
Że informacja to towar i to bardzo cenny nie muszę chyba nikogo przekonywać. W roku wyborczym, dwa miesiące przed wyborami samorządowymi, wiadomość, czyli „informacja”, staje się wartością wręcz bezcenną. Wszak informacjami można handlować, ostrzegać, czy też się wymieniać. Można nimi również mamić potencjalnego wyborcę w celu uzyskania celów jak najbardziej wymiernych, jakim są bez wątpienia ciepłe posadki w charakterze radnego rady miejskiej. Informacje można również chcieć ukrywać z wielu względów. Tak też było z mianowaniem nowego Dyrektora w porcie morskim, w porcie, który notabene jest największą parodią wszystkich portów morskich na świecie!
Ze zdumieniem tydzień temu przeczytałem artykuł , gdzie były informacje, które wyjątkowo mnie zaciekawiły. Ponieważ tematem budowy portu, czy też wykonaniem kanału żeglownego przez mierzeję zajmuję się dość intensywnie od 10 lat, postanowiłem po raz kolejny sprawdzić publicznie podawane informacje. Mianowicie słowa „…Zarząd Portu Morskiego w Elblągu otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury wiadomość…” nasuwa się pytanie wiadomość telefoniczna, w cztery oczy czy na piśmie? Następna wątpliwość, to czy informacja z Ministerstwa do Zarządu Portu dotarła droga oficjalną czy nie oficjalną, bezpośrednio z ministerstwa, czy za czyimś pośrednictwem? Tego nie wiemy, ponieważ artykuły, które ukazały się prawie we wszystkich mediach nie podają właśnie tej informacji. Media lokalne, po prostu, jak w większości przypadków, przysłany materiał zamieściły bez wgłębiania się w temat. To wielki błąd!
Ze zdumieniem również przeczytałem w wyżej wymienianym artykule słowa „…Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa….” Może w końcu dowiedzmy się, kto jest w Zarządzie, ile osób i jakie maja kompetencje, aby tak twierdzić?! Jakie maja doświadczenie w realizacji takich przedsięwzięć? Wszak wiadomo, że zarząd w spółce jest jednoosobowy w osobie Dyrektora Spółki - Pana Arkadiusza Zglinskiego. Moje zdumienie jest tym większe, że ten urzędnik jeszcze nie tak dawno pracujący, jako specjalista do spraw promocji w Biurze Promocji Miasta, tak swobodnie wypowiada się na tematy budowy inżynierskiej za setki milionów złotych!!!
Nie pierwszy raz przypada mi sprostowywać, uzupełniać różnego rodzaju artykuły, przedstawiając stan faktyczny i dzieląc się informacjami ze źródła o tym przedsięwzięciu, które, jak twierdzą niektórzy, spowoduje prawdziwy bum gospodarczy w naszym mieście i przypłyniecie tysięcy żeglarzy, miedzy innymi ze Skandynawii. W tym przypadku informacji zasięgnąłem w Ministerstwie Infrastruktury, które to Ministerstwo poprosiłem o wyjaśnienie stanu faktycznego przedsięwzięcia polegającego na „przekopaniu” Mierzei Wiślanej.
Z odpowiedzi mailowej wynika, że nie zapadła żadna decyzja i nie jest jeszcze wybrane nawet ewentualne miejsce budowy kanału. Informacje prawdziwe sporządzone przez Dyrektora Biura Informacji i Promocji, Rzecznika prasowego Pana Mikołaja Karpińskiego są następujące:
Pytanie nr 1. Czy zakończył się okres 2-3 letnich badań i analiz w celu przeprowadzenia procedury OOŚ (zgodnie z nowymi przepisami) oraz uruchomienia procedury transgranicznej przy udziale strony rosyjskiej oraz Sekretariatu Konwencji Helsińskiej, trwają prace nad urealnieniem terminu realizacji przedmiotowego Programu do roku 2017?
Ad. 1. Okres 2-3 letnich badań w celu przeprowadzenia procedury OOŚ jeszcze nie zakończył się. Urząd Morski w Gdyni, jako lider konsorcjum odpowiedzialnego za wykonanie programu, zlecił następujące badania:
1. Wykonano ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego w okresie lipiec – grudzień 2009 r. oraz marzec - sierpień 2010 r. Podpisano kolejną umowę we wrześniu 2010 r. obejmującą okres od września 2010 do końca 2011 r. – w ten sposób zamknięty zostanie cykl 2-letnich badań;
2. W maju br. podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską;
3. Wszczęto postępowanie dla zadania: inwentaryzacja ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską. Umowa obejmuje okres 3-letni, do końca 2012 r.
Pytanie nr 2. Czy zakończył się proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału?
Ad. 2. Proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału nie zakończył się, bo zależny będzie głównie od czynników środowiskowych i ekonomicznych. Opracowanie projektu nastąpi po wykonaniu zasadniczej części badań, kiedy będzie można wybrać wariant optymalny z punktu widzenia środowiskowego, biorąc pod uwagę również wartość inwestycji w poszczególnych wariantach.
Pytanie nr 3. Czy zakończono wykonanie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla przedmiotowej inwestycji?
Ad. 3. Nie zakończono wykonania Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla inwestycji. Trwa proces przygotowawczy określenia zakresu SOOŚ.
Pytanie nr 4. Czy zakończony został proces nowelizacji ww. programu wieloletniego i został on zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów?
Ad. 4. Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad nowelizacją ww. uchwały pod względem urealnienia terminu realizacji inwestycji do roku 2019 oraz uzupełnienia istotnych elementów z zakresu procedur środowiskowych.
Pytanie nr 5. Panie Ministrze jak Pan skomentuje słowa Zarządu Portu „.. Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa…”
Ad. 5. Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za przygotowanie nowelizacji. Decyzje będą podejmowane przez Radę Ministrów. Minister nie czuje się w obowiązku komentowania wypowiedzi Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Co na to nasz Pan Prezydent Miasta pełniący Funkcję Zgromadzenia Wspólników w pełni, oraz jako osoba nominująca nowego Dyrektora? Czy nasi radni po raz kolejny nie interesują się majątkami samorządowymi oraz istotnymi informacjami mającymi wpływ na budżet naszego Miasta?
Oryginalny mail w zasobach Redakcji Portel.
Ze zdumieniem również przeczytałem w wyżej wymienianym artykule słowa „…Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa….” Może w końcu dowiedzmy się, kto jest w Zarządzie, ile osób i jakie maja kompetencje, aby tak twierdzić?! Jakie maja doświadczenie w realizacji takich przedsięwzięć? Wszak wiadomo, że zarząd w spółce jest jednoosobowy w osobie Dyrektora Spółki - Pana Arkadiusza Zglinskiego. Moje zdumienie jest tym większe, że ten urzędnik jeszcze nie tak dawno pracujący, jako specjalista do spraw promocji w Biurze Promocji Miasta, tak swobodnie wypowiada się na tematy budowy inżynierskiej za setki milionów złotych!!!
Nie pierwszy raz przypada mi sprostowywać, uzupełniać różnego rodzaju artykuły, przedstawiając stan faktyczny i dzieląc się informacjami ze źródła o tym przedsięwzięciu, które, jak twierdzą niektórzy, spowoduje prawdziwy bum gospodarczy w naszym mieście i przypłyniecie tysięcy żeglarzy, miedzy innymi ze Skandynawii. W tym przypadku informacji zasięgnąłem w Ministerstwie Infrastruktury, które to Ministerstwo poprosiłem o wyjaśnienie stanu faktycznego przedsięwzięcia polegającego na „przekopaniu” Mierzei Wiślanej.
Z odpowiedzi mailowej wynika, że nie zapadła żadna decyzja i nie jest jeszcze wybrane nawet ewentualne miejsce budowy kanału. Informacje prawdziwe sporządzone przez Dyrektora Biura Informacji i Promocji, Rzecznika prasowego Pana Mikołaja Karpińskiego są następujące:
Pytanie nr 1. Czy zakończył się okres 2-3 letnich badań i analiz w celu przeprowadzenia procedury OOŚ (zgodnie z nowymi przepisami) oraz uruchomienia procedury transgranicznej przy udziale strony rosyjskiej oraz Sekretariatu Konwencji Helsińskiej, trwają prace nad urealnieniem terminu realizacji przedmiotowego Programu do roku 2017?
Ad. 1. Okres 2-3 letnich badań w celu przeprowadzenia procedury OOŚ jeszcze nie zakończył się. Urząd Morski w Gdyni, jako lider konsorcjum odpowiedzialnego za wykonanie programu, zlecił następujące badania:
1. Wykonano ocenę rozmieszczenia i liczebności ptaków wodnych na terenie polskiej części Zalewu Wiślanego w okresie lipiec – grudzień 2009 r. oraz marzec - sierpień 2010 r. Podpisano kolejną umowę we wrześniu 2010 r. obejmującą okres od września 2010 do końca 2011 r. – w ten sposób zamknięty zostanie cykl 2-letnich badań;
2. W maju br. podpisano umowę na wykonanie badania dna polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską;
3. Wszczęto postępowanie dla zadania: inwentaryzacja ichtiofauny w polskiej części Zalewu Wiślanego wraz z Zatoką Elbląską. Umowa obejmuje okres 3-letni, do końca 2012 r.
Pytanie nr 2. Czy zakończył się proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału?
Ad. 2. Proces dokumentacyjny zmierzający do wyboru optymalnego z punktu widzenia ekonomicznego, technicznego oraz czynników środowiskowych wariantu lokalizacji kanału nie zakończył się, bo zależny będzie głównie od czynników środowiskowych i ekonomicznych. Opracowanie projektu nastąpi po wykonaniu zasadniczej części badań, kiedy będzie można wybrać wariant optymalny z punktu widzenia środowiskowego, biorąc pod uwagę również wartość inwestycji w poszczególnych wariantach.
Pytanie nr 3. Czy zakończono wykonanie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla przedmiotowej inwestycji?
Ad. 3. Nie zakończono wykonania Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko dla inwestycji. Trwa proces przygotowawczy określenia zakresu SOOŚ.
Pytanie nr 4. Czy zakończony został proces nowelizacji ww. programu wieloletniego i został on zatwierdzony uchwałą Rady Ministrów?
Ad. 4. Obecnie w Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad nowelizacją ww. uchwały pod względem urealnienia terminu realizacji inwestycji do roku 2019 oraz uzupełnienia istotnych elementów z zakresu procedur środowiskowych.
Pytanie nr 5. Panie Ministrze jak Pan skomentuje słowa Zarządu Portu „.. Zdaniem Zarządu Portu budowa kanału mogłaby być zakończona w krótszym czasie, gdyż sama budowla nie jest technicznie skomplikowana. Najprawdopodobniej na okres przygotowany w harmonogramie znaczący wpływ mają możliwości sfinansowania tej inwestycji przez budżet państwa…”
Ad. 5. Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za przygotowanie nowelizacji. Decyzje będą podejmowane przez Radę Ministrów. Minister nie czuje się w obowiązku komentowania wypowiedzi Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.
Co na to nasz Pan Prezydent Miasta pełniący Funkcję Zgromadzenia Wspólników w pełni, oraz jako osoba nominująca nowego Dyrektora? Czy nasi radni po raz kolejny nie interesują się majątkami samorządowymi oraz istotnymi informacjami mającymi wpływ na budżet naszego Miasta?
Oryginalny mail w zasobach Redakcji Portel.