UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Nowe życie tramwajów

 
Elbląg, Ten tramwaj ma wyjechać na tory na początku września
Ten tramwaj ma wyjechać na tory na początku września (fot. Michał Skroboszewski)

Na początku września na tory wyjedzie pięć tramwajów, kupionych w Łodzi i niemieckim Muelheim. Ich zakup wraz z modernizacją kosztował w sumie ponad milion złotych. - Też bym wolał, by to był nowy tabor, ale na razie nas na niego nie stać. Nadarzyła się okazja, by kupić zmodernizowane wagony, które zastąpią stary tabor, więc z niej skorzystaliśmy - mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Tramwajów Elbląskich. Zobacz zdjęcia z zajezdni.

Trzy wagony M8C z Niemiec pochodzą z 1976 roku, na przełomie wieku przeszły modernizację. Dwa wagony 805Na z Łodzi przeszły modernizację w 2005 roku. W zajezdni trwają ostatnie prace przed wyruszeniem taboru na tory, a ma się to stać na początku września.
       - Ten tabor zastąpi wysłużone wagony 805Na, których nie przeszły nigdy modernizacji. Na 16 wagonów 805Na, dotychczas jeżdżących po Elblągu, udało nam się zmodernizować tylko jeden. Też wolałbym, by to były nowy tabor, ale na razie nas na niego nie stać. Nadarzyła się okazja, by kupić zmodernizowane wcześniej wagony z Niemiec i Łodzi, więc z niej skorzystaliśmy. Nie mają one niestety części niskopodłogowej, będziemy zabiegać o środki na takie prace – mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Tramwajów Elbląskich.
       Spółka jednocześnie chce pozbyć się 11 wagonów GT6, popularnych „helmutów”, które miasto kupiło w 1996 roku. - Miały jeździć początkowo przez pięć lat, a skończyło się na siedemnastu. Zostały wycofane, bo pod koniec ich użytkowania często dochodziło do awarii – dodaje Ryszard Murawski.
       Cena? Złotówka za kilogram. Zakładając, że taki tramwaj waży około 20 ton, cena wywoławcza to 20 tysięcy złotych. Można też kupić lżejsze egzemplarze – 805Na – czyli same nadwozie, czy stojące w bazie od ponad dwudziestu lat zardzewiałe wagony typu 5N, podobne do egzemplarza, który jako zabytkowa linia kursuje w wakacje do Bażantarni. Oferty są przyjmowane do końca sierpnia. - Zainteresowanie jest spore, pasjonatów tramwajów w Polsce nie brakuje – twierdzi Ryszard Murawski.
       Czy w Elblągu pojawi się w najbliższych latach fabrycznie nowy tabor? Tego na razie nie wiadomo. Władze miasta chcą pozyskać na ten cel środki unijne, ale na razie nie ogłoszono żadnego konkursu w tej sprawie. Są za to pieniądze na budowę torowiska w ciągu ul. 12 Lutego. Miasto ma je pozyskać z tak zwanych Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na ten cel Urząd Marszałkowski przeznaczył 10 milionów złotych, właśnie trwa konkurs, miasto musi złożyć wniosek do końca sierpnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe torowisko będzie gotowe na początku 2018 roku. 
      
RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
A moim zdaniem...
  • Dyrektorze -wszystko zrozumiemy ale tego nie możemy -tramwaje Konstal tłuką zamiast jechać cicho, w lecie ogrzewanie działa, niszczą nowe torowiska. Czy z okien ZKM -TE nie widać tego i nie słychać tych złomów. Zacznie się rok szkolny ciekawe czy nadal w godzinach szczytu będą jechały małe wagony zamiast długiego zestawu. Są nowe tramwaje one powinny jechać na wszystkich liniach tj:1,3,4,5,Te barwy na wagonach są smutne, popatrzcie np tuż obok na Gdańska aż chce się patrzec na te tramwaje. Obiecano nowe tory na ul. 12 lutego i nowe -nowe wagony tramwajowe KIEDY.
  • postawcie jeden tramwaj na postumencie na placu tramwai i napis na tramwaju Tramwaje Elbląskie 0d 120 lat.
  • i pojada wszyskie na raz, zebys czekal 20 minut na nastepny jak ucieknie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    1
    zochatramwajara(2016-08-22)
  • Super pomysł z tym tramwajem na postumencie na placu na browarnej !!! jestem zaaa !!! Niech ktoś o tym pomyśli
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    1
    ewaaaa(2016-08-22)
  • dużym udogodnieniem a myślę że małym kosztem byłoby postawienie dodatkowego przystanku przy pętli tramwajowej w bażantarni - często jeżdżę z dziećmi tramwajem do bażantarni i jest to duży kawał przejść do przystanku który stoi przy Królewieckiej; dziadek na oddział onkologiczny i inni starsi ludzie również mieli by możliwość wysiąść lub wsiąść bliżej !!! Pomyślcie o ludziach !!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    1
    ewkaaaaaaa(2016-08-22)
  • Ja mieszkam na Browarnej i proszę o to by wyeliminować jak najszybciej te stare tramwaje. Robią taki hałas że aż się chce uciekać stąd. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    1
    Luzik(2016-08-22)
  • Ludzie zrozumcie ogrzewanie nie jest włączane w 805.Tam z tyłu są dwa silniki, przetwornica i rozrusznik. Jak każde urządzenia elektryczne wytwarzają dużo ciepła.
  • Większość chce nowych tramwajów wymagający tak jak na pewno jeżdzicie nowymi samochodami każdy patrzy na koszty.
  • Dotacji nie będzie, Olsztyn jako miasto "wojewódzkie" zgarnia wszelkie środki spokrewnione z tramwajami, na drugie w regionie po prostu się nie należy wg rozdających. Gdyby mogli to port też by nam zwinęli.
  • Na złom, żyletki są potrzebne
  • dyrekcja wyrzuciła pieniące w błoto kupując stara za duże składy wagonów jak na te miasto za te trzy za doże składy z Niemiec wyszło drożej po doliczeni kosztów przystosowania do tutejszych potrzeb - w sumie za te same pieniądze można było kupić dwa nowiutkie polskie składy a teraz przyjdzie cały czas dokładać do starych strucli
  • Te barwy TE wagonów to żółto zielone jak g. w lesie. Inne miasta w Polsce mają gust u nas dz*****.
Reklama