, błędy wykonawcze lub konstrukcyjne? Czy jeśli to wina projektanta lub wykonawcy to jest możliwość, by partycypowali w kosztach naprawy? Kiedy będzie remont nawierzchni Mostu Górnego, na którym też są problemy? Pytał w interpelacji radny Cezary Balbuza, a prezydent Elbląga Witold Wróblewski odpowiedział:

"Mechanizm pojawiających się na Moście Dolnym uszkodzeń polega na różnicy w rozszerzalności materiałów użytych do budowy mostu. W okresie obniżonych temperatur kostka dębowa chłonie wilgoć i rozszerza się, natomiast konstrukcja stalowa, do której kostka została przyklejona ulega skurczeniu. To powoduje wybrzuszenia nawierzchni. Trudno wskazać jednoznacznie na wadę projektu, ponieważ Most Górny jest podobnie wykonany, a takie zjawiska tam nie występują. Możliwe, że wynika to z regularnej przeprawy samochodowej. Według projektu Most Dolny miał służyć jedynie do okazjonalnej przeprawy pojazdów uprzywilejowanych".

Prezydent przypomniał, że decyzja o uruchomieniu regularnego ruchu kołowego samochodów o masie do 3,5 t na Moście Dolnym zapadła 14 stycznia 2014 r. "Podstawą były przedłużające się utrudnienia na drodze wojewódzkiej 503 (Rycerska-Pocztowa-Browarna), z uwagi na trwającą wówczas przebudowę - wskazał. - Aby odciążyć ruch na skrzyżowaniu Rycerska-Tysiąclecia podjęto decyzję o umożliwieniu wyjazdu ze Starego Miasta przez ul. Studzienną i Orlą oraz znajdujący się tam nowo wybudowany Most Dolny". Natomiast w maju 2014 r. podjęto decyzję o utrzymaniu ruchu jednokierunkowego na tym moście. "Dotychczasowe doświadczenia pokazały, że konieczna jest wymiana kostki dębowej na inną nawierzchnię, bardziej wytrzymałą" - przyznał włodarz miasta.

Na naprawy w ramach gwarancji nie ma co liczyć, bo ten czas skończył się w 2016 r.

- W tym czasie wykonawca był wielokrotnie wzywany do wykonania poprawek - zaznaczył prezydent Elbląga. - Kompleksowa wymiana nawierzchni Mostu Dolnego przewidziana jest na wiosnę 2020 r., gdy poprawią się warunki atmosferyczne.

Póki co jednak przetarg, który miał wyłonić wykonawcę tego zadania został unieważniony. Ofertę złożyła tylko firma z Tczewa, ale wyceniła swoje usługi daleko drożej (naprawie 700 tys. zł) niż zakładał elbląski urząd (468 tys. zł). Pezydent ogłosił już drugi przetarg, otwarcie ofert zainteresowanych firm ma nastąpić 29 listopada.

Z kolei Most Wysoki może liczyć jedynie na doraźne naprawy ubytków i to też ma nastąpić w przyszłym roku.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Za pół miliona wystrugam klocki i przykleje, nawet przepalonym olejem zamaluje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    41 0
    (2019-11-21)
  • W końcu ktoś zapytał i dostał odpowiedź teraz wszyscy sami niech wyciągną wnioski dlaczego jest jak jest. Szkoda tylko, że na tym przykładzie my ponosimy finansową konsekwencję. .. .. Na przyszłość warto się zastanowić zanim zaakceptuj się innowacyjne metody kiedy znane są od wieków pewne i trwałe sposoby budowania nawierzchni na mostach również zwodzonych. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    30 1
    Kat_Na_Idiotów(2019-11-21)
  • To urzędnicy miejscy przegrywają z rozumem. gdyż to w ich chorych umysłach urodziła się drewniana kostka. Już kilkaset lat wiadomo że drewno jest bardzo lichym materiałem budowlanym. I nie ma co zwalać winy na samochody, tylko na swój brak kompetencji.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    45 1
    inżynier_z_upr(2019-11-21)
  • 24.11.2019. Muszla Koncertowa w Bazantarni. Godz.12.00 Bieg charytatywny dla Szymonka. Wydarzenia proszę tez szukac na Facebook. "Pobiegnijmy dla Szymonka
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    9 9
    Lubię Pomagać :)(2019-11-21)
  • Wykonawca był wzywany ale poprawiał tak, ze nie poprawił. Trzeba było wezwać inną firmę, a kosztami obciążyć wykonawcę. Mam kilka pytań? Czy użytkowanie mostu nie było zgodne z ustaleniami? Jeśli tak, to proszę publicznie powiedzieć, kto na to pozwolił. Jeśli było zgodne, to po co dziwne tłumaczenia, że jeździły i jeżdżą tam samochody. Mieszkając na zawodziu zimą nie raz się na nim wywaliłem i pomagałem wstać osobom, który się tam poślizgnęły. Konkretnie proszę. Kto zapłaci za remont. Wykonawca czy odpowiedzialni za taki stan rzeczy urzędnicy i inne osoby? Nie wyrażam zgody na wydanie choćby złotówki z pieniędzy podatników. Czy jeśli kupiłby ktoś np motor i użytkowałby go zgodnie z zasadami, to zgodziłby się na wyrzucenie go na szrot i kupno nowego, bo w czasie gwarancji był nieudolnie naprawiany? No chyba, że był użytkowany niezgodnie z zapisami gwarancyjnymi. Wtedy użytkownik może mieć pretensje jedynie do siebie. Jak było w przypadku mostu? Szanujmy proszę siebie i dbajmy o środki publiczne. Przeczytane wyjaśnienia do mnie absolutnie nie docierają i nie przekonują bym jako podatnik dołożył do tego remontu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    35 2
    (2019-11-21)
  • Co za bzdury. .. drugi most tez sie sypie, a tam auta nie jezdza. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    45 0
    (2019-11-21)
  • I co z tego, że był wielokrotnie wzywany? Kogo to obchodzi? Kto jest winny? Może kierowcy, że pozwolono im jeździć po moście? No nie wytrzymam, co za dziecinne tłumaczenia. To ma być wyjaśnienie sprawy i przekonanie wyborców o konieczności naprawy mostu na koszt Elblążan? O nie!!! Proszę o wskazanie winnych tego stanu rzeczy i obciążenie ich wszelkimi kosztami związanymi z remontem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    35 0
    (2019-11-21)
  • Słupnik ty serio tak ,sądzisz że mieszkańcy to idioci???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    26 1
    (2019-11-21)
  • Bez ściem proszę. Kosta odpadała i pękała również na ciągach pieszych. To z czym ta nawierzchnia mogłaby wygrać? Z samochodami nie, z ludźmi nie. Może w ogóle należało na nią patrzeć i nawet kotu nie dać się po niej przejść.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34 0
    (2019-11-21)
  • Szanowna redakcjo. Proszę o informacje kto wykonał nawierzchnię mostów? Jaka firma i skąd? Kto nadzorował z ramienia miasta proces w/w inwestycji i kto miał czuwać nad usuwaniem usterek w momencie trwania gwarancji. Bardzo proszę i z góry dziękuję.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    25 0
    (2019-11-21)
  • kto wpadł na taki pomysł coby kostkę tam położyć na tych mostach
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    21 0
    x12(2019-11-21)
  • Najwyraźniej tak, skoro ciągle tych ludzi wybierają.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    10 0
    (2019-11-21)
Reklama