Do egzaminu maturalnego z języka polskiego przystąpiło dziś 1540 absolwentów elbląskich szkół. Ten egzamin muszą zdawać wszyscy.
Uczniowie, którzy wybrali poziom podstawowy egzaminu - czyli zdecydowana większość, w części pierwszej, sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu, musieli się uporać z publicystycznym tekstem Igora Jankego „Nieznośna szybkość bloga”. Tekst dotyczył dziennikarzy i blogów.
W części drugiej - wypracowaniu w oparciu o tekst literacki zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym, do wyboru były dwa tematy:
1. Analizując fragment „Ody do młodości” Adama Mickiewicza i wiersz „Któż nam powróci” Kazimierza Przerwy-Tetmajera, porównaj przedstawione w nich obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców.
2. Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment „Lalki” Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób - ojca i Wokulskiego.
Pierwsza część egzaminu na poziomie rozszerzonym dotyczyła tekstu Czesława Miłosza - jego wstępu do własnej książki „Historia literatury polskiej do roku 1939”.
W drugiej części do wyboru były dwa tematy:
1. Zanalizuj i zinterpretuj opowiadanie Sławomira Mrożka „Lolo”, zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów i paraboliczny charakter sytuacji przedstawionej w tekście.
2. Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analizując i interpretując fragment powieści Wiesława Myśliwskiego „Kamień na kamieniu” oraz wiersz Tadeusza Różewicza „Słowa”, zwróć uwagę na przedstawione sytuacje i sposoby kreowania podmiotu mówiącego.
Jutro matur ciąg dalszy, w tym roku potrwają one do 21 maja.
Z elbląskimi maturzystami rozmawiała Marta Hajkowicz.
W części drugiej - wypracowaniu w oparciu o tekst literacki zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym, do wyboru były dwa tematy:
1. Analizując fragment „Ody do młodości” Adama Mickiewicza i wiersz „Któż nam powróci” Kazimierza Przerwy-Tetmajera, porównaj przedstawione w nich obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców.
2. Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej. Analizując i interpretując podany fragment „Lalki” Bolesława Prusa, wyjaśnij, co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej życiu osób - ojca i Wokulskiego.
Pierwsza część egzaminu na poziomie rozszerzonym dotyczyła tekstu Czesława Miłosza - jego wstępu do własnej książki „Historia literatury polskiej do roku 1939”.
W drugiej części do wyboru były dwa tematy:
1. Zanalizuj i zinterpretuj opowiadanie Sławomira Mrożka „Lolo”, zwracając uwagę na sposób kreowania bohaterów i paraboliczny charakter sytuacji przedstawionej w tekście.
2. Rola słów w relacjach międzyludzkich. Analizując i interpretując fragment powieści Wiesława Myśliwskiego „Kamień na kamieniu” oraz wiersz Tadeusza Różewicza „Słowa”, zwróć uwagę na przedstawione sytuacje i sposoby kreowania podmiotu mówiącego.
Jutro matur ciąg dalszy, w tym roku potrwają one do 21 maja.
Z elbląskimi maturzystami rozmawiała Marta Hajkowicz.
PD